| کد مطلب: ۱۰۳۰۰۵۰
لینک کوتاه کپی شد

از موضوع استیضاح تا عقب نشینی تاکتیکی

آرمان ملی- حمید شجاعی: پنج ماه از روی کارآمدن دولت رئیسی می‌گذرد و در این ایام برخی از وزرا چنان عملکرد انتقاد‌آمیزی از خود برجای گذاشته‌اند که این نوع عملکردها صدای مجلس اصولگرا و حامی دولت را نیز در آورده است .چنانکه مرور اظهارات و نطق‌های پیش از دستور و تذکرات نمایندگان جملگی انتقاد به برخی از وزرا بابت عملکردهایشان است. از همین رو است که نمایندگان نیز بیکار ننشسته‌اند و حتی برای اینکه اقتدار خود را به رخ برخی وزرا بکشند و به آنها گوشزد کنند که اگر روند به همین صورت پیش برود مجلس مماشات نخواهد کرد در ظاهر هم که شده ابزار نظارتی خود را به میان آورده‌اند و با سوال از وزیر و استیضاح در مقابل برخی پاستورنشینان قد بر افراشته‌اند. این در حالی است که بیشترین نارضایتی نمایندگان نسبت به عملکرد حجت‌ا... عبدالملکی وزیر کار و سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت است که مسائل مختلفی باعث شده تا نام آنها در صدر استیضاح شوندگان قرار گیرد. هر چند که احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز از جمله وزرایی است که نمایندگان چندان دل خوشی از عملکردش ندارند اما فعلا وزرای کار و صمت سویه پیکان حملات بهارستان‌نشینان هستند. آن‌طور که از جوانب و شواهد پیدا است و نمایندگان مختلف مجلس اذعان دارند امضاهای بسیاری پای استیضاح این وزراست اما گویا به هر دلیلی هیأت رئیسه مجلس نمی‌خواهد این استیضاح‌ها را اعلام وصول کند تا احتمالا رابطه خوبش با دولت به‌هم نخورد . حال باید دید این روند تا کجا پیش خواهد رفت و عملکرد وزرا تاحدی پیش خواهد رفت که نمایندگان بر استیضاح خود مصر و مجد بمانند یا اینکه با تغییر در عملکرد وزرا شاهد پس گرفتن امضاها خواهیم بود.
لابی‌ها جواب داد؟
پیرو هر استیضاحی که در مجلس صورت می‌گیرد یک رشته لابی‌هایی نیز برای از دستور کار خارج کردن این استیضاح‌ها صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد این نوع لابی‌ها در دولت سیزدهم نیز معمول باشد. چنانکه خود نمایندگان نیز از این لابی‌ها برای عدم استیضاح وزرا و پس گرفتن امضاها خبر می‌دهند اما گویا این لابی‌ها تا کنون نتیجه داده و با وجود بارها صحبت از استیضاح مجلس رویکرد دیگری پیش خواهد گرفت. در همین راستا به نظر می‌رسد که مجلس تصمیم گرفته راهکار طرح سؤال از وزرای دولت را در دستور کار خود قرار دهد و بحث استیضاح را فعلا مسکوت بگذارد. چنانکه طی روزهای گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس گفته است: «اگر کسی سوال مطرح کرد نمی‌توان گفت عجله کرده است؛ اما اگر بگویید الان استیضاح شود، خب استیضاح بعد از ۳ یا ۴ ماه بعد از شروع به کار زود است و باید یک مقدار بیشتر حوصله کرد تا بتوانیم درست‌تر قضات کنیم، مگر اینکه یک مورد خاصی پیش بیاید.» وی ادامه داد: در حال حاضر من معقتدم سوالات باید اتفاق بیفتد، اما درباره استیضاح به نظر من حداقل تا عید باید احتیاط کنیم اما به هرحال مجلس باید حواسش باشد که تکلیف خود را در بعد نظارتی انجام دهد چراکه نظارت تعطیل بردار نیست. وی در خصوص مانع شدن همگرایی مجلس و دولت از روند درست استیضاح‌ها بیان کرده؛ «همگرایی باید براساس منافع و مصالح مردم اتفاق بیفتد.» این گفته‌ها نشان می‌دهد که گویا مجلس هنوز سر آن ندارد که با دولتیان از سر اقتدار و حقوق مردم برخورد کند و فعلا با تعامل و لابی‌گری مسائل پیش خواهد رفت.
حد توانایی وزیر کار
یک نماینده مجلس در رابطه با جمع‌آوری ۳۲ امضا و اعلام درخواست استیضاح حجت‌اله عبدالملکی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: با توجه به اینکه وزارت کار یک وزارتخانه بسیار سنگین و مهمی است، به نظر من نوع انتصابات و عملکردی که وزیر کار در این مدت داشته قابل قبول نیست. جبار کوچکی‌‌نژاد گفت: اگر ایشان بیاید به سمت استیضاح، قطعا مجلس موافق استیضاح است و ایشان برکنار خواهد شد. نماینده مردم رشت در مجلس ابراز داشت: ایشان در عرض چند ماه نشان داد که توانایی اداره این وزارتخانه مهم را ندارد و ضعف مدیریتی شدید در این وزارتخانه مشاهده می‌شود. کوچکی‌نژاد افزود: در این مدت چند ماهه‌ای که از آغاز به کار دولت و وزرا می‌گذرد انتصابات وزیر کار قابل دفاع نبود و انتصابات سردرگمی داشت؛ این در حالی است که این وزارتخانه بسیار مهم است و با جمعیت بسیار زیادی از مردم سروکار دارد لذا وزیر باید در انتصابات و تصمیم‌گیری‌ها خیلی دقت کند. انتصابات فامیلی، باندی، جناحی و غیرکارآمد باعث شد که این وزارتخانه دچار مشکل اساسی شود. احمد علیرضابیگی نماینده تبریز نیز درباره احتمال استیضاح عبدالملکی، عنوان کرد: «استیضاح جزو حقوق نمایندگان است که می‌توانند انجام دهند اما توفیق استیضاح هم بحث دیگری است. اگر تعدادی از نمایندگان بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس در این خصوص استیضاح کنند، جزو اختیارات آنان است و کسی هم خرده‌ای نمی‌گیرد؛ ولی اینکه این استیضاح نتیجه بخش باشد، در موردش شک و تردید وجود دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار