معیارهای تغذیه سالم

زهرا عبداللهی مدیرکل دفتر بهبود تغذیه

الگوی غذایی مناسب، یعنی الگویی که در آن مصرف قند، نمک و چربی کم باشد. مصرف زیاد موادقندی همانند نوشابه‌ها و شیرینی‌ها می‌تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود؛ بنابراین، باید از مصرف زیاد و بی‌رویه موادقندی و شیرین پرهیز کنیم. مردم ما بیش از ۲ برابر مقدار توصیه شده نمک مصرف می‌کنند، میزان مجاز روزانه به‌طور متوسط ۵ گرم است. مصرف نمک زیاد از راه‌های مختلف همچون نمک پنهان در انواع فست‌فود‌ها و سس‌هاست. از سوی دیگر افراط در مصرف غذا‌های چرب و پرادویه که معمولا هضم سنگینی دارند و حاوی اسید‌های چرب اشباع و اسید‌های ترانس هستند هم عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مردم به‌طور متوسط روزانه ۳۰۰ گرم نان مصرف می‌کنند و میزان نمک در آن حدود ۲.۳ درصد بود که با روزی ۳۰۰ گرم مصرف نان حدود ۶ گرم نمک فقط با نان وارد بدن می‌شد و اکنون با استانداردسازی‌های صورت گرفته، این عدد به کمتر از یک درصد رسیده است. دقت در مصرف موادغذایی و استفاده از غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که قند، چربی و نمک کمتری دارند، سبب می‌شود که بدن بتواند مقاومت بهتری در برابر انواع بیماری‌ها داشته باشد. باید با رعایت تعادل و تنوع غذایی، وزن بدن را کنترل کرد؛ زیرا افراد چاق معمولا احتمال بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند و در صورت ابتلا نیز شدت بیماری در آنها بیشتر است و دوره بهبودی نیز بیشتر به طول می‌انجامد؛ بنابراین، در کنار کاهش مصرف قند، نمک و چربی و مصرف بیشتر سبزی‌ها و میوه‌ها به میزان ۴۰۰ گرم در روز، کنترل وزن بدن را باید در برنامه غذایی گنجاند؛ با این توصیه‌ها می‌توان به مقاومت بدن کمک کرد. صنایع غذایی نقش مهمی در بازنگری استاندارد قند، نمک و چربی دارند؛ در ۵ سال گذشته، صنایع غذایی همکاری خوبی داشته‌اند و با همکاری سازمان ملی استاندارد در میزان قند و نمک حدود ۴۰ محصول غذایی پرمصرف بازنگری شده و کاهش یافته است، یکی از مهم‌ترین اتفاقات کاهش میزان نمک در نان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه