اصلاح برنامه غذایی

فریبا کوهدانی متخصص تغذیه

بدغذایی و عــادت‌های غـــلط خطر ابتلا به کرونا، شدت بیماری و نــــیاز به بستری‌شدن و شرایطی مـــانند استفاده از امکانات CCU را افزایـش و اثر بخشی واکسیناسیون را کاهش می‌دهد. مقدار دریافت چربی باید به‌حدی باشد که بدن نیاز دارد، در غیر اینصورت اســــتفاده از رژیم‌های غذایی خیلی پرچرب نه تنها چاقی به‌دنبال دارد، بلکه ایمنی بدن را تضعیف مـــی‌کند تــــا آنجا که در مقابل ویروس‌ها از جمله کرونا، مقاومت بدن کاهش می‌یــــابد ضمن اینکه خطر شدت ابتلا به بیماری را دوچندان مـــی‌کند. در افرادی که از رژیم‌های غذایی پرچرب یا مقدار زیاد قند استفاده می‌کنند یا افرادی که دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند تاثیر واکسیناسیون هم کاهش می‌یابد، کارایی واکسن در افراد مختــلف تفاوت‌هایی دارد و بخشی از این تفاوت‌ها به وزن افراد و نوع تغذیه آنان مربوط است. بنابراین توصیه می‌کنیم که خانواده‌هــا از غذاهای چرب و فست‌فودها پرهیــز کنند؛ فست‌فودها به‌عنوان گروه موادغذایی بسیار بد معرفی می‌شوند اما اگر در منزل و با لحاظ‌کردن مقدار و میزان مناسب از موادغذایی تهیه شود؛ بهینه است. افراد مدنظر داشته باشند که از روغن‌های جامد و کره مارگارین کمتر استفاده شود و حداقـــل یک‌سوم روغن مصرفی از روغن زیتون، کنجد یا کلزا باشد. در مصرف موادغذایی کربوهیدراتی، باید از کربوهیدارت‌های پیچیده استفاده شود به این معنا که درگروه نان‌ها، پنجاه درصد از نان‌های سبوس‌دار یا در مصرف برنج هم از برنج قهوه‌ای استفاده شود، در صورت بی‌میل‌بودن به برنج‌قهوه‌ای، در صورت استفاده از برنج سفید حتـــما به‌صورت سبزی‌پلو، لوبیاپلو یا سایر سبزیجات در برنج مصرف شود. حتما سعی کنیم فیبرها را همراه با منابع غذایی کربوهیدراتی مانند برنج سفید مورد استفاده قرار دهیم. در وعده صبحانه، حتما از سبزیجات خیار و گوجه‌فرنگی استفاده شود تا اگر ســـبوس نان کم است تعادلی ایجاد شود. درباره پیامدهای کـــاهش دریافت مـــوادغذایی فیبردار، وقتـــی در رژیـــــم‌های غذایی، نان سفید یـــا بـــرنج سفید زیاد گنجانده و موادسبزی و منابع فیبردار ماننـد حبوبات کمتر استفاده شود،مشکلاتی مانند یبوست، چاقی و اختلال در چربی‌های خون بـروز مــی‌کند. گروه سبـــــزیجات و میــوه‌ها یکی از کلیدهای ســـلامتی هستند که مـــی‌توانند باعث ارتقای وضعیت سلامت و کم‌شدن بیماری‌ها شوند. 

ارسال دیدگاه شما

روزنامه در یک نگاه
ویژه نامه