راهکارهايي براي تقويت «اعتماد به ‌نفس »

راهکارهايي براي تقويت «اعتماد به ‌نفس »

براي تقويت اعتمادبه‌نفس، مثل هر توانايي و مهارت ديگري بايد تمرين داشته باشيد تا بتوانيد آن را مديريت کنيد، اما وقتي بتوانيد خودتان افسار را به‌دست بگيريد، پيشرفت مي‌کنيد و زندگي‌تان از اين‌رو به آن‌رو مي‌شود. اعتمادبه‌نفس يک‌جور طرز فکر مثبت راجع به خودتان و توانايي‌هايتان است و درست همان موقعي که همه‌چيز به‌‌هم مي‌ريزد، مي‌تواند به فريادتان برسد و به شما کمک کند تا در برابر مشکلات‌تان قوي باشيد. بزرگ‌ترين و موفق‌ترين آدم‌هايي که مي‌شناسيم هم گاهي اوقات دچار کمبود اعتمادبه‌نفس مي‌شوند. براي تقويت اعتمادبه‌نفس، مثل هر توانايي و مهارت ديگري بايد تمرين داشته باشيد تا بتوانيد آن را مديريت کنيد، اما وقتي بتوانيد خودتان افسار را به‌دست بگيريد، پيشرفت مي‌کنيد و زندگي‌تان از اين‌رو به آن‌رو مي‌شود. در ادامه با راهکارهايي براي بالابردن اعتمادبه‌نفس آشنا مي‌شويد.

استفاده درست از زبان بدن‌

زبان بدن هرکس نشان مي‌دهد که آن فرد چقدر به خودش اطمينان دارد. از چهره‌ بعضي آدم‌ها مي‌شود فهميد که حتي خودشان هم خودشان را قبول ندارند! طوري خودتان را نشان بدهيد که همه بدانند مي‌توانيد هر موقعيتي را مديريت کنيد و بر اوضاع کاملا مسلط هستيد. اگر اعتمادبه‌نفس را در ظاهرتان نشان بدهيد و از زبان بدن‌تان به‌درستي استفاده کنيد، نه‌تنها حس مي‌کنيد که از پس هر چيزي برمي‌آييد، بلکه ديدگاه ديگران هم نسبت به شما تغيير مي‌کند و به توانايي‌هايتان اعتماد مي‌کنند. سرتان را بالا بگيريد، صاف بنشينيد، به آرامي شانه‌هايتان را عقب ببريد تا در راستاي ستون فقرات‌تان قرار بگيرند، شل و ول دست ندهيد و وقتي صحبت مي‌کنيد مستقيما به فرد مقابل‌تان نگاه کنيد.

ظاهر خوب داشتن

وقتي ظاهرتان خوب باشد احساس بهتري نسبت به خودتان خواهيد داشت. لباس‌ها و لوازم مناسب انتخاب کنيد، زندگي و کارتان را جوري نظم و ترتيب بدهيد که در خور شخصيت شما باشد و احساس بهتري نسبت به خودتان پيدا کنيد، همه‌ اينها باعث تقويت اعتمادبه‌نفس شما مي‌شود. لباس‌تان بايد طوري باشد که موفقيت را نشان بدهد. لوازم شخصي شما نشان‌دهنده‌ شخصيت‌تان هستند پس در انتخاب‌شان دقت کنيد. يک لباس مناسب و زيبا که توجه ديگران را جلب کند، مي‌تواند به شروع يک مکالمه کمک کند.

صحبت‌کردن جسورانه

سخنرانان خوب، با اعتمادبه‌نفس، با ثبات و با يک ريتم مناسب صحبت مي‌کنند. آنها ياد گرفته‌اند در صحبت‌کردن تاثيرگذارتر باشند، به‌جاي اينکه حين سخنراني گير کنند، شمرده حرف مي‌زنند و بين صحبت‌هايشان مکث مي‌کنند. يک لحن جسورانه، جذاب و در عين حال مودبانه براي صحبت‌کردن انتخاب کنيد تا اعتمادبه‌نفس‌تان را نمايش بدهيد. اين‌ طوري عزت نفس‌تان بيشتر مي‌شود و به خودتان ايمان مي‌آوريد. براي اينکه جدي به‌نظر برسيد، خيلي هيجان‌زده و عصبي نباشيد و زيادي نخنديد. اگر مردم حس رهبري را در شما ببينند به صحبت‌هايتان بيشتر توجه مي‌کنند.

داشتن فکر مثبت

انرژي مثبت باعث نتيجه‌ مثبت هم مي‌شود، پس سعي کنيد نيمه‌ پر ليوان را ببينيد و به مسائل منفي فکر نکنيد. هميشه لبخند بزنيد، بخنديد و با آدم‌هاي مثبت معاشرت کنيد تا هم خودتان حس بهتري داشته باشيد و هم کساني‌که دوروبر شما هستند. يک دفترچه‌ يادداشت داشته باشيد و هدف‌ها و موفقيت‌هاي روزانه‌تان را در آن بنويسيد. شکرگزاري و رضايت بابت هر کار مثبتي که انجام مي‌دهيد، باعث تقويت اعتمادبه‌نفس و آرامش دروني شما خواهد شد.

مرد عمل

تقويت اعتمادبه‌نفس فقط به ظاهر خوب نيست، بايد خوب هم عمل کنيد. در يک مهماني يا رويداد اجتماعي، با آدم‌هايي که نمي‌شناسيد سر صحبت را باز کنيد يا کار يا پروژه‌اي را که در حالت عادي براي‌تان ترسناک است، قبول کنيد. اعتمادبه‌نفس‌داشتن را تمرين کنيد و مطمئن باشيد که خيلي زود عزت‌نفس جزئي از وجودتان مي‌شود. تنبلي و دست‌روي‌دست گذاشتن فقط ترس و ترديد براي‌تان به‌همراه مي‌آورد، در حالي‌که اگر عمل کنيد، اعتمادبه‌نفس و جرأت‌تان بيشتر مي‌شود. به‌عنوان يک تمرين، ترس‌ها و توانايي‌هايتان را بنويسيد. خيلي‌ها به شما مي‌گويند روي ضعف‌هايتان کار کنيد اما بهتر است روي نقاط قوت‌تان سرمايه‌گذاري کنيد و آنها را پرورش بدهيد. اگر وقت و انرژي‌تان را وقف نقاط مثبت‌تان بکنيد، اعتمادبه‌نفس در وجودتان جرقه مي‌زند و روزبه‌روز بيشتر مي‌شود.

آمادگي خوب

يادتان باشد، برنامه‌ريزي جلوي عملکرد ضعيف را مي‌گيرد. هر چقدر آماده‌تر باشيد، احساس شايستگي و مهارت بيشتري خواهيد داشت و اعتمادبه‌نفس‌‌تان هم بيشتر مي‌شود. آمادگي باعث مي‌شود که اتفاق‌هاي بد و ناگهاني زندگي، نتوانند شما را شکست بدهند. همه‌چيز را در مورد کار، رشته‌ تحصيلي، هدف‌ها و خلاصه هر چيزي که مسير زندگي‌تان را به سمت موفقيت هدايت مي‌کند، ياد بگيريد. قبل از اينکه يک کار را شروع کنيد به انتظارها و هدف‌هايتان در انتهاي مسير فکر کنيد، اما خيلي بلندپرواز نباشيد. هدف‌ها و کارهاي بزرگ را به قسمت‌هاي کوچک و قابل مديريت تقسيم کنيد.


خواص بي‌نظير «آبغوره»

«آبغوره» يکي از چاشني‌هاي محبوب بين ايراني‌هاست که خواص بسياري دارد. اين آبميوه ترش و اشتهاآور از انگورهاي نارس تهيه مي‌شود و اغلب در کنار غذا يا روي سالاد مصرف مي‌شود. مصرف ميزان توصيه شده‌اي از آبغوره در غذا به رفع چربي‌هاي سطحي کبد کمک مي‌کند، اما مصرف بيش از حد آبغوره، آبليمو و ديگر چاشني‌هاي ترش، خود به سردشدن کبد و عوارض بعدي منجر مي‌شود. بررسي‌ها نشان داده است که آبغوره درواقع باعث کاهش قندخون شده و از آنجا که کاهش قندخون علائمي شبيه به کاهش فشارخون دارد، فرد تصور مي‌کند که فشارخون او پايين آمده است. آبغوره به جهت داشتن مقاديري از کروم و همچنين ترکيبات پلي‌فنول و فلاونوئيدها و اسيدهاي آلي، به بهبود عمل انسولين کمک مي‌کند. در طب‌سنتي هم به مصرف روزانه آبغوره براي ديابت توصيه شده است.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه