| کد مطلب: ۱۰۳۰۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد

مضرات مصرف بیش از حد «سیب‌زمینی»

سیب‌زمینی به‌دلیل داشتن موادمغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، موادمعدنی، آنتی‌اکسیدان‌، فیتونوترینت‌ها و فیبرهای غذایی، فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد. مصرف خارج از حد تعادل هر ماده‌ای می‌تواند آسیب‌هایی را به‌همراه داشته باشد. برخی از مهم‌ترین مضرات مصرف بیش از اندازه سیب‌زمینی به شرح زیر است:
مدیریت وزن
سیب‌زمینی به‌دلیل ایجاد چاقی بدنام است. همه مردم تمام تلاش خود را می‌کنند تا سیب‌زمینی را از رژیم غذایی خود دور کنند. اگر در تلاش برای کاهش‌وزن هستید، خوردن سیب‌زمینی بسته به نحوه درمان و مصرف آن ممکن است به هدف شما کمک کنـــد یا به آن آسیب برساند. این ماده کالری کمی دارد، فاقد چربــی و کلسترول و حاوی فیبرهای غذایی و پروتئین است. فیبرهای غذایی و پروتئین باعث سیری معده و کنترل پرخــوری می‌شوند که یکی از دلایل اصلی چاقی هستند. سیب‌زمینی پخته یا آب‌پز را می‌توان با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد افزایش وزن مصرف کرد. وقتی سیب‌زمینی‌ با کره، نمک، قیمه یا روغن به آن اضافه می‌شود، باعث نگرانی می‌شود. کربوهیدرات‌های موجود در سیب‌زمینی خطر افزایش وزن را در صورت مصرف زیاد به بار می‌آورد.
تاثیر بر گوارش
سیب‌زمینی سلامـــت دستگاه گوارش ما را بهبــود می‌بخشد. سایر ترکیبــات آنتی‌اکسیدانی از سیستم گوارش ما برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. خطر ابتلا به سرطان روده‌بزرگ، شکم، پانکراس و روده نیز را کاهش می‌دهد. خواص ملین فیبرهای غذایی سیب‌زمینی حرکات روده را بهبود می‌بخشد و یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند دردشکم، گاز و نفخ را برطرف می‌کند. با وجود این مزیت، سیب‌زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا فیبر زیاد ممکن است باعث سوءهاضمه، اسهال، گاز روده، انسداد روده و جذب ضعیف مواد مغذی شود. در برخی افراد، نشاسته موجود در سیب‌زمینی ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، درد شکم و گاز روده شود.
فشارخون بالا
فشارخون بالا یک مشـــکل رایج سلامتی است کــه میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار می‌دهــد؛ . یکی از دلایل اصلی مشکلات قلبی‌وعروقی و سایر مشکلات سلامتی نیز است. سیب‌زمینی حاوی پتاسیم است، یــک گشادکننده عروق طبیعی که رگ‌های خونی را شل می‌کند. گردش خون را بهبود می‌بخشد و فشارخون را تسکــین می‌دهد. سیب‌زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا پتاسیم زیاد ممکن است فشارخون ما را به زیر سطح طبیعی کاهش دهد و باعث سرگیجه، غش، حالت تهوع، کم‌آبی، تمرکز ضعیف، تاری‌دید و رنگ‌پریدگی پوست شود. اگر از داروی فشارخون استفاده می‌کنید، قبل از خوردن سیب‌زمینی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تداخل غذا و دارو وجود ندارد.
خطر ابتلا به سرطان
ویتامین C و E و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی سیب‌زمینی از سلول و بافت‌های ما برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را کاهش می‌دهد. با این حال، آنتی‌اکسیدان‌ زیادی ممکن است خطر ابتـلا به چندین ســـرطان را افزایش دهند. در سطح متوسـط، آنتی‌اکسیدان‌ سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد؛ اما در سطح بالا، ممکن است سلول‌های سالم اطراف آنها را هدف قرار دهند. طبق برخی مطالعات، مصرف زیاد سیب‌زمینی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پانکراس و تمایل به سرطان روده بزرگ مرتبط است.
قندخون
سیب‌زمینی دارای شاخــص گلیسمی بالای ۷۸ است و قند را به سرعت وارد جریان خـون می‌کند. باعث افزایش ناگهانی سطح قندخون می‌شود و سطح قند خون ما را بالا می‌برد. کربوهیدرات‌های موجود در سیـــب‌زمینی به گلوکز تجزیه می‌شوند و سطح قند را در جـــریان خون افزایش می‌دهند. سیب‌زمینی را در حـــد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است قندخون را به زیر سطح سالم برساند. باعث تشنگی مفـــرط، سردرد، اختلال در تمرکز، تاری‌دید، تکررادرار، خستگی، کاهش‌وزن، آسیب عصبی، یبوست مزمن و آسیب به چشم شود. اگر برای قندخون بالا دارو مصرف می‌کنید، سیب‌زمینی را فقط پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید؛ زیرا سیب‌زمینی ممکن است با داروهای قندخون تداخل داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار