| کد مطلب: ۱۰۳۰۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد

دعواي يمن و امارات هيچ ربطي به ايران ندارد

آرمان ملی- علیرضا پورحسین: حمله ارتش یمن به ابوظبی اتفاقی بود که در روزهای اخیر با واکنش‌های زیادی همراه شد و حتی برخی آن را سریعا به مذاکرات احیای برجام مرتبط کردند و با به میان کشیدن نام ایران این فرضیه را مطرح کردند که ایران نقشی اساسی در حمله به فرودگاه ابوظبی داشته است. در راستای بررسی صحت و سقم این مطالب، «آرمان‌ملی» گفت‌وگویی با سیدهادی افقهی، کاردار پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید.
آیا ایران در حمله یمن به فرودگاه ابوظبی نقشی داشته است؟
مساله ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکلی شده که آن‌ها قصد دارند در یک وضعیت نامتوازن با ایران رابطه داشته باشند و همواره دست برتر را نسبت به ایران داشته باشند. آن‌ها به دنبال این هستند که جای قربانی و جلاد را عوض کنند به این معنا که کشورهای حوزه خلیج فارس همگی به صورت استبدادی حکومت می‌کنند و بدون استثنا همگی مطیع فرمان آمریکا و اسرائیل هستند. سیستم سیاسی کشورهای عربی به شکلی است که عملا مردم هیچ اختیاری ندارند و هیچ انتخابی صورت نمی‌گیرد. همین کشورهای حوزه خلیج فارس در تمامی مسائل منطقه دخالت می‌کنند و همواره عامل تنش در منطقه بوده‌اند. عربستان و امارات 7 سال است که در حال بمباران یمن هستند و عملا هدفی باقی نمانده است که آن‌ها بخواهند مورد اصابت قرار دهند. در این روند عربستان و حامیانش سه چهارم کشور یمن را تصرف کردند تا اینکه مردم یمن به خودشان آمدند و امروز پیشرفت‌های خوبی داشتند و طبق قوانین بین‌المللی در حال دفاع مشروع از خود هستند و سرزمین‌های خود را از متجاوزان پس می‌گیرند. طبق قوانین بین‌المللی هر ملتی که مورد تجاوز قرار گیرد، حق دارد به هر روشی که می‌تواند، متجاوز را اخراج کند. عملا چیزی برای مردم یمن باقی نمانده و آمار جانباختگان و مجروحان به خوبی گویای همه چیز است. امروز دست امارات نیز در این اشغالگری دخیل است. به قدری علیه یمن ظلم شده است و درگیری بالا گرفته است که خودشان با خودشان در یمن درگیر شده‌اند. امارات جزیره‌های یمن را اشغال می‌کند و آن‌ها را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد. هدف آن‌ها این است که بر تنگه باب‌المندب مسلط شوند و به همراه اسرائیل به اهداف خود در منطقه دست یابند و اجازه ندهند تا ایران از باب‌المندب عبور کند اما تا امروز ناموفق بوده‌اند. آن‌ها برای اینکه شکست‌هایشان در حاشیه قرار گیرد، نام ایران را به میان می‌کشند و می‌خواهند دیگری را مقصر جلوه دهند در صورتی که یمن برای دفاع از خود و برای هشدار به امارات، به فرودگاه ابوظبی حمله کرده است.
امارات در هفته‌های اخیر تلاش کرده بود تا روابط خود را با ایران بهبود بخشد، آیا سیاست‌های دوگانه‌ای در پیش گرفته‌اند؟
امارات در برهه‌ای از زمان مدعی بود که دیگر هیچ نقشی در جنگ یمن ندارد و نیروهای خود را از این کشور خارج می‌کند. انصارا... و ارتش یمن نیز حمله زیادی به خاک امارات نداشته‌اند و صرفا دو سه مرتبه مواضعی در امارات را برای هشدار مورد اصابت قرار دادند. آن چه که امارات در یمن انجام داد یک عقب نشینی استراتژیک از سواحل غربی یمن بود به سمت شرق مارب تا این منطقه حساس را از دست ندهند. آن‌ها در کلام خود صادق نبودند بلکه می‌خواستند مارب را از دست ندهند و عقب نشینی آن‌ها به این علت بود و امروز نیز رفتارهای متناقض در منطقه دارند. امروز امارات از داعش و القاعده در شرق یمن استفاده می‌کند تا به اهداف خود برسد در حالی که عنوان می‌کند به دنبال صلح است. مسئولین امارات که در کاخ شیشه‌ای نشسته‌اند امروز نباید این سیاست‌های خصمانه را در یمن دنبال کنند. اماراتی‌ها با اسم بردن از ایران می‌خواهند ورشکستگی سیاسی خود را جبران کنند. چند سال است که می‌گویند ایران موشک به یمن ارسال می‌کند در حالی که خودشان اذعان می‌کنند که یمن محاصره است و هیچ چیزی بدون تسلط آن‌ها وارد یمن نمی‌شود. خودشان ادعای خود را زیر سوال می‌برند. ایران ممکن است که تکنولوژی نظامی را در اختیار یمن قرار دهد اما به هیچ وجه موشک در اختیار آن‌ها قرار نداده است. این امارات است که به یمن حمله می‌کند و طبیعی است که یمن پاسخ حملات امارات را دهد. ادعای امارات بی‌اساس است زیرا هیچ ایرانی و هیچ سلاح ایرانی را در یمن نمی‌توان پیدا کرد.
اساسا موضع ایران در قبال تحولات یمن چیست؟
رهبری در یک سخنرانی عنوان کرد که حمله به یمن ظالمانه است و قطعا عربستان و متحدانش در این جنگ شکست خواهند خورد و پشیمان خواهند شد. امروز کشورهای عربی با خرج کردن دلار در عرصه‌های جهانی رای می‌خرند تا یمن را محکوم کنند اما همه می‌دانند که یمن دفاع مشروع از خود انجام داده است. امارات عملا خاک یمن را اشغال کرده اما هیچکس به یمن حق نمی‌دهد که از خود دفاع کند. این کدام قانون بین‌المللی است؟ نخست وزیر لبنان حمله به امارات را محکوم می‌کند اما در مقابل اشغال خاک یمن و کشتار مردم یمن سکوت می‌کند. اینجا مشخص می‌شود چه کسی مزدور و دست نشانده غرب است. مقامات یمن با این وجود روز گذشته اعلام کردند که اگر امارات به حملات خود ادامه دهد باز هم از خود دفاع خواهند کرد و باز هم امارات را هدف قرار می‌دهند. کجای این مطلب به ایران ربط دارد؟ عربستان در مذاکره با ایران در عراق، فقط بر مساله یمن تاکید داشته است و از ایران در خصوص یمن خواسته داشته است. عربستان اگر صادق است باید از خاک یمن خارج شود و بعد مذاکره کند. عربستان از ایران خواسته بود که به انصارا... فشار وارد کند تا انصارا... سلاح‌های خود را زمین بگذارد و خواسته‌های عربستان را قبول کند. این نه در‌شان ایران است و نه حق ایران است که چنین کاری بکند. ایران در مقابل، طرح 5 ماده‌ای خود را مطرح کرد تا خود یمنی‌ها اختلافات خود را حل کنند اما عربستان در مقابل آن سکوت کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار