| کد مطلب: ۱۰۳۹۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد

افزایش قابل توجه جان‌باختگان کرونایی

آرمان ملی: در طول ۲۴ ساعت، ۷۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۰۷ هزار و ۸۱۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۰۱ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۴۶ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۳۶۵ دُز رسید. از 10 تا ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۳۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۴۳۱ نفر از آنها بستری شدند.

خوشبختانه تاکنون 7 ميليون 84 هزار و 659 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستانها ترخيص شده‌اند.1313 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 7 ميليون و 410 هزار و 75 نفر رسيد. تا کنون 53 ميليون و 267 هزار و 297 آزمايش تشخيص کوويد19 در کشور انجام شده است. در حال حاضر 120 شهرستان در وضعيت قرمز، 112 شهرستان در وضعيت نارنجي، 166 شهرستان در وضعيت زرد و 50 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند. خوشبختانه تاکنون 7 ميليون 84 هزار و 659 نفر از بيماران، بهبود يافته و يا از بيمارستان‌ها ترخيص شده‌اند.

7 واکسن در سبد واکسيناسيون

همچنين رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به حذف دو واکسن اسپوتنيک و آسترازنکا از سبد واکسيناسيون ايران عليه کرونا به دليل پايان تاريخ مصرف محموله‌هاي موجود، گفت: اکنون هفت نوع واکسن در مراکز در اختيار مردم است؛ سه واکسن با پلتفرم ويروس غيرفعال شده و چهار واکسن نيز با پلتفرم پروتئين نوترکيب در سبد واکسيناسيون ايران عليه کرونا قرار دارند. دکتر سيد محسن زهرايي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: تقريبا چهار هفته از زماني که وزارت بهداشت توصيه کرد همه افراد بالاي 18 سالي که شش ماه از نوبت قبلي دريافت واکسن‌شان گذشته، براي دريافت دز يادآور اقدام کنند، گذشته است، اما در عمل مشاهدات ما نشان مي‌دهد افزايش سرعت واکسيناسيون بسيار محدود بوده است و اصلا به وضعيت مطلوب نرسيديم. او ادامه داد: قبل از اين توصيه، سرعت واکسيناسيون روزانه ما تقريبا حدود 25 تا 30 هزار نفر بود که الان به حدود 100 هزار نفر رسيده است. البته بيش از دو هفته است که اين عدد هم تقريبا ثابت مانده است؛ اگر قرار باشد روزانه با اين سرعت واکسيناسيون پيش برويم قطعا موج هفتم کرونا با اين ميزان واکسيناسيون کنترل نمي‌شود و نياز به مشارکت جدي‌تر مردم براي دريافت واکسن داريم. وي درباره سبد واکسيناسيون کرونا در ايران، اظهار کرد: سه واکسن با پلتفرم ويروس غيرفعال شده شامل واکسن‌هاي برکت، فخرا و سينوفارم است. همچنين چهار واکسن با پلتفرم پروتئين نوترکيب شامل واکسن پاستوکووک، کووپارس، اسپايکوژن و نورا در سبد واکسيناسيون ايران قرار دارند. در واقع به‌طور کلي 7 نوع واکسن در مراکز در اختيار مردم است. رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واکسن وزارت بهداشت، تاکيد کرد: ايران درحالي هفت واکسن در سبد واکسيناسيون خود قرار داده است که اکثر کشورها با دو يا سه واکسن برنامه واکسيناسيون خود را پيش بردند و ما جزو کشورهايي هستيم که تنوع واکسيناسيون بالايي داشتيم. او در پاسخ به اين سوال که آيا واکسن‌سازهاي ايراني همچنان مشغول توليد واکسن هستند يا هنوز از واکسن‌هايي که پيش‌تر به وزارت بهداشت تحويل داده‌اند استفاده مي‌شود؟ توضيح داد: واکسن به اندازه کافي موجود است، پس در نتيجه بايد از اين ظرفيت استفاده شود؛ بنابراين رصد شرايط و ميزان ذخيره صورت مي‌گيرد و اگر احساس کنيم ميزان نياز به واکسن بالا است، بر حسب نياز مجددا به واکسن‌سازها سفارش ساخت جديد خواهيم داد. زهرايي در پاسخ به اين سوال که برنامه وزارت بهداشت براي استفاده از دز استنشاقي واکسن کووپارس چيست؟ بيان کرد: واکسن‌هايي در برنامه واکسيناسيون کشوري استفاده مي‌شود که تاييديه سازمان غذا و دارو را داشته باشد. بر اساس اطلاعات من، تاييديه سازمان غذا و دارو براي دز استنشاقي واکسن کووپارس صادر نشده است. وي افزود: در مورد واکسن سينوفارم آخرين محموله آبان‌ ماه سال 1400 وارد کشور شده است و فعلا برنامه‌اي براي واردات اين واکسن به کشور وجود ندارد.

حذف اسپوتنيک و آسترازنکا

او با اشاره به اينکه دو واکسن اسپوتنيک و آسترازنکا از سبد واکسيناسون کشور حذف شده‌اند، تصريح کرد: با وجود اينکه پيش از اين از هر دو واکسن موجودي داشتيم اما استقبالي از تزريق اين دو واکسن هم صورت نگرفت و بخش زيادي از اين واکسن‌ها منقضي و امحا شد. وي درباره آخرين تصميم کميته ملي واکسيناسيون کرونا براي تزريق دزهاي يادآور واکسن کرونا به سنين کمتر از 18 سال، تاکيد کرد: همچنان شرايط تزريق دزهاي يادآور واکسن کرونا تغييري نداشته است و تنها گروه سني بالاي 18 سالي که شش ماه از آخرين تزريق واکسن‌شان گذشته باشد مشمول تزريق دز يادآور واکسن هستند. رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري با واکسن وزارت بهداشت در پايان تاکيد کرد: در سنين زير 12 سال افراد زيادي هنوز واکسن دريافت نکردند و از خانواده‌ها مي‌خواهيم هرچه سريع‌تر نسبت به واکسيناسيون فرزندان خود اقدام کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار