| کد مطلب: ۱۰۳۰۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد

دستور دیکته شده وزیر نفت!

آرمان‌ملی: انتصاب «عبدالعلی علی‌عسگری» رئیس پیشین صداوسیما به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس همچنان با حواشی همراه است به‌گونه‌ای که فارغ از انتقاداتی که نسبت به عدم تخصص او در مسند مدیرعاملی بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی کشور و همچنین نداشتن یک سابقه مدیریتی در حوزه اقتصادی مطرح است این انتقادات با واکنش سازمان بازرسی کل کشور نیز مواجه شده و در نامه‌ای به جواد اوجی خواستار پاسخگویی وزیر نفت شده است. درواقع علی‌عسگری در حالی بر مسند پتروشیمی خلیج‌فارس تکیه زده که اساس دوره فعالیت هیات‌مدیره سه نفره این شرکت در تاریخ 21 شهریور ماه منقضی شده و دستور وزیر نفت برای تصدی وی قبل از برگزاری مجمع عمومی بوده که قاعدتا باید در 25 دی‌ماه برگزار می‌شد موضوعی که به اعتقاد کارشناسان سازمان بازرسی باید در این دستور وزیر نفت تامل کرد.
دلایلی برای عدم انتصاب
پس از انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری رئیس پیشین صداوسیما به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس انتقاداتی نسبت به آن مطرح شد به‌گونه‌ای که منتقدان معتقد بودند با توجه به اینکه علی‌عسگری هیچگونه تخصصی در زمینه پتروشیمی و حتی سابقه مدیریت در یک شرکت اقتصادی را ندارد این انتصاب کاملا با سمت‌وسوی سیاسی انجام گرفته است حال با افزایش انتقادات سازمان بازرسی طی نامه‌ای در تاریخ ۲۱ دیماه ۱۴۰۰ از جواد اوجی وزیر نفت خواسته ظرف سه روز کاری به ایرادات قانونی انتصاب علی‌عسگری به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس پاسخ دهد. در این نامه ایردات فنی زیادی نسبت به این انتصاب مطرح شده و در ابتدا تاکید شده هیات‌مدیره سه نفره‌ای که مدیرعاملی ایشان را تایید کرده‌اند دوره تصدی آنها در شهریور امسال منقضی شده است. این هیات‌مدیره در اقدامی قابل‌تامل در راستای دستور وزیر نفت قبل از برگزاری مجمع عمومی، جلسه‌ای فوق‌العاده تشکیل داده و نسبت به عزل مدیرعامل قبلی شرکت و انتصاب عبدالعلی علی‌عسگری اقدام می‌کنند. همچنین در این نامه نوشته فارغ از صلاحیت حرفه‌ای آقای علی‌عسگری دلیل ابلاغ و اعلان جنابعالی برای انتصاب مدیرعامل یک شرکت حاضر در بورس اورق بهادار که قوانین و مقررات خاص خود را داشته و در حال حاضر نیازمند ثبات بوده و این اقدام نیز می‌تواند مشکلات آن را بیشتر کند، ابهامات و ایرادات فراوانی بوده و حتی صلاحیت و مجوز قانوی جنبعالی در صدور دستور این چنینی نیازمند روشنگری است. همچنین دلیل انتصاب نامبرده بدون طی تشریفات قانونی و قبل از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده 25 دیماه امسال توسط اعضای هیات‌مدیره فعلی که دوره تصدی آنها در تاریخ 31 شهریورماه 1400منقضی شده چیست. در بخش دیگری از سوالات آمده: وفق ماده ۴۶ اسانامه انتخاب مدیرعامل باید پس از اخذ تایید صلاحیت حرفه‌ای ایشان توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شود که مستنداتی مبنی بر اجرای این ماده قانونی هم مشاهده نشده است، ضمن آنکه مبنا و دلایل و شاخص‌های انتخاب نامبرده در تطابق با قوانین و مقررات مشخص نیست در آخرین مورد نیز معاون سازمان بازرسی تاکید کرده علی‌عسگری در حال حاضر کارمند دولت بوده و مشمول محدودیت‌های قانونی نیز هست.
نیم نگاهی به هلدینگ
انتصاب علی‌عسگری از آن جهت پرحاشیه و پرسروصداست که اگرچه وی دکترای صنایع با گرایش سیستم و بهره‌وری دارد اما این تخصص هیچ سنخیتی با پتروشیمی نداشته و از سوی دیگر تمامی تجربه علی‌عسگری در حوزه‌های فرهنگی بوده که مهم‌ترین آن به صداوسیما ختم می‌شود. درواقع علی‌عسگری قرار است مدیریت هلدینگی را در صورت رفع ابهامات بر عهده داشته باشد که بررسی‌ها نشان می‌دهد هلدینگ خلیج‌فارس با سهم ۵۷ درصدی دولت یک مجموعه دولتی محسوب شده و بیشترین صادرات نفتی ایران توسط این مجموعه انجام می‌شود. هلدینگ خلیج‌فارس یک رقیب جدی برای سابیک عربستان به‌عنوان نخستین مجموعه پتروشیمی در خاورمیانه است. براساس رتبه‌بندی ICIS این هلدینگ به‌عنوان دومین شرکت پتروشیمی خاورمیانه شناخته می‌شود. میزان سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج‌فارس در صنعت پتروشیمی ۲.4 میلیارد دلار ذکر می‌شود که از این حیث در رتبه پنجم جهان قرار گرفته است. عمر این هلدینگ ۱۱ سال است اما در همین مدت به‌عنوان یک ابرشرکت شناخته می‌شود که توانسته در سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته باشد. مجموع سود خالص هلدینگ خلیج‌فارس در سال ذکر شده ۶۷ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان بوده که ۱۴۸ درصد نسبه به سال گذشته رشد داشته است. به این ترتیب سود پایه هر سهم این مجموعه نیز ۱۴۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می‌دهد. این میزان سودآوری سبب شده هلدینگ خلیج‌فارس در بین ۱۰۰ شرکت برتر جهان رتبه نخست شاخص سود خالص را به‌دست آورد. این مجموعه در بین ۱۰۰ شرکت برتر صنایع شیمیایی جهان سی‌وهفتمین شرکت شناخته می‌شود. همچنین شرکت پتروشیمی ارومیه، شرکت پتروشیمی ایلام، شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس، شرکت فجر انرژی خلیج‌فارس، شرکت پتروشیمی کارون، شرکت پتروشیمی خوزستان، شرکت پتروشیمی تندگویان، شرکت پتروشیمی اروند، شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا، شرکت پتروشیمی نوری، پرک پتروشیمی‌پارس و شرکت پتروشیمی بندرامام تنها شرکت‌های تولیدی و مستقیم این مجموعه است. میزان تولید هلدینگ خلیج‌فارس در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۱۹.6 میلیون تن اعلام شده و مجموع فروش تجمیعی این مجموعه در سال گذشته ۱۵۱ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.
انتصاب دیکته شده
البته این انتصاب با واکنش‌های نمایندگان نیز مواجه شده و هر یک در این خصوص تبعات به‌کارگیری افراد غیرمتخصص در سازمان‌ها و وزارتخانه‌های در قالب معاون و یا مشاور به اظهارنظر پرداخته‌اند و حتی غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بر ضرورت نهادهای نظارتی به انتصاب‌های مشکوک تاکیده کرده است، اما شاید بهترین پاسخ را هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر مطرح کرده است به گفته او: این انتصاب با فشار جای دیگری بوده. می‌گویند بررسی شده و ایشان بهترین گزینه‌اند. اگر این انتصاب از جانب وزیر نفت صورت گرفته بود و او در این خصوص تصمیم‌گیر بود، مجلس به بحث ورود می‌کرد و در قالب احضار، پرسش یا حتی استیضاح موضوع را پیگیری می‌کرد؛ اما در شرایط فعلی پیگیری‌های مجلس هم احتمالا بی‌تاثیر خواهد بود. در ظاهر این انتصاب توسط وزیر نفت انجام شده؛ اما دستور استفاده از این شخص توسط نهادهایی بالاتر از وزارت نفت صادر شده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار