| کد مطلب: ۱۰۳۷۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد

حذف ماسک از چهره‌ها!

آرمان ملي: از اسفند 98 بود که پاندومي کرونا در ايران تبديل به يک امر روزمره شد و هر روز قرباني بيشتري مي‌گرفت. پنج موج شديد کرونا، سبب شد که دولت وقت به‌عنوان تنها راهکار عملي، اقدام به اجباري شدن ماسک و رعايت پروتکل‌هاي اجتماعي کرد که ثمره آن در 2 سال و نيم گذشته ابتلاي 7 ميليون و 237 هزار و 597 نفر به کرونا و درگذشت 141 هزار و 386 نفر شهروند ايراني شد. اما با روي کار آمدن دولت سيزدهم و سيل واکسن، حالا وزير بهداشت و درمان مي‌خواهد با برداشتن ماسک، به همه دنيا بگويد که کرونا در ايران تمام شده است. در شرايطي از ماه‌ها پيش صحبت از حذف ماسک در وزارت کشور بود که روند سينوسي کرونا در کشور روند کاهشي داشت. با تزريق 150 ميليون و 370 هزار دُز واکسن، حالا وزير بهداشت اعلام کرده: «در ستاد کرونا به اين جمع بندي رسيد‌ه‌ايم که الزام استفاده از ماسک در مکان‌هاي باز برداشته شود اما در مکان‌هايي که سربسته است و تهويه ندارد به‌ويژه در وسايل نقليه عمومي بايد همچنان استفاده شود. فقط 41 درصد مردم به پروتکل‌هاي بهداشتي پايبند هستند و حالا با اين صحبت آنها نيز گمان مي‌کنند که کرونا به‌طور کل تمام شده، مخصوصا در روزهاي گذشته که آمار رسمي کرونا به «صفر» رسيده است.

کرونا، بيماري فصلي مي‌شود

با اين حال عين‌اللهي، واکسيناسيون را بزرگ‌ترين دستاورد دولت سيزدهم و تير خلاص به کرونا مي‌داند و معتقد است: «يکي از بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي ايران در زمينه کرونا بوده است؛ چراکه واکسيناسيون در حجم وسيع و در زمان کوتاه انجام شد. ما از واکسن‌هاي موثر هم استفاده کرديم و از شهريور 1400 واکسن را با حجم زياد وارد کرديم و تا امروز 150 ميليون دوز واکسن وارد کرديم. البته از دي ماه 1400 ورود واکسن متوقف شد و توليد داخلي انجام شد. ما در شش مرکز توليد واکسن داشتيم. اين حجم زياد باعث شد ايمني مردم بالا برود و در اجلاسي که در ژنو داشتيم جزو چند کشور موفق در کنترل بيماري کرونا بوديم و با توجه به اينکه در خرداد کلا رقم مرگ ناشي از کرونا تک رقمي بود در ستاد کرونا به اين نتيجه رسيدم که در فضاي باز استفاده از ماسک الزامي نيست و در جاهايي که بسته است و تهويه ندارد و به ويژه در وسايل نقليه عمومي بايد استفاده شود.» وي باور دارد: «بيماري کرونا به‌طور کلي از بين نمي‌رود، مثل آنفلوآنزا مي‌شود. بعد از مرحله همه گيري به مرحله آندمي و تک گيري مي‌رسد. از اين رو توصيه مي‌شود سالي يک بار واکسيناسيون انجام شود و با توجه به اينکه هنوز خطر کرونا در دنيا از بين نرفته است، توصيه مي‌کنيم کساني که شش ماه از تزريق آخرشان انجام شده، يک نوبت تزريق انجام دهند و در سال‌هاي بعد با توجه به شرايط بين‌المللي اين واکسن را در اختيار داروخانه‌ها قرار مي‌دهيم.»

عرضه واکسن کرونا در داروخانه‌ها

آنطور که از صحبت‌هاي عين اللهي برآورد مي‌شود، به‌زودي مردم واکسن کرونا را بايد از داروخانه‌ها خريداري کنند، و اين درحالي است که بيش از 5 ميليون ايراني هنوز واکسن نزده‌اند. همين امر موجب شده که از روز سه شنبه تا چهارشنبه در شرايطي که هيچ بيماري فوت نکرده، 441 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي و 70 نفر از آنها بستري شدند. 189 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر 91 شهرستان در وضعيت زرد و 357 شهرستان در وضعيت آبي قرار دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار