دانــستنی‌هـــا

يک ماده‌ غذايي که قندخون را کنترل مي‌کند

يک ماده غذايي وجود دارد که مي‌تواند سطح قندخون را کنترل کند. پايگاه خبري «ايندين اکسپرس» (Indian Express) در گزارشي در خصوص خاصيت افزودن شنبليله به رژيم غذايي افراد به منظور کنترل سطخ قندخون آنها نوشت: دانه‌هاي شنبليله معمولا در آشپزخانه‌هاي هندي براي افزودن طعمي منحصربه‌فرد به غذا مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ اما اين دانه‌هاي ريز داراي فوايدي براي سلامتي نيز هستند؛ به‌طوري‌که چندين پژوهش اشاره کرده‌اند که شنبليله به‌دليل توانايي‌اش در کاهش قندخون، مي‌تواند به کنترل ديابت نوع دو کمک کند. براساس يک پژوهشي که در سال 2015 در «مجله بين‌المللي ويتامين و تحقيقات تغذيه» منتشر شد، مشخص شد 10 گرم روزانه دانه شنبليله خيسانده شده در آبگرم مي‌تواند به کنترل ديابت نوع دو کمک کند. اين پايگاه در ادامه گزارش خود نوشت: «گريما» از متخصصان در حوزه رژيم غذايي به‌تازگي سه راه ساده‌اي را که افراد مي‌توانند از طريق آن دانه‌هاي شنبليله را به منظور کنترل قندخونشان مصرف کنند، منتشر کرده است. اين متخصص با انتشار ويدئويي در حساب کاربري خود در اينستاگرام گفت: يک قاشق پر از اين دانه‌هاي شنبليله را برداريد و آنها را در طول شب در آب بخيسانيد. صبح فردا، اين آب را جوشانده و بخوريد. همچنين اگر امکان دارد دانه‌هاي شنبليله را هم قورت دهيد.

مصرف همراه با سالاد

او اظهارکرد: مصرف اين دانه‌ها بدين شکل براي افراد ديابتي و نيز آنهايي که به انسولين مقاومت دارند، مفيد است. اين متخصص رژيم غذايي همچنين گفت: دومين راه، جوانه زدن اين بذرهاست. شما مي‌توانيد دانه‌هاي جوانه زده شنبليله را به سالاد و يا ساندويچ خود اضافه کنيد. همچنين مي‌توان از دانه‌هاي شنبليله به شکل پودر استفاده کرد. طبق گفته اين متخصص رژيم غذايي، مقدار مساوي از دانه‌هاي شنبليله، دانه‌هاي جامون و نيز دانه‌هاي کدو تلخ را برداريد؛ آ‌نها را خشک کرده و پس از مخلوط‌کردن آنها را پودر کنيد. سپس روزي يک قاشق از اين پودر را هر روز صبح با شکم خالي به شکل ناشتا مصرف کنيد.


«انزواي اجتماعي» منجر به بيماري قلبي مي‌شود

پزشکان و متخصصان قلب تاکيد دارند که مهم‌ترين عامل بروز مشکلات و بيماري‌هاي قلبي، انتخاب يک الگوي زندگي ناسالم و غيربهداشتي است. برخي عوامل و عادات ساده مي‌توانند سلامت قلب را در معرض خطر قرار داده و منجر به بيماري شوند. در ادامه به نقل از مديکال ديلي به چند مورد از عادت‌ها و عواملي خواهيم پرداخت که براي حفظ سلامت قلب‌وعروق بايد نسبت به آ‌نها محتاط بود.

حذف برخي درشت‌مغذي‌ها

به گفته دکتر دانيل ادموندوويچ، رئيس قلب‌وعروق در بيمارستان دانشگاه تمپل، مردم اغلب فکر مي‌کنند که يک رژيم غذايي سالم و متعادل را دنبال مي‌کنند، اما اينطور نيست. به‌عنوان مثال، او افرادي را ديده که از رژيم غذايي کم‌کلسترول پيروي و از چربي‌هاي سالم يعني يک درشت‌مغذي مهم اجتناب مي‌کنند. اين افراد ممکن است کربوهيدرات‌هاي زيادي بخورند. اگرچه اين نوع رژيم غذايي باعث افزايش سطح کلسترول نمي‌شود، اما تحقيقات نشان داده است که تغيير ناگهاني و شديد در عادات غذايي مي‌تواند منجر به بدترشدن عملکرد قلب شود.

انزواي اجتماعي و تنهايي

به‌گفته دکتر ريگود تدوالکار، متخصص قلب‌وعروق در مرکز بهداشت پراويدنس سنت جان در سنتا مونيکاي کاليفرنيا، جداشدن از ديگران نيز مي‌تواند تاثير عميقي بر سلامت قلب ما داشته باشد. يک مطالعه اخير نشان داد که زنان مسن‌تر زماني‌که در انزوا زندگي مي‌کنند، هشت درصد بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌‌وعروقي هستند. براي افرادي که هم انزواي اجتماعي و هم تنهايي را تجربه مي‌کنند، خطر ابتلا به بيماري قلبي تا 27 درصد افزايش مي‌يابد. انزواي اجتماعي نيز مي‌تواند به افسردگي کمک کند و افسردگي مي‌تواند منجر به عوامل خطر قلبي‌‌وعروقي مانند فشار خون بالا، سبک زندگي کم‌تحرک و عادات غذايي ضعيف شود.

مشکلات دنداني

مشکلات دنداني مانند پوسيدگي دندان، مي‌تواند خطر عفونت‌هاي باکتريايي در جريان خون را افزايش دهد. به‌گفته تدوالکار، انتقال باکتري‌هاي موجود در دهان، به خون بسيار آسان است. التهاب لثه و سلامت نامناسب دهان باعث ايجاد حالت التهابي مي‌شود که مي‌تواند مشکلات قلبي مانند کلسترول بالا يا پارگي پلاک را تشديد کند.

مصرف بيش از اندازه کافئين

کافئين‌ به‌طور کلي براي قلب مفيد است و تحقيقات نشان مي‌دهد که نوشيدن دو فنجان قهوه در روز بيشترين فوايد قلبي‌وعروقي را دارد، اما مصرف بيش از اندازه قهوه مي‌تواند تاثير منفي داشته باشد؛ زيرا مي‌تواند ضربان قلب را تسريع کند و باعث انقباض عروق خوني و افزايش فشارخون شود. مصرف کافئين 300 تا 400 ميلي‌گرم بي‌خطر در نظر گرفته مي‌شود و بيش از آن مي‌تواند مجموعه‌اي از اثرات منفي داشته باشد.

استرس کنترل‌نشده

هنگامي‌که سيستم جنگ يا گريز بدن به‌طور مزمن فعال مي‌شود، مي‌تواند باعث التهاب در بدن و ترشح طولاني‌مدت هورمون‌هاي استرس مانند آدرنالين شود. به‌گفته تدوالکار، اين عوامل در کنارهم مي‌توانند باعث تغييرات فيزيولوژيکي در بدن از جمله افزايش فشارخون، کلسترول بالا، چاقي، مقاومت به انسولين و اختلالات ريتم الکتريکي شوند. استرس مزمن همچنين مي‌تواند خطر لخته‌شدن خون را در سراسر بدن افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه