دیــدگـــاه
ماجراي قطع يارانه
برخي بازنشستگان چيست؟
يک کارشناس بازار کار تاکيد کرد: برخي از بازنشستگان متأسفانه از کمکها و حمايتهاي يارانهاي محروم هستند و اين نشان ميدهد که بانک اطلاعاتي کشور دچار نقص است و بايد مورد بازنگري قرار گيرد. محمدعلي بندپي در واکنش نسبت به قطع يارانه برخي از بازنشستگان صندوق بازنشستگي کشوري گفت: رئيسجمهور تاکيد داشتند آنهايي که يارانهشان قطع شده است و به عقيدهشان بايد يارانهشان وصل شود، بايد مجدد درخواست دهند تا يارانه آنها واريز شود. وي عنوان کرد: بنده نيز اين موضوع را از طريق سرپرست وزارت رفاه پيگيري خواهم کرد؛ البته ما ميتوانيم از اختيارات مجلس شوراي اسلامي نيز استفاده کنيم و نسبت به اين موضوع ورود پيدا کرده که قطعا اين مسير را دنبال خواهيم کرد. پيش از اين نيز روحاله متفکرآزاد، نماينده مجلس در انتقاد به اين موضوع عنوان کرده بود: بعضا شنيده ميشود به دليل محاسبه مجموع درآمد خانوار، حتي يارانه جزئي پدر و مادر خانوار که سرپرست خانواده محسوب ميشوند نيز قطع شده است که غيرقابل پذيرش است. خبرآنلاين نوشت گزارشها از قطع يارانه برخي از بازنشستگان و عدم واريز يارانه جديد در حالي است که رئيسجمهور در نيمه تيرماه امسال تاکيد داشت: هم پرداخت يارانه به افراد برخوردار و ثروتمند و هم قطع پرداخت به نيازمندان، ناحق است و بايد با اتقان کامل در اين زمينه عمل کرد. سيد ابراهيم رئيسي در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي، پس از گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از روند رسيدگي به اعتراض کساني که يارانه آنها در جريان اجراي طرح مردميسازي يارانهها، قطع شده است، گفت: بررسيها دقيق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاريها و تفکيک بين حسابهاي تجاري و شخصي انجام شود تا حقوق ملت کاملا مورد توجه قرارگيرد و حق کسي پايمال نشود. وي تاکيد کرد: يارانه کساني که در بررسيها، صلاحيت آنها براي دريافت يارانه احراز شده است به سرعت و بدون وقفه پرداخت شود. رئيسي همچنين تاکيد کرد که وزارت تعاون، شرايط و تمهيدات لازم براي تفکيک اعضاي خانوار، بررسي درخواستها و اعلام نتيجه به متقاضيان را با رعايت زمان بنديهاي تعيين شده و در حداقل زمان ممکن فراهم کند. در همين خصوص حميد حاجاسماعيلي، کارشناس بازار کار در گفتوگو با خبرآنلاين درباره حذف يارانه برخي از بازنشستگان گفت: وقوع اتفاقات چند سال اخير به خصوص در بخشهاي اقتصادي و اجتماعي کشور، موضوع بازنشستگان و دوران بازنشستگي را واقعا به يک چالش در کشور تبديل کرده است. وي افزود: افراد سالها در بخشهاي مختلف کشور کار کردند، با انگيزه اينکه بتوانند بعد از يک دوره طولاني که بهطور متوسط در ايران 30 سال است، در دوران بازنشستگي زندگي راحتي داشته باشند، چون شرايط خاصي به لحاظ سني بر آنها ايجاد ميشود که توقعات و انتظارات آنها را از کشور به لحاط تامين انتظارات بالا ميبرد. وي افزود: اگر اين وضعيت بازنشستگان ادامه يابد و اين شرايط را در کشور ايجاد کنيم اولين آسيب را در جوانان خواهيم ديد و جوانان ميبينند بعد از سالها کار، در دوران بازنشستگي که از مزاياي سابقه خدمت و دوران جواني ميخواهند استفاده کنند پس دولت به آنها بيتوجه است و حقوقشان را کامل پرداخت نميکند و امکانات و لوازم آسان و راحت براي زندگيشان فراهم نيست.
استدلال عجيب ايرلاينها درباره قيمت بليت هواپيما
در شرايطي که قيمت بليت هواپيما در پروازهاي داخلي تا بيش از يک ميليون و 700 هزار تومان هم فروخته ميشود، رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي به عنوان نماينده ايرلاينها معتقد است که قيمت يک پرس چلوکباب با مخلفات از قيمت بليت هواپيما بيشتر است!به گزارش ايسنا، بر اساس آخرين مصوبه درباره نرخ بليت پروازهاي داخلي در دي ماه سال گذشته که البته مانند نرخنامههاي گذشته کف نرخي ديگر در آن نيست و حداقل قيمتها حذف شده است، حداکثر نرخ بليت هواپيما براي پروازهاي داخلي از 587 هزار و 900 تومان در مسير تهران- اراک آغاز شده و تا يک ميليون و 728 هزار تومان در مسير گرگان-کيش متفاوت است.البته در برخي ايام هفته و روزهايي در هر ماه قيمت بليت هواپيما در همين پروازها تا حدود 50 درصد هم کاهش مييابد که به دليل نبود مشتري و فروش بليت بيشتر است.اما با وجود اينکه به صورت ميانگين هر مسافر در پروازهاي داخلي بايدحدود يک ميليون تومان پرداخت کند، سيد عبدالرضا موسوي -رييس انجمن شرکتهاي هواپيمايي- معتقد است که قيمت يک پرس چلوکباب با مخلفات از اين قيمت بالاتر است!وي روز گذشته در نشستي خبري در اين باره گفت: برخي انجمنها بدون هيچ اطلاع و تخصصي در صنعت هوانوردي اظهار نظر ميکنند و متاسفانه برخي از دستگاهها بر اساس همين اظهار نظرها تصميم گيري مي کنند اما بايد بدانيم که قيمت يک چلوکباب با نوشابه و دسر و مخلفات زير يک ميليون نيست و بيشتر از قيمت بليت هواپيماست.اين ادعا در حالي مطرح شده که قيمت چلوکباب در رستورانهاي به اصطلاح لاکچري تهران نهايتا حدود 400 هزار تومان به همراه مخلفات کامل است و هيچ بليتي با اين قيمت در ميان مسيرهاي داخلي پيدا نميشود.در اين ميان بسياري از کارشناسان صنعت هوانوردي معتقدند که قيمتگذاري بليت هواپيما در ايران بايد به سمت آزادسازي حرکت کند تا شرکتهاي هواپيمايي بتوانند هزينههاي خودشان را مديريت کنند.
ارسال نظر