| کد مطلب: ۱۰۳۶۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد

«سیاه‌دانه» دارای خواص آنتی‌اکسیدانی

«سیاه‌دانه» یکی از گیاهان بومی خاورمیانه است و خواص بسیاری برای سلامتی دارد که بسیاری از افراد با این خواص آشنا نیستند. برخی ترکیبات شیمیایی موجود در سیاه‌‌دانه در بدن خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

سياه‌‌دانه‌ حاوي اسيدهاي آمينه، پروتئين‌ها، کربوهيدرات‌ها، روغن‌هاي فرار و غيرفرار، آلکالوئيدها، ساپونين و فيبر است. سياه‌‌دانه‌ همچنين حاوي کلسيم، آهن، پتاسيم و سديم است. از آنجا که بسياري افراد از مقادير بسيار کم روغن سياه‌‌دانه يا مکمل‌هاي حاوي عصاره روغني استفاده مي‌کنند، معمولا ميزان کمتري از موادمغذي را با اين شيوه دريافت مي‌کنند.

برخي اجزاي سياه‌دانه ممکن است با خاصيت ضدالتهابي و ضدانگلي خود موجب تقويت دستگاه ايمني شوند. «تيموکينون» و ساير اجزاي سياه‌دانه خاصيت ضدسرطاني دارند .

سياه‌دانه‌ همچنين داراي «تيموکينون» است که خواص آنتي‌اکسيداني دارد و براي سلامت کبد مفيد است. علاوه‌بر اين «نيجلون» موجود در سياه‌دانه از آزادسازي هيستامين جلوگيري مي‌کند .

مقدار مناسب مصرف روغن سياه‌دانه 1 يا 2 قاشق چاي‌خوري و يا 2 عدد کپسول آن در روز است. کپسول‌هاي سياه‌دانه معمولا حاوي 1000 ميلي‌گرم از آن هستند. مصرف سياه‌دانه به‌ندرت موجب بروز عوارض جانبي مي‌شود؛ اما در پژوهشي که روي موش‌ها صورت گرفت، مقادير بالاي آن باعث اختلالات کليه و کبد مي‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار