نیــم نگــاه

باز هم حذف یارانه پردرآمدها!
آرمان‌ملی: یکی از اقداماتی که از زمان برقراری یارانه در ایران در حال انجام است و در همه بودجه‌ها هم به آن تاکید می‌شود حذف یارانه پردرآمدها است ولی جالب که هیچ سالی این اتفاق رخ نمی‌دهد چون هیچ ساختاری برای اینکار وجود ندارد صرفا هر سال با وقت‌کشی این موضوع از سالی به سال بعد موکول می‌شود. رحیم زارع در نشست خبری در توضیح مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق مصوب کرد که وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف شد حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این قانون ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر نسبت به حذف یارانه معیشتی و نقدی خانوارهای پردرآمد اقدام کند. او افزود: همچنین کمیسیون تلفیق تصویب کرد که منابع ارزی مندرج در تبصره ۱۴ مربوط به منابع هدفمندی یارانه‌ها بلافاصله توسط شرکت‌های تابع وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود و به محض وصول توسط بانک مرکزی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای. تی. اس) تسعیر شده و مستقیم به حساب ریالی سازمان هدفمندی واریز شود. زارع درباره میزان منابع هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۱ گفت: دولت پیش‌بینی کرده بود که منابع هدفمندی یارانه‌ها ۴۷۰ هزار میلیارد تومان باشد که کمیسیون تلفیق این میزان را به ۵۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد. جزئیات آن هم بدین شرح است که میزان درآمد حاصل از فروش داخلی فراورده‌های نفتی ۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی ۲۰۷ هزار میلیارد تومان، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی ۸۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، صادرات ال. پی. جی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران ۷۰۰۰ میلیارد تومان، فروش داخلی و صادرات اتان، ال. پی. جی و گوگرد ۲۶ هزار میلیارد تومان، منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز و سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به یوتیلیتی شامل برق، آب، اکسیژن و موارد نظیر آن ۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، معوقات و مازاد درآمد ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در ادامه گفت: همچنین حساب‌های شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت باید به خزانه‌داری کل کشور منتقل شود. همچنین وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان‌های ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران مجاز شد تا سقف ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق‌الذکر را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده، مشروط به حفظ کاربری از طریق صندوق ملی مسکن برای آماده‌سازی، ‌محوطه‌سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی تکمیل واحدهای مسکن مهر هزینه کند. زارع درباره مصوبه کمیسیون تلفیق برای حقوق‌های کارکنان دولت در سال آینده گفت: حداقل دریافتی حقوق در سال آینده در لایحه دولت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که کمیسیون تلفیق این میزان را به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش داد. او درباره برنامه امروز کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق علاوه بر نشست صبح در نشست عصر نیز جلسه خواهد داشت و در نوبت سوم احتمالا جلسه با نشست رئیس مجلس تشکیل خواهد شد. احتمالا در این جلسه مواردی همچون موضوع هدفمندی و حذف ارز ترجیحی و میزان یارانه‌ها مطرح خواهد شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که کمیسیون تلفیق از دیروز وارد بررسی بخش هزینه‌ای بودجه ۱۴۰۱ شده است.

 


کاهش قیمت با شکستن سکوت در وین
آرمان‌ملی: با انعکاس سیگنال‌های مثبت از وین به تهران؛ بازار خودرو که در مسیر افزایشی قرار گرفته بود در روزهای اخیر کاهش قیمت را تجربه کرده و ریزش دو تا پنج میلیونی در مدل‌های مختلف اتفاق افتاد. سکوت خبری در وین شکسته شد و دیشب میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در توییتی نوشت که گفت‌وگوهای ایران و هیات‌های اروپایی به نقطه حساسی رسیده است و به زودی پیش‌نویس توافق وین تنظیم می‌شود. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که رابرت مالی، نماینده ایران در وزارت امور خارجه آمریکا هم از شروط آمریکا برای آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران حرف زده و آن را به‌عنوان یک پیش‌شرط مهم برای احیای برجام دانسته است و با این اخبار به‌نظر می‌رسد که گفت‌وگوهای وین به مرحله جدی‌تری رسیده است. این اتفاقات هرچند در بازار خودروی امروز تاثیر محسوسی نگذاشته است، اما سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به اقتصاد آنلاین می‌گوید که احیای برجام حتی به صورت موقت در بازار خودرو تاثیر دارد و باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود. او ادامه می‌دهد: حتی اگر توافق احیای برجام به صورت موقت باشد و خودروسازان خارجی وارد بازار ایران نشوند، اما روند تامین قطعه تسهیل می‌شود و هزینه‌های تولید کاهش خواهد داشت و در نتیجه تولید خودرو افزایشی می‌شود و قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد داشت. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که جواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس هم در یک برنامه رادیویی گفته است که مردم منتظر ریزش قیمت خودرو باشند! او در این زمینه توضیح داده است: واردات ۵۰ هزار خودرو سبب کاهش قیمت خودروهای خارجی می‌شود و کاهش نرخ خودروهای داخلی را نیز به همراه دارد. او در این زمینه توضیح داد: درحال‌حاضر عرضه و تقاضای خودرو در کشور برابر نیست و همچنین در حوزه ماشین‌آلات معدنی و سنگین نیاز جدی در کشور وجود دارد و پیش از موافقت کمیسیون تلفیق، کمیسیون صنایع نیز اصرار داشت که برای تنظیم بازار میزان محدودی واردات انجام شود تا عرضه و تقاضا مقداری بهبود پیدا کند. حسینی‌کیا همچنین گفته است: درحال‌حاضر خودروی خارجی هشت برابر قیمت اصلی خود در کشور فروش می‌رود. با واردات محدود، سبب کاهش و ریزش در قیمت آنها خواهیم بود. با کاهش قیمت خودروهای خارجی و تمایل به خرید آنها، رقابت با خودروهای داخلی نیز ایجاد می‌شود و نتیجه آن کاهش قیمت خودروهای داخلی می‌شود. البته این ادعا درحالی مطرح می‌شود که طرح واردات خودرو برای سومین بار است که در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود یا از شورای نگهبان برگشت می‌خورد یا از مجمع تشخیص مصلحت نظام و حالا دوباره این طرح برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و مشخص نیست که این بار واردات خودرو آزاد شود یا خیر؟ با این حساب بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نه نتیجه گفت‌وگوهای وین مشخص شده است و نه سرانجام طرح واردات خودرو روشن است و مشخص نیست که این پیش‌فرض‌ها به سرانجام برسد یا خیر؟ به همین دلیل بازار امروز رفتار معناداری نسبت به این اخبار از خود نشان نداده است.

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه