درمان «افسردگي» آقايان با رژيم مديترانه‌اي

 

بررسي‌هاي جديد نشان مي‌دهد افسردگي مردان جوان را مي‌توان با رژيم غذايي مديترانه‌اي درمان کرد. ارائه مجموعه شواهدي در مورد اينکه رژيم غذايي چگونه مي‌تواند بر سلامت رواني ما تاثير بگذارد، همچنان ادامه دارد، زيرا پژوهش‌ها، خطرات عادات غذايي ناسالم را نشان مي‌دهند. يک پژوهش جديد، اين پديده را در مردان جوان مبتلا به افسردگي باليني مورد بررسي قرار داده و نشان داده است که پيروي از رژيم غذايي مديترانه‌اي مي‌تواند به کاهش سريع و قابل توجه نشانه‌هاي افسردگي کمک کند. اين پژوهش که توسط دانشمندان دانشگاه فناوري سيدني (UTS) انجام شده، بر سلامت رواني مردان جوان متمرکز است. افسردگي، يکي از شايع‌ترين اختلالات سلامت رواني است و يک عامل خطر مهم براي خودکشي به‌شمار مي‌رود. براساس آمار دولتي، بيش از سه چهارم مرگ‌وميرهاي ناشي از خودکشي در استراليا، در مردان صورت مي‌گيرد. اين پژوهش، 72 شخص بين 18 تا 25 سال مبتلا به افسردگي متوسط تا شديد را در بر داشت که رژيم‌هاي غذايي نامناسب داشتند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفي به دو گروه تقسيم شدند که رژيم غذايي خود را به رژيم مديترانه‌اي تغيير داده بودند يا از نوعي حمايت اجتماعي به‌نام دوستي‌درماني برخوردار شده بودند. «جسيکا.بيز»، پژوهشگر ارشد اين پروژه گفت: تمرکز ابتدايي بر افزايش کيفيت رژيم غذايي با غذاهاي کاملا تازه و در عين حال، کاهش مصرف فست‌فود، شکر و گوشت‌قرمز فرآوري‌شده بود. ارزيابي‌ها در آغاز، اواسط و پايان آزمايش 12 هفته‌اي، با مقياس‌هاي رايج براي افسردگي و کيفيت زندگي انجام شد. در نتيجه آزمايش، گروه رژيم غذايي مديترانه‌اي در هر دو جنبه به‌طور قابل‌توجهي در مقايسه با گروه کنترل‌شده که دوستي‌درماني را دريافت کرده بودند، امتياز بيشتري کسب کردند. اين نشان مي‌دهد که تغيير رژيم غذايي به سلامت رواني آنها کمک کرده است. يافته‌هاي اين پژوهش، به تاييد اين ايده کمک مي‌کنند که عادات غذايي سالم‌تر مي‌توانند تاثيري واقعي بر نشانه‌هاي افسردگي داشته باشند. اين همان چيزي است که در سال‌هاي اخير از طريق تعدادي از پژوهش‌هاي جالب مشاهده کرده‌ايم. مقاله‌اي که در سال 2018 به چاپ رسيد، نشان داد رژيم غذايي که براي کاهش فشارخون طراحي شده است، مي‌تواند ميزان افسردگي را نيز کاهش دهد. برخي ديگر از پژوهش‌ها نيز نشان داده‌اند که رژيم‌ غذايي مديترانه‌اي مي‌تواند افسردگي را در دوره‌هاي چند هفته‌اي تسکين دهد. يکي از مواردي که کنترل آن با چنين آزمايش‌هايي دشوار محسوب مي‌شود، حذف اثر دارونماست. آيا صرف دانستن اينکه ما سالم‌تر غذا مي‌خوريم، فوايد خود را براي سلامت روان ما دارد؟ ردکردن اين موضوع به‌طور کامل، بسيار دشوار است، اما هنگامي‌که اين موضوع در چارچوب ساير پژوهش‌ها مشاهده مي‌شود، يافته‌ها بيشتر از اين ايده حمايت مي‌کنند که رژيم غذايي مي‌تواند بر خلق‌وخوي ما تاثير بگذارد. پژوهشگران در مورد درک مبناي علمي اين رابطه، در حال پيشرفت هستند. بررسي‌هاي صورت گرفته روي باکتري‌هاي روده، بينش‌هاي شگفت‌انگيزي را در مورد چگونگي تاثير آن بر سلامت روان ارائه مي‌دهند، گونه‌هاي خاص را به افزايش ميزان افسردگي مرتبط مي‌کند و نشان مي‌دهد که تغيير ميکروبيوم‌روده با کمک آنتي‌بيوتيک‌ها چگونه مي‌تواند رفتارهاي افسردگي را در موش‌ها کاهش دهد.

مصرف فيبر و سبزيجات

بيز ادامه داد: دلايل بسياري وجود دارند که نشان مي‌دهند چرا از نظر علمي فکر مي‌کنيم که غذا بر خلق‌وخو تاثير مي‌گذارد. به‌عنوان نمونه، حدود 90 درصد از سروتونين، ماده شيميايي که به ما کمک مي‌کند تا احساس شادي کنيم، توسط ميکروب‌هاي روده ما ساخته مي‌شود. شواهد جديدي وجود دارند که نشان مي‌دهند اين ميکروب‌ها مي‌توانند از طريق عصب واگ، با مغز ارتباط برقرار کنند. براي داشتن ميکروب‌هاي مفيد بايد از فيبري که در حبوبات، ميوه‌ها و سبزيجات وجود دارد، تغذيه کنيم. يکي از مزاياي تغيير رژيم غذايي به‌عنوان درماني براي افسردگي، امکان تبعيت بيشتر بين بيماران است. در حالي‌که روش‌هاي سنتي مانند درمان‌شناختي رفتاري يا داروهاي ضدافسردگي براي بخش قابل‌توجهي از مردم مؤثر نيستند، ايده نوظهور روان‌پزشکي تغذيه‌اي که در آن از مواد مغذي و عادات غذايي خاص استفاده مي‌شود، مي‌تواند يک جايگزين سودمند باشد. «بيز» افزود: ما از اينکه مردان جوان چقدر به پيروي از رژيم غذايي جديد مايل بودند، شگفت‌زده شديم. افرادي که از رژيم مديترانه‌اي پيروي کردند، توانستند رژيم غذايي اصلي خود را تحت راهنمايي يک متخصص تغذيه در زمان کوتاهي تغيير دهند. اين امر نشان مي‌دهد که پزشکان و روانشناسان بايد ارجاع‌دادن مردان جوان افسرده به يک متخصص تغذيه يا رژيم‌درماني را به‌عنوان يک مولفه مهم در درمان افسردگي باليني در نظر بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه