| کد مطلب: ۱۰۳۷۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد

مدیران از عبارت «تولید ثروت» استفاده ابزاری می‌کنند

مديرعامل پيشين باشگاه استقلال نسبت به اجراي قانون سقف قرارداد از سوي سازمان ليگ براي باشگاه‌ها، انتقاد کرد و آن را سازنده ندانست.

نامه سازمان ليگ

اميررضا واعظ‌آشتياني در خصوص نامه اخير سازمان ليگ فوتبال ايران مبني بر اعمال سقف قراردادها براي بازيکنان ليگ‌برتري اظهارداشت: ما در باشگاه‌هاي اروپايي که سبک و سياق حرفه‌اي دارند، مي‌بينيم که هر خريد آنها بايد از فيلترهاي فني، اقتصادي، تبليغاتي و... بگذرد. آنها سعي مي‌کنند با متر و معيار اقتصادي خريد کنند و مي‌دانند بودجه‌اي براي آنها پيش‌بيني شده که بخشي از آن درآمد ثابت و بخشي هم درآمد حاصل از تحليل‌هاي اقتصادي است که در طول سال چقدر مي‌توانند درآمد داشته باشند. وي افزود: اگر باشگاه‌ها مجامع واقعي و حسابرسي حرفه‌اي داشته باشند، هيات‌مديره مي‌داند که تعهد تضامني دارد و اين چيزي است که باشگاه‌هاي اروپايي آن را درک کرده‌اند. در اروپا قوانين در فعاليت‌هاي حرفه‌اي تجاري از جمله ورزش بسيار محکم است و تخلف هزينه سنگيني دارد. براي همين شما کمتر شاهد تخلف هستيد.

مقايسه با اروپا

مديرعامل پيشين باشگاه استقلال با مقايسه اجراي قوانين در ايران و اروپا و قابليت اجرايي برخورد با تخلف، بيان داشت: ما در فوتبال خودمان شاهد برخي قوانين و مقررات هستيم که قابليت اجرا ندارد يا ناتواني مجريان را مي‌بينيم يا اينکه برخي مجريان با ميل خودشان قوانين را تنظيم مي‌کنند. واعظ‌آشتياني يادآور شد: در فوتبال ما بازيکن به هيچ‌وجه بهره‌وري اقتصادي ندارد، خريد بازيکن فقط هزينه دارد و براي شما توليد ثروت نمي‌کند. در باشگاه‌هاي ما فقط هزينه ديده مي‌شود و درآمدي از بازيکن و مربي نمي‌بينيد که اين از چالش‌هاي ورزش حرفه‌اي ماست.

توليد ثروت

«ما در فوتبال‌مان شاهد اتفاقي نيستيم که توليد ثروت کند.» وي با بيان اين جمله تاکيدکرد: شاهد اين هستيم که برخي مديران از واژه «توليدثروت» استفاده ابزاري مي‌کنند، اما هيچ‌وقت اتفاقي در اين زمينه رخ نداده است. چون توليدثروت ساختاري مي‌خواهد که دست مديران نيست و آنها هم فقط اسم آن را ياد گرفته‌اند. توليدثروت ساختاري مي‌خواهد که نيازمند زيرساخت و علم است، اما يکبار از آنهايي‌که از توليدثروت نام مي‌برند، بپرسيد چطور توليدثروت مي‌شود که پاسخ آنها فقط درآمد از اسپانسر است. توليدثروت فقط اسپانسر نيست و خيلي بيشتر از اينهاست که نيازمند يک ساختار بزرگ است. ما نه تنها توليد ثروت نداريم، بلکه توليد علم هم نداريم و وقتي شما هر سال مربي و بازيکن خارجي مي‌آوريد، يعني در توليد دانش هم ضعف داريد.

توان مقابله

مديرعامل سابق باشگاه استقلال که در زمان مديريتش در اين باشگاه قانون سقف قراردادها را تجربه کرده است، ادامه داد: سازمان ليگ يکبار سقف قرارداد 250 ميليون توماني را تعيين کرد و اجازه جذب دو يا سه بازيکن بالاي 250 ميليون هم داد. تنها باشگاهي که اين قانون را رعايت کرد، به استناد شواهد و اسناد موجود، استقلال بود و بقيه اين قانون را رعايت نکردند. به اين دليل که توان و برنامه‌اي براي برخورد مديريتي وجود نداشت و اين چالش در فوتبال ما ايجاد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار