| کد مطلب: ۱۰۳۶۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد

نامه‌هايي که به مقصد نمي‌رسد

ايران وآمريکا رد وبدل پيام را تکذيب کردند

نامه‌هايي که به مقصد نمي‌رسد

آرمان ملي: لارا روزن روزنامه‌نگار آمريکايي در خبرنامه‌ خود تحت عنوان «ديپلماتيک» نوشت: يک ديپلمات اروپايي گفت، پيش از اقدام پيش‌بيني‌شده شوراي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ايران در روز‌هاي اخير پيام‌هايي مبني بر برگزاري جلساتي در صورت لغو قطعنامه ارسال کرده است. همچنين موج 3 روز قبل نوشته بود: «يک منبع آگاه ادعاي خبرگزاري رويترز در خصوص ارسال پيامي از سوي رئيس‌جمهور آمريکا با وساطت عمان را تکذيب کرد. يک منبع آگاه خبر اعلام شده از سوي خبرگزاري رويترز درباره ارسال پيام رئيس‌جمهوري آمريکا از طريق عمان به ايران را تکذيب کرد. اين منبع آگاه اعلام کرد: خبر اعلام شده از سوي رويترز هم در مورد ارسال پيام و هم در مورد محتواي آن کاملاً کذب است. پيش از اين خبرگزاري رويترز به نقل از مقام‌هاي ايراني که اشاره‌اي به نام آنها نکرده نوشته بود رئيس‌جمهور آمريکا از طريق عمان پيامي براي تهران ارسال کرده است. مقام ايراني ادعايي که خواسته نامش فاش نشود به خبرگزاري رويترز گفت: «ترامپ در پيامش گفته که مخالف هر گونه جنگ با ايران و خواستار گفت‌‌وگو با تهران درباره مسائل مختلف است.»رويترز به نقل از يک مقام ايراني ديگر ادعا کرد تهران مخالفت خود با هرگونه مذاکره با آمريکا را به طرف عماني ابلاغ کرده و هشدار داده هر گونه حمله به ايران تبعات بين‌المللي و منطقه‌اي خواهد داشت.»

آمريکا تکذيب کرد

رد وبدل نامه ميان ايران و آمريکا موضوعي است که در طي روزهاي گذشته مطرح و البته تکذيب شد. سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا فرستادن پيام محرمانه‌ براي ايران پيش از تصويب قطعنامه شوراي حکام را تکذيب کرد. ند پرايس در نشست خبري هفتگي‌اش که به صورت مکتوب در وبگاه وزارت امور خارجه اين کشور منتشر شده است، در پاسخ به اين سوال که وزير امور خارجه ايران گفته است، «طرف آمريکايي به ايران گفته است، قطعنامه شوراي حکام خالي از محتواست» و چند روز قبل نيز يک منبع مطلع مدعي شده بود «بايدن 48 ساعت پيش از تصويب قطعنامه شوراي حکام، پيام محرمانه‌اي براي ايران فرستاده و گفته بود، لحن قطعنامه شوراي حکام ضعيف شده، تلافي نکنيد چون به‌خاطر کنگره دست دولت من بسته است»، آيا او فرستادن اين پيام به ايران را تاييد مي‌کند، گفت: من فرستادن اين پيام به ايران را تکذيب مي‌کنم. من از اينکه چنين پيامي فرستاده شده باشد، اطلاعي ندارم، کسي هم در وزارت امور خارجه نمي‌داند. پرايس در توضيح اينکه آيا موافق است که لحن اين قطعنامه و بيانيه آمريکا در جلسه شوراي حکام ملايم بوده است، گفت: ما مي‌خواستيم نگراني جدي‌مان را درباره وضع فعلي برنامه هسته‌اي ايران نشان دهيم. اين دقيقا همان کاري است که قطعنامه شوراي حکام انجام داد. اين قطعنامه نگراني‌هاي جدي ما را در اين باره روشن ساخت که ايران پاسخ باورپذيري به سوالات آژانس در زمينه مواد و فعاليت‌هاي بالقوه هسته‌اي و اعلام نشده در ايران ارائه نداده است. اين اقدامي است که شوراي حکام مدتي بود انجام نداده بود. ما فکر کرديم مهم است آمريکا با متحدان اروپايي و ديگر شرکايمان در شوراي حکام براي رسيدن به اين قطعنامه جهت فرستادن يک پيام همکاري نزديکي بکند. او در پاسخ به اينکه شرکت ماهواره‌اي Maxar تصاويري منتشر کرده است که نشان مي‌دهد ايران احتمالا در حال انجام دادن فعاليت‌هاي ماهواره‌اي بوده است، آيا مي‌تواند نظري در اين باره ارائه بدهد و واکنش آمريکا چه خواهد بود، گفت: ما از ايران مي‌خواهيم تنش‌ها را کاهش دهد، فعاليت‌هاي تحريک‌آميزش را متوقف کند.

ايران نامه دريافت نکرد

سخنگوي دولت ايران هم شايعه ارسال‌ نامه‌اي از سوي رئيس‌جمهور آمريکا به ابراهيم رئيسي را تکذيب کرد. علي بهادري‌جهرمي روز گذشته در يک نشست خبري با تاکيد بر اينکه پيغام‌هايي براي ايران مي‌فرستند اما مهم‌تر از ارسال پيغام، اقدام عملي است، افزود: دولت از ابتدا اعلام کرد که به دنبال خنثي‌سازي تحريم‌هاست و در عين اينکه دولت ميز مذاکره را برهم نزده است. صدور قطعنامه آژانس پس از سفر مديرکل آژانس به رژيم صهيونيستي نشان از عدم استقلال آژانس و دستوري بودن قطعنامه اخير دارد. بهادري جهرمي با بيان اينکه نهادهاي بين‌المللي بايد مستقل عمل و طبق مقررات بين‌المللي اقدام کنند، اظهار کرد: ايران شفاف‌ترين فعاليت‌هاي هسته‌اي را دارد. ايران ميز مذاکره را ترک نکرده، ولي سخنان حقي دارد که انتظار دارد شنيده شود و سياست فشار حداکثري تاثيري در مذاکرات نخواهد داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار