| کد مطلب: ۱۰۳۴۷۲۸
لینک کوتاه کپی شد

فروش 80 ميلياردي سينماي ايران در 1401

10 فيلم تازه از ابتداي سال روي پرده سينماهاي سراسر کشور رفته‌ و به‌فروش 78 ميليارد توماني رسيده‌اند. نکته جالب در اين ميان طبق معمول سال‌هاي گذشته سهم چندبرابري کمدي‌ها در گيشه است، به‌گونه‌اي که تنها 3 فيلم کمدي از بين 10 فيلم روي پرده سهم 65 درصدي از فروش داشته‌اند. سينماي ايران پس از دو سال کرونازده تقريبا به حالت عادي برگشته و سينماگران به اکران فيلم‌ها رضايت داده‌اند. از ابتداي سال تاکنون (بامداد بيست ارديبهشت) 10 فيلم تازه روي پرده نقره‌اي رفتند و با نمايش در 102 هزار و 193 نوبت 2 ميليون و 374 هزار و 890 مخاطب داشتند. بنابراين فروشي معادل 78 ميليارد و 118 ميليون و 568 هزار تومان براي سينماي ايران در سال 1401 رقم خورده است. از بين 10 فيلمي که امسال اکران شده‌اند، 3 فيلم کمدي هستند. آنچه مهم و در عين حال نگران‌کننده است، سهم فروش بالاي فيلم‌هاي کمدي در مقايسه با ديگر ژانرهاست. به صورتي‌که 3 فيلم «سگ‌بند»، «شادروان»‌ و «انفرادي» در مجموع توانستند بيش از يک‌ميليون و پانصد هزار مخاطب را به سينماها بکشانند که سهمي بالاتر از 63 درصد مخاطبان سينماي ايران در سال جاري است. در حالي‌که فيلم‌هاي کمدي در مقايسه با فيلم‌هاي ديگر سهمي بيش از 30 درصد از حضور در روي پرده سينماها ندارند. همچنين مجموع فروش 3 فيلم کمدي امسال به‌طور تقريبي عددي نزديک 50 ميليارد و پانصدميليون تومان است که در مقايسه با کل فروش سينماي ايران، درصدي نزديک به 65 درصد را شامل مي‌شود. از ابتداي سال تاکنون 7 فيلم «موقعيت مهدي»، «روزصفر»، «مردبازنده»، «لامينور»، «مغزاستخوان»، «گل به‌خودي» و «قدغن» روي پرده نقره‌اي رفته و در مجموع تنها 37 درصد مخاطبان سينما را به خود جذب کرده‌اند. در بين اين آثار «موقعيت مهدي» که از 18 اسفند سال گذشته اکران خود را آغاز کرده با فروشي نزديک 11 ميليارد بيشترين استقبال مردمي را داشته است. «روزصفر» با فروش نزديک به 8 ميليارد و «مردبازنده» با فروش کمي بيشتر از 6 ميليارد در رده‌هاي بعدي قرار دارند. فروش بقيه آثار حتي به يک‌ميليارد تومان هم نرسيده است. «سگ‌بند» که از 25 اسفندماه سال گذشته اکران خود را در سينماها آغاز کرده، به فروش بيش از 30 ميلياردتومان رسيده و «انفرادي» که به‌تازگي اکران آن آغاز شده، از عدد 11 ميليارد تومان گذر کرده است. البته «شادروان» هم به‌تازگي به فروش 9 ميليارد تومان رسيده که در مقايسه با فيلم‌هاي کمدي چندان بالا نيست؛ اين موضوع نشان مي‌دهد سينماي کمدي نيز در معرض خطر قرار دارد. استقبال مردم از فيلم‌هاي کمدي سبب شده سينماداران خواهان اکران فيلم‌هاي کمدي باشند تا در فصل‌هاي مختلف بتوانند از ضرر جلوگيري کنند. اقبال مردم به فيلم‌هاي کمدي اتفاق مثبتي است که نشان مي‌دهد همچنان مردم سينما را از سبد فرهنگي خود حذف نکرده‌اند اما از طرفي هشداري به کليت سينماي ايران است که اکنون با بحران مخاطب مواجه شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار