| کد مطلب: ۱۰۳۶۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد

توقیف هـواپیمای ماهـان در آرژانتیـن؟

آرمان ملی : یک پایگاه خبری ادعا کرد که دولت آرژانتین یک هواپیمای ماهان ایر را که در اجاره ونزوئلا قرار دارد، توقیف کرده است. ایسنا به نقل از پایگاه خبری سیمپل فلایینگ نوشت، دولت آرژانتین یک بوئینگ ۷۴۷ متعلق به خطوط هوایی ماهان ایر را که در اجاره شرکت دولتی کونویاسا ونزوئلا قرار داشته در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرده است. بنابر این گزارش، در این هواپیمای باری که تحت تحریم آمریکاست، هفت خدمه ایرانی و ۹ خدمه ونزوئلایی حضور داشته‌اند که همه آنها هم اکنون در آرژانتین به سر می‌برند و به دلیل توقیف گذرنامه‌هایشان نتوانسته‌اند به ونزوئلا بازگردند. گفته می‌شود که شرکت کونویاسا دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ دیگر متعلق به ماهان ایر را در اجاره دارد. همچنین پایگاه خبری لاپنزا دلارا در گزارشی با اشاره به اینکه این هواپیما از مبدأ مکزیک در پرواز بوده است، مدعی شد که این هواپیما هنگام فرود در فرودگاه بوئنوس آیرس قصد سوختگیری داشته است. به گزارش لاپنزا دلارا، هواپیمای توقیف شده در بوئنوس آیرس حامل قطعات خودرو برای یک شرکت خودروسازی بوده و در چند مرحله بازرسی محموله مشکوکی در آن کشف نشده است.
هواپیما مالکیت ایران را ندارد
درپی انتشار خبری درباره توقیف هواپیمای ماهان‌ایر با پرچم ونزوئلا، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که این هواپیما از نظر تابعیت و رجیستری متعلق به ایرلاین ما نبوده است. محمد محمدی‌بخش در این باره اظهار کرد: هواپیمای توقیف شده از نظر تابعیت و رجیستری متعلق به ماهان نبوده است و اگر هواپیمایی در تابعیت و مالکیت کشور دربیاید صفر تا صد آن را پاسخگو هستیم. وی افزود: ایران طی سال‌های گذشته تفاهم‌نامه همکاری مشترکی با ونزوئلا امضا کرده که در زمینه آموزش و تربیت خلبان و کروی پرواز است و نفراتی هم که در آنجا هستند در راستای اجرای این تفاهم‌نامه هستند. رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه اگر مشکلی برای خدمه و نیروهای آموزشی به وجود آمده باشد، آیا برای حل آن پیگیری خواهید کرد؟ گفت: مسلما این مساله را حسب وظیفه ذاتی خود پیگیری می‌کنیم و درخواست ما از ونزوئلا هم همین است. مدیر روابط‌عمومی شرکت هواپیمایی ماهان هم گفت: «مالکیت بوئینگ ۷۴۷ توقیف شده در آرژانتین هیچ ارتباطی با هواپیمایی ماهان ندارد.» امیرحسین ذوالانواری درباره خبر مربوط به توقیف هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در آرژانتین که ادعا شده در مالکیت هواپیمایی ماهان قرار دارد، اظهار کرد: مالکیت این هواپیما یک سال است که واگذار شده و به یک شرکت ونزوئلایی فروخته شده است و در اجاره شرکت هواپیمایی نیست. به گفته ذوالانواری یک سال از زمان فروش این هواپیما به شرکت ونزوئلایی می‌گذرد و توقیف این هواپیما با نام هواپیمایی ماهان اهداف سیاسی دارد. مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان تاکید کرد: خدمه‌ی این پرواز نیز در اختیار شرکت هواپیمایی ونزوئلایی بوده و هیچ ارتباطی با هواپیمایی ماهان ندارد.
حمله هکری به هواپیمایی ماهان
هواپیمایی ماهان پیش از این هم خبرساز شده بود مانند 30 آبان سال گذشته که شرکت هواپیمایی ماهان مورد یک حمله هکری قرار گرفت‌. روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: در پی انتشار خبر حمله سایبری به سیستم‌های شرکت هواپیمایی ماهان به اطلاع می‌رساند با نظر به جایگاه هواپیمایی ماهان در صنعت حمل و نقل هوایی کشور اینگونه حملات به دفعات مختلف و در زمان‌های گوناگون نسبت به این شرکت انجام شده تا شاید بتوانند خدشه‌ای بر عملکرد آن وارد کنند. در ادامه این اطلاعیه ماهان آمده است: ‌این موضوع یک اتفاق عادی تلقی می‌شود و همواره تیم امنیت سایبری ماهان هوشمندانه و به موقع وارد عمل شده و این حملات را خنثی‌ کرده است. در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: ‌بدین‌ وسیله اعلام می‌دارد تمامی پروازهای ماهان طبق برنامه در حال انجام و پروازهای آتی نیز طبق زمان بندی قبلی انجام خواهد پذیرفت، بدیهی است در صورت تغییر در زمان انجام پروازها به تمامی مسافران عزیز اطلاع‌رسانی خواهد شد، پیشاپیش از همراهی همیشگی شما عزیزان بی‌نهایت سپاسگزاریم‌. یک روز بعد شرکت هواپیمایی ماهان در اطلاعیه‌ای درباره آخرین وضعیت پروازهای این شرکت هواپیمایی پس از حمله سایبری، اعلام کرد: ‌به دنبال حمله سایبری روز گذشته و ایجاد اختلال در برخی از سیستم‌ها به آگاهی می‌رساند با تلاش بی‌وقفه همکاران عملیاتی و امنیت سایبری, همه ۵۹ پرواز اعم از داخلی و خارجی‌ این شرکت هواپیمایی، طبق برنامه‌ریزی قبلی انجام می‌شود و تلاش شده است ‌اغلب پروازها با کمترین میزان تاخیر صورت پذیرد. در ادامه اطلاعیه ماهان‌ایر آمده است: سامانه فروش اینترنتی بلیت نیز کماکان به آدرس قبل در دسترس هموطنان‌ قرار دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار