| کد مطلب: ۱۰۳۵۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

پایان بیم و امیدها در اطراف متروپل

آرمان ملی- منیره چگینی: چشـــم به‌راهی ده‌ها خانواده همچنان ادامه دارد و صحبت‌های وزیر کشور مبنی بر توقف جست‌وجو و تخریب احتمالی بخش دیگری از ساختمان متروپل، امیدآنها را به این که فرزندان یا همسرشان از زیرآواری که بر سر آنها خراب شده زنده بیـرون بیایند ناامید کرد. طی روزهای آتی، خانواده‌های مفقودشدگان به دعا برای زنده ماندن کورسوی امید باقی مانده‌شان، در این میان برخی صحبت‌ها یا تماس‌هایی که از طریق برخی افراد با آنها برقرار می‌شود که عزیزانشان با این افراد تماس گرفته‌اند و درخواست آب کرده‌اند، آنها را با وضعیت غیرقابل توصیفی مواجه کرده است.

آنطور که مسئول هماهنگ کننده نيروهاي امدادي پيش‌تر به «آرمان ملي» گفته بود، دستگاه‌هاي سيگنال ياب، هيچگونه آنتن‌دهي تلفن همراه را رديابي نکرده‌اند، اما مردم با انتشار فيلم‌هايي در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌گويند: «شب‌ها از زير آوار صداي ناله و کمک مي‌شنوند!» اين شرايط خانواده‌هاي نگران را با وضعيت غيرقابل توصيفي مواجه کرده که اميدهايشان براي زنده بودن عزيزانشان، سراب يا واقعيت است. اما آنچه که در اين ميان بيش از هر چيز ديگري مي‌تواند راهگشا باشد، آواربرداري کامل از خرابه‌هاي ساختمان متروپل است. با ادامه ريزش‌ بخش‌هاي ديگري از ساختمان متروپل در غروب سه شنبه، جست‌وجو براي پيدا کردن مفقودان دشوار شده، اما طبق فيلم‌هايي که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود، مردم با بيل مشغول کندن زمين هستند. در اين ميان، روز گذشته وزير کشور در حالي‌که پيش‌تر رئيس سازمان امداد و نجات به ايلنا گفته بود: «آواربرداري و امدادرساني به حادثه‌ديدگان ريزش ساختمان متروپل همچنان ادامه دارد و همزمان با آواربرداري، ايمن‌سازي سازه را نيز انجام دهيم.» وزير کشور از توقف آواربرداري ساختمان متروپل به دليل حساسيت‌هاي ايجاد شده در سازه خبرداد. بنا به گفته احمد وحيدي «حساسيت‌هاي آواربرداري متروپل آبادان بالاست و در حال حاضر به دليل احتمال ريزش برخي از سازه‌هاي مجاور، آواربرداري براي مدتي متوقف شده است. بايد استحکام‌بخشي اتفاق بيفتد تا دچار مشکل نشويم. همه دست‌اندرکاران در حوزه‌هاي تخصصي در‌ اينجا حضور دارند و تجهيزات سنگين و سبک نيز در اينجا قرار دارد.» اين گفته‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود که تا امروز شايد اميدي براي زنده ماندن 37 تا 50 مفقودي اين حادثه وجود داشته باشد، چون روند گرماي هوا و کندي آواربرداري، روند امدادرساني را کُند کرده و مردم به‌صورت خودجوش و با هر وسيله‌اي مشغول جست‌وجو در ميان آوار هلدينگ عبدالباقي هستند. در اين ميان، درخواست خانواده‌ها و مردم از وزير کشور ارسال تجهيزات و ماشين آلات بيشتر به محل ساختمان متروپل بود. طبق آخرين آمار اين حادثه 16 نفر فوتي و 37 نفر زخمي داشته است که 34 نفر از آسيب ديدگان خوشبختانه از بيمارستان مرخص شده‌اند.

ماجراي فردي که از زير‌آور بيرون آمد

سه شنبه شب بود که خبر بيرون کشيدن يکي از افراد محبوس شده زير‌آوار در شبکه‌هاي اجتماعي، سبب ساز اميدواري ميليون‌ها نفر در سراسر کشور شد، اما تنها چند ساعت بعد مشخص شد فردي که ادعا مي‌کرد 30 ساعت زير‌آوار بوده، اما دانشگاه علوم پزشکي آبادان آن را تکذيب کرد. دانشگاه علوم پزشکي آبادان نيز اعلام کرد: «با توجه به ازدحام امدادگران و نيروهاي مردمي اعلام مي‌شود فردي زنده از زير آوار بيرون آورده شده است. گزارشگر صداوسيماي مرکز آبادان نيز به محض اطلاع از اين موضوع براي تهيه گزارش در بيمارستان با فرد مصدوم مصاحبه مي‌کند که در اين مصاحبه فرد مدعي مي‌شود به مدت 30ساعت در زير آوار بوده و با کمک کارکنان آتش‌نشاني بيرون کشيده شده است. در اظهارات بعدي مشخص مي‌شود اين فرد از نيروهاي مردمي حاضر در محل بوده و براي کمک به داخل حفره ايجاد شده مي‌رود و وقتي احساس خطر مي‌کند با فرياد درخواست کمک کرده و نيروهاي امدادگر نيز برحسب وظيفه وي را بيرون آورده و سپس توسط کارکنان فوريت‌هاي پزشکي به بيمارستان انتقال مي‌دهند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار