نتیجه انحصار و کاهش کیفیت؛ قاچاق لوازم با کیفیت!
آرمانملی: بازار لوازم خانگی با تلاش مضاعـــــف مونتاژکاران لوازم خانگی به اسم تولید ملی ومقابله با آزادی انتخاب و نظر مشتری به یک بازار انحصاری و کم کیفیت بدل شد است، به گونهای که حتی بزرگترین برندهای کشور به کالاهایی درجه سه و چهار برای مردم تبدیل شدهاند! یک برند دوو کرهای در ایران مانده است که آن هم در اختیار گروه اسنوا و انتخاب است که روی همان تولیدات با برند اسنوا و بقیه محصولات این کمپانی میچسبد و تنها خاصیت آن افزایش قیمت این کالاهاست! در این بازار انحصاری که خیال مونتاژکاران راحت از ممنوعیت واردات کالاهای خارجی است کیفیت هر روز افت و قیمتها افزایش مییابد و شرایط به شکلی شده که دیگر برندهای داخلی به قیمتهای ثابت راضی نیستند و این قیمتها که بارها از سوی خودشان تغییر کرده را هم تغییر داده ولی همچنان افزایش قیمت را حق خود میدانند چون نرخ ارز نوسان دارد و از آنجایی که بخش عمدهای از قطعات تولیدات داخلی هم خارجی است؛ باید ارز بگیرند. همین افت کیفیت و افزایش قیمت به حدی مشتری را از تولید داخلی رنجانده که ترجیح میدهد کالای قاچاق خریداری کند و ورود 800 هزار تلویزیون قاچاق به باراز موید همین
موضوع است. بررسی وضعیت تولید محصولات صنعتی طی ۸ ماه ابتدایی سال جاری نشان میدهد که علی رغم رشد تولید اغلب محصولات لوازم خانگی، تولید تلویزیون با کاهش مواجه شده است. بر این اساس، تولید یخچال و فریزر ۷.۸ درصد و تولید ماشین لباسشویی ۲۶.۸ درصد در این بازه زمانی افزایش یافته با این حال تولید انواع تلویزیون کاهش ۴.۹ درصدی داشته است؛ به گونهای که در ۸ ماه امسال حدود ۷۶۲ هزار انواع تلویزیون تولید شد درحالیکه این رقم در مدت مشابه پارسال ۸۰۲ هزار دستگاه بود. در این رابطه عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار کرد: بالا بودن میزان تلویزیونهای قاچاق در بازار، وضعیت تولید را تحت الشعاع قرار داده است چراکه با توجه به ذادقه مصرف کنندگان، تمایل به خرید کالای خارجی بین مردم زیاد است. طبق آماری که ارائه شده، سالانه حدود ۸۰۰ هزار دستگاه تلویزیون به صورت قاچاق وارد کشور میشود؛ این در حالیست که کل نیاز بازار ایران به تلویزیون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است. او ادامه داد: در واقع از ۲.۲ میلیون دستگاهی که مورد نیاز است ۸۰۰ هزار دستگاه یعنی معادل ۳۵ درصد نیاز کشور، از طریق قاچاق تأمین میشود. او افزود:
بالا بودن حجم قاچاق در بازار، تولید محصول ایرانی را به حاشیه میبرد و تولیدکننده انگیزه خود را برای افزایش تولید از دست میدهد. بنابراین میتوان گفت یکی از عمده دلایل کاهش تولید تلویزیون ایرانی، بالا بودن حجم قاچاق این محصول است. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: از سویی دیگر مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در تأمین سرمایه در گردش نیز مزید بر علت شده و تولید را تحت تأثیر قرار داده است. تلاش تولیدکنندگان این است که به اهداف تعیین شده در تولید لوازم خانگی برسند منتهی باید شرایط هم مهیا باشد.
ارسال نظر