| کد مطلب: ۱۰۳۹۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد

دانــستنی‌هـــا

موادغذايي که هر هفته بايد مصرف کنيد

درست است که خواب شبانه 7- 8 ساعته و داشتن فعاليت‌هاي بدني در طول روز به ارتقاي سلامت عمومي، ‌تقويت خلق‌وخو و کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي مختلف کمک مي‌کند، اما هيچکدام از ما بدون دريافت مجموعه باکيفيتي از موادمغذي نمي‌توانيم عملکرد خوبي در طول روز داشته باشيم. کساني‌که بخش عمده رژيم غذايي‌شان از انواع محصولات فراوري‌شده و شيرين تشکيل مي‌شود، قطعا مشکلاتي مثل خستگي مزمن، کمبود انرژي و... را احساس کرده‌اند. بنابراين، اگر مي‌خواهيد رژيم غذايي سالم و باکيفيتي داشته باشيد، موادغذايي زير بايد هر هفته در رژيم غذايي‌تان جاي بگيرند.

لوبيا

انواع لوبيا جزو منابع غذايي خوب براي دريافت پروتئين و فيبر هستند، درحالي‌که ويتامين‌ها و موادمعدني مهمي مانند آهن، پتاسيم و فولات هم دارند. شما مي‌توانيد از انواع لوبيا در تهيه برگرهاي گياهي، خورش‌ها، خوراک‌ها و... استفاده کنيد. در اولين دوره‌هاي اضافه‌کردن لوبيا به رژيم غذايي هفتگي شايد دچار نفخ نسبتا زيادي شويد، اما اين مشکل به‌مرور زمان کاهش پيدا مي‌کند. در ضمن، مصرف لوبيا به تقويت سلامت روده‌ها کمک مي‌کند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ نه‌تنها پروتئين دارد، بلکه يکي از معدود منابع غذايي حاوي ويتامين D است. 2 کاروتنوئيد مهم با نام‌هاي لوتئين و زيگزانتين هم در تخم‌مرغ يافت مي‌شوند که براي سلامت مغز و چشم‌ها مهم هستند. شما مي‌توانيد از تخم‌مرغ به‌صورت آب‌پز استفاده کنيد يا آن را به املت‌ها و برگرها اضافه کنيد. در ضمن، هرروز مي‌توانيد يک عدد تخم‌مرغ بخوريد.

سيب‌زميني شيرين

رنگ نسبتا نارنجي سيب‌زميني شيرين از ماده بتاکاروتن مي‌آيد که پيش‌ساز ويتامين A محسوب مي‌شود. به همين دليل هم يک عدد سيب‌زميني شيرين متوسط مي‌تواند 600 درصد از نياز روزانه بدن به ويتامين A را تامين کند. ويتامين A براي سلامت چشم‌ها، تکامل استخوان‌ها و حفظ سلامتي سيستم ايمني مهم است. علاوه بر اينها، سيب‌زميني شيرين يکي از منابع سالم براي دريافت کربوهيدرات‌هاي پيچيده محسوب مي‌شود و درنتيجه مصرف منظم آن هم شما را سير نگه مي‌دارد و هم مانع از افزايش قند خون مي‌شود.

ماست

هنگام انتخاب ماست حتما انواع يوناني يا گزينه‌هاي مشابه با آن را انتخاب کنيد، زيرا اين ماست‌ها پروتئين و کلسيم بيشتري دارند. ماست‌هاي پروبيوتيک هم باکتري‌هاي سالم را به روده‌ها مي‌رسانند که براي بهبود گوارش و کمک به کنترل وزن مفيد هستند. البته هميشه از خريدن ماست‌هاي ميوه‌اي خودداري کنيد، زيرا اين محصولات معمولا حاوي قندهاي افزوده و کالري اضافي هستند. اگر اصرار داريد، خودتان مي‌توانيد ميوه‌هاي تازه يا مغزهاي خام و تازه را به ماست ساده اضافه کنيد.

سبزيجات برگدار

انواع سبزيجات برگدار و تيره جزو بهترين گزينه‌هاي غذايي براي ارتقاي سلامت عمومي هستند که به داشتن پوست شاداب و سالم هم کمک مي‌کنند. سبزيجات برگدار به‌عنوان بهترين منابع براي دريافت ويتامين C شناخته مي‌شوند که نقش مهمي در تقويت سيستم ايمني بدن دارد و به کلاژن‌سازي هم کمک مي‌کند. شما مي‌توانيد انواع سبزيجات برگدار را به سالادها، اسموتي‌ها يا خوراک‌ها اضافه کنيد.

ارتباط التهاب مغز با اختلال خواب و آلزايمر

مطالعه جديد نشان مي‌دهد التهاب مغز عامل ارتباط بين اختلالات خواب با بيماري آلزايمر است. سلول‌هاي ايمني بيش‌فعال در مغز، به زوال شناختي کمک مي‌کنند. در حال حاضر، رابطه بين خواب ضعيف و زوال‌عقل به‌خوبي ثابت شده است. ما مي‌دانيم که اختلال در چرخه خواب مي‌تواند يکي از اولين نشانه‌هاي بيماري آلزايمر باشد؛ اما آنچه مشخص نيست، اين است که آيا خواب ضعيف به تخريب عصبي کمک مي‌کند يا اينکه خواب ضعيف صرفا نتيجه تغييرات مغزي مرتبط با زوال‌عقل است. مطالعه جديد نشان مي‌دهد که التهاب مغز، چرخه‌هاي خواب خاصي را مختل مي‌کند که به نوبه خود به مکانيسم‌هاي حفظ حافظه طولاني‌مدت آسيب مي‌رساند. اين تحقيق بر روي 58 داوطلب در 50 و 60 سالگي متمرکز شد که همگي داراي سابقه خانوادگي آلزايمر بودند؛ اما هنوز علائم شناختي يا پاتولوژيک اين بيماري را گزارش نکرده بودند. اين گروه فعاليت مغزي آ‌نها را در طول يک شب اقامت در کلينيک خواب بررسي کردند و همچنين مايع نخاعي آ‌نها را براي نشانگر‌هاي التهاب مغز آناليز کردند. اين مطالعه ارتباط بين افزايش فعاليت دو نوع سلول ايمني مغز- ميکروگليا و آستروسيت- و اختلال در نوعي فعاليت امواج مغزي به‌نام دوک‌هاي خواب سريع را نشان داد. در طول مرحله قبل از خواب عميق که خواب N2 ناميده مي‌شود، مي‌توان نوسانات خاصي را در فعاليت مغز تشخيص داد. اين ميخ‌ها دوک‌هاي خواب ناميده مي‌شوند و با حفظ حافظه مرتبط هستند. تحقيقات جديد نشان داده‌اند افرادي که سطوح بالاتري از سلول‌هاي التهابي در نمونه‌هاي مايع نخاعي خود دارند، بيشتر در معرض اختلال در فعاليت دوک نخاعي سريعشان هستند. هيچ‌کس در گروه هيچ نشانه ديگري از آلزايمر مانند ردپايي از پروتئين‌هاي آميلوئيد يا تاو را نشان نداد؛ بنابراين نتيجه اين بود که اين اختلالات خواب احتمالا اولين نشانه تخريب عصبي هستند. برايس مندر، نويسنده اصلي اين مقاله گفت: يافته‌هاي ما نشان مي‌دهند که افزايش التهاب مغز ناشي از افزايش سن، تاثيري بر پروتئين‌هاي تاو مرتبط با بيماري آلزايمر و يک پارچگي سيناپسي عصبي دارد. اين اتفاق منجر به نقص در ظرفيت مغز براي ايجاد دوک‌هاي خواب سريع مي‌شود که به اختلال حافظه مرتبط با افزايش سن در افراد مسن کمک مي‌کند. از آنجايي که هيچ‌کس در اين مطالعه واقعا به بيماري آلزايمر مبتلا نشده است، هنوز محققان نمي‌توانند به‌طور قطعي نتيجه بگيرند که اين يک سيگنال اوليه از تخريب عصبي است. با اين حال، از آن جايي‌که همه افرادي که در اين مطالعه ثبت‌نام کرد‌ه‌اند از نظر ژنتيکي مستعد ابتلا به اين بيماري بودند، به احتمال زياد برخي از آنها از آلزايمر رنج خواهند برد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار