| کد مطلب: ۱۰۳۰۲۷۷
لینک کوتاه کپی شد

منافع ملی با انجمن‌های دلالی محقق نمی‌شود

آرمان‌ملی: روزگذشته رئیس انجمن دوستی ایران چین از عدم همکاری وزیر اسبق راه و شهرسازی برای استفاده از فاینانس 50 میلیارد دلاری چینی‌ها خبر داد که به گفته علاءالدین بروجردی قرار بوده خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران و مشهد را اجرا کنند اما رویکرد عباس آخوندی باعث شده تا این فرصت از دست برود. درواقع موضوعی قرارداد 25 ساله ایران و چین که در قالب تفاهمنامه‌ای در دولت قبل منعقد شد در دولت سیزدهم در حالی جزئیات آن پیگیری می‌شود که در این میان همچون روال مرسومی که در دولت سیزدهم پیش گرفته شده برخی از افراد قصد دارند تا با گرفتن انگشت‌اتهام به‌سمت وزرا و مدیران دولت قبل مشکلات کنونی را به اهمال‌کاری‌های دولت قبل نسبت دهند. البته تردید وجود ندارد که روند فعالیت‌ها و اجرای سیاست‌ها در دولت دوازدهم تحت‌الشعاع شرایط تحریمی با کندی و در برخی موارد توقف مواجه بوده که نتایج آن هم‌اکنون در اقتصاد کشور به‌خوبی نمایان است؛ اما برخلاف آنچه در موضوع فاینانس چین مطرح می‌شود دلیل عدم استفاده از این فرصت جذاب چیزی جز ادعای کذبی نبوده که انجمنی فاقد سرمایه و تخصص ارائه داده و در این بین منافع مالی زیادی را به جیب واسطه‌گران آن سرازیر می‌کرده است. در این رابطه قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است: رئیس انجمن دوستی ایران و چین که پیش از این نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی بوده یا از آن بی‌اطلاع بوده و یا دلالانی که ایشان را احاطه کرده‌اند اطلاعات غلط داده‌اند. موضوعی که به‌نظر می‌رسد در فضایی که بازار اتهام‌زنی و انداختن تقصیرها به گردن مسئولان دولت گذشته داغ است برخی از کاسبان تحریم که در آن زمان منافع خود را دنبال می‌کردند سعی در پاک‌کردن صورت‌مساله دارند.
فرصت‌سوزی در فاینانس 50 میلیاردی
بر این اساس؛ علاءالدین بروجردی، رئیس انجمن دوستی ایران و چین با بیان اینکه چینی‌ها در دولت آقای روحانی می‌خواستند که با فاینانس خودشان، پروژه خط آهن را راه‌اندازی کنند، گفت: متاسفانه نوع رویکرد و دیدگاه آقای آخوندی وزیر اسبق مسکن، اجازه استفاده از این فاینانس را نداشت؛ چراکه وی تفکرات خاص خود را در توافق با اروپایی داشت. وی افزود: چینی‌ها حتی حاضر بودند که ۵۰ میلیارد دلار فاینانس را در ایران انجام دهد؛ ولی وزیر اسبق مسکن همراهی لازم را در این حوزه صورت نداد و حتی چینی‌ها حاضر شدند که ۱۵ درصد پیش پرداخت فاینانس را هم بردارند و ما بعداز یکسال تنفس پرداخت را انجام دهیم. بروجردی با بیان اینکه وزیر اسبق مسکن، 20 روز هیات چینی را برد و آورد و اراده‌اش بر این بود که این فاینانس انجام نشود؛ تصریح کرد: با این برخورد، نفر دوم هیات چینی به من نامه نوشت که اینگونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید، ما هم موضوع را با مقام معظم‌رهبری مطرح کردیم و آقای رئیس‌جمهور هم برای معاون اول حکم زد که این موضوع را پیگیری کنند؛ اما مشکل این بود که در دولت آقای روحانی افرادی حضور داشتند که معتقد به کار ایران با چین نبودند. وی تصریح کرد: چین ۲۲ هزارکیلومتر خط اجرا شده ریلی دارد و می‌توانند مسیر ریلی تهران- مشهد را با قطار به‌مدت یکساعت‌ونیم ساپورت کنند؛ اما معاون وزیر راه و شهرسازی به‌رغم اینکه به‌عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی در سفر هیات ایرانی به چین حضور داشت، اما عنوان کرد که در این حوزه ماموریتی ندارد و بنابراین در مورد امضای این توافق دوباره مقاومت کرد؛ هر چند به‌هرحال در آن سفر سند امضا و ماه‌ها پیگیری هم صورت گرفت، اما این سند عملیاتی نشد. وی اظهارداشت: سند توافق ۲۵ ساله یک سند وسیع است و امروز هنر این جمع است که بخش‌های مختلف را که در بخش یادداشت‌تفاهم است، به قرارداد تبدیل کرده و عملیاتی کند. امروز دولت بستر کار را برای توسعه روابط ایران و چین فراهم کرده است و سفیر چین نیز گفته که آغاز فعال‌شدن این سند را کلید خواهیم زد و کمیسیون‌های تخصصی اتاق می‌توانند در مورد این موضوع فعال عمل کنند.
انجمن فاینانس چین سابقه کار نداشت
همزمان با طرح این ادعا از سوی رئیس انجمن دوستی ایران و چینی اصغر فخریه کاشان قائم‌مقاوم وزیر وقت راه‌وشهرسازی نسبت به اظهارت واکنش نشان داده و می‌گوید: آقای بروجردی به‌عنوان نماینده سابق در مجلس کشورمان و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی یا از قوانین اطلاعی ندارد و یا اینکه عده‌ای اطلاعات غلط به ایشان ارائه می‌دهند که در نهایت باعث شده با این اظهارات جامعه را گمراه کند. وی ادامه داد: انجمنی که آقای بروجردی به‌عنوان ارائه‌کننده فاینانس به ایران و به وزارت راه‌وشهرسازی معرفی کرده بود انجمنی بدون سرمایه و حضور ۸ الی ۱۰ بازنشسته چینی تاسیس شده بود و این انجمن حتی یک روز هم سابقه کار نداشت. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی وقت ادامه داد: آقای بروجردی به ما اعلام کرد که انجمنی تحت‌عنوان فاینانس چین قصد دارد 50 میلیارد یورو به ایران اعتبار بدهد و ما به ازای آن نفت دریافت کند و ما از این اعتبار برای پروژه‌های قطار سریع‌السیر استفاده کنیم؛ اولا در همان زمان جواب ما به ایشان این بود که دولت چین مطلقا این موضع را قبول ندارد چراکه ما بلافاصله در همان مقطع با سفارت ایران در چین هماهنگ کردیم و سفیر ایران در چین موضوع را با بانک‌مرکزی و دولت چین مورد بررسی قرار داد که نه‌تنها که این موضوع در دولت چین مطرح نبود بلکه اساسا دولت چین این انجمن را هم قبول نداشت. فخریه کاشان تاکیدکرد: دوم اینکه اگر چین قرار بود فاینانس 50 میلیارد یورویی به ایران بدهد چنین اقدامی را با دلال و واسطه انجام نمی‌داد بلکه هزار و یک امتیاز از ایران می‌گرفت و بعد این فاینانس را در اختیار کشور قرار می‌داد. نکته مهم‌تر اینکه اساسا در همان زمان فاینانس‌های مصوب شده با چینی‌ها برای پروژه برقی‌سازی قطار تهران - مشهد و قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان هم با وجود گشایش LC متوقف شده بود. وی افزود: نکته سوم این است که به فرض محال این 50 میلیارد یورو را انجمن فاینانس چین در اختیار ایران می‌گذاشت آیا می‌توان بدون درنظرگرفتن بودجه چنین اعتباری در اختیار یک وزارتخانه قرار بگیرد؟ میزان فروش نفت و تقسیم درآمد آن بین دستگاه‌ها در بودجه مشخص می‌شود و قطعا امکان نداشت 50 میلیارد یورو به‌طور کامل در اختیار وزارت راه‌وشهرسازی قرار بگیرد. پس در این میان نقش سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت چه بوده است؟ مشاور امور بین‌الملل وزیر راه‌وشهرسازی وقت با اشاره به مخالفت بانک‌مرکزی با فاینانس 50 میلیارد یورویی بیان داشت: نکته چهارم این است که اساسا بانک‌مرکزی با این فاینانس مخالف بود و این صحبت آقای بروجردی را که اعلام کرد آقای سیف به‌صورت تلفنی با این فاینانس موافقت خود را اعلام کرده را قویا تکذیب می‌کنیم. در همان زمان با آقای سیف در این باره صحبت کردیم و رئیس بانک‌مرکزی اعلام کرد که ابدا این فاینانس با این سازوکار مورد قبول بانک‌مرکزی نیست. فخریه ادامه داد: نکته بعدی این است که اساسا پروژه‌های قطار سریع‌السیر یک بودجه مشخصی می‌تواند داشته باشد و ما نمی‌توانیم 50 میلیارد یورو در آن شرایط کشور را به یک پروژه اختصاص دهیم نکته مهم‌تر این بود که این افراد قصد داشتند اختیاری را بگیرند که از این پس هر قراردادی با چینی‌ها با معرفی این افراد انجام شود و درصدی را هم برای هر قرارداد از چینی‌ها دریافت کنند و این دلالی آشکار است. چه ضرورتی داشت که قرارداد و مذاکره با چینی‌ها با واسطه انجام شود؟ فحریه گفت: در حین همین مذاکرات دو نفر خود را به وزارت راه‌وشهرسازی معرفی کردند و گفتند ما مشاوران مجمع تشخیص مصلحت هستیم. به آقای بروجردی اعلام کردیم اساسا این دو نفر و خود مجمع چه ارتباطی با اخذ فاینانس از چینی‌ها دارند؟ آقای بروجردی گفت این دو نفر به این دلیل در مذاکرات حضور خواهند داشت که به خارجی‌ها بگوییم رابطه با تمام ارگان‌ها خوب است و همزمان گفتیم که این موضوعات چه ارتباطی به انجمن فاینانس چین دارد؟ در نهایت کاشف به‌عمل آمد که یکی از همین آقایان که خود را مشاوران مجمع تشخیص مصلحت معرفی کردند شرکت پیمانکاری دارد که می‌خواهد با چینی‌ها پروژه‌های پیمانکاری انجام دهد. فخریه ادامه داد: با همه اینها آقای امینی معاون وزیر راه‌وشهرسازی وقت در سفر به چین یک تفاهم‌نامه‌ای را با این انجمن امضا کرد که طبق این تفاهم‌نامه قرار بود اعضای این انجمن مدارکی را دال بر اینکه آنها از طرف دولت چین توان انجام این اقدام را دارند و اینکه آیا اساسا این منابع را در اختیار دارند به ما ارائه کنند؛ اما هرچند که سه‌ماه مهلت داده بودیم اما در طول این سه‌ماه هیچ مدرکی به وزارت راه‌وشهرسازی ارائه نشد. وی گفت: معتقدم این حرف‌ها و ادعاهای آقای بروجردی یا از سر بی‌اطلاعی است یا اینکه دلال‌هایی آقای بروجردی را احاطه کردند و به وی اطلاعات غلط می‌دهند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار