| کد مطلب: ۱۰۳۰۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد

انجمن لوازم خانگی علیه مرکز آمار!

آرمان ملی: چند روز پیش مرکز آمار ایران گزارشی را درباره دلایل عدم استقبال مردم از لوازم‌خانگی منتشر کرد که مورد توجه رسانه قرار گرفت و به صورت گسترده‌ای منتشر شد. بعد از این گزارش انجمن لوازم خانگی با گرفتن ایراد از این گزارش آن را غیرواقعی دانست درحالی‌که آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران آماری معتبر است که در بخش‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و پرواضح است که آمار این نهاد درباره دلایل عدم استقبال مردم از لوازم خانگی ایرانی به مزاج انجمن لوازم خانگی خوش نیامده است! به دنبال حواشی ایجاد شده درباره گزارش رسمی ‌مرکز آمار ایران در رابطه با وضعیت فروش لوازم خانگی خارجی و همچنین دلایل عرضه این محصولات از نگاه فروشندگان، این سازمان توضیحاتی ارائه کرد. طی مدت اخیر مرکز آمار ایران اقدام به انتشار نتایج آمارگیری در رابطه با لوازم خانگی کرده و موضوع‌های مختلف را از نگاه فروشندگان لوازم خانگی مورد بررسی قرار داده که از جمله آن دلایل توجه مشتری به لوازم خانگی خارجی، دلایل اصلی عرضه لوازم خانگی خارجی در ایران و همچنین عوامل افزایش تمایل به خرید لوازم خانگی داخلی بوده است. در واکنش به این آمار، برخی کارشناسان با نقد نحوه طراحی پرسشنامه و ابعاد آماری گزارش مرکز آمار پیرامون صنعت لوازم خانگی، از این مرکز خواستند شفاف‌سازی کند و پاسخ دهد که از کی و برای مبنای کدام روش علمی، نظر خریداران خرد را از فروشندگان عمده می‌پرسند؟ حالا مرکز آمار ایران در توضیحی به جریان نتایج آمارگیری لوازم خانگی و پاسخ به شبه‌های ایجاد شده در این رابطه پرداخت. در بخشی از این جوابیه آمده است: «هدف از اجرای طرح آمارگیری مذکور، جمع آوری آمار و اطلاعات مورد نیاز به منظور محاسبه ارزش تولید، ارزش مصارف واسطه، ارزش افزوده، ارزش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، وضعیت فروش کالاها از نظر تولید داخلی و خارجی و راه‌های بهبود وضعیت فروش تولیدات داخلی و استفاده بیشتر از آنها در فعالیت‌های مورد نظر است. همچنین جامعه هدف آن کارگاه‌های مستقل و متبوع دارای کد فعالیت عمده فروشی کالاهای خانگی(بخشی از زیرکد ۴۶۴ شامل ۴۶۴۹۱ و ۴۶۴۹۴ و کدهای مربوط به خرده فروشی کالاهای خانگی) بخشی ازکدهای ۴۷۴ و ۴۷۵ شامل۴۷۴۲۰ و ۴۷۵۳۱ و ۴۷۵۹۰ برگرفته ازنسخه ۴ ISIC که در مناطق شهری کل کشور فعالیت دارند، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهد. دراین طرح، اطلاعات از طریق مراجعه مستقیم آمارگیران به کارگاه‌های دارای فعالیت فروشگاه‌های کالاهای خانگی و به صورت مصاحبه حضوری با مسئول یا مدیر کارگاه(واحد آماری) گردآوری و تکمیل پرسشنامه انجام شده است. برآورد پارامترهای موردنظر در سطح استان و کل کشور و برای پارامترهای نظرسنجی نیز در سطح کل کشور قابل ارائه و تعداد کارگاه‌های پاسخگو به نظرسنجی‌ها، ۵۷۳۱۰ کارگاه بوده است. اطلاع نگاشت‌ها نتایج اختصاری را نشان می‌دهند که می‌توان از آنجا به گزارش و نشریات اصلی هدایت شد. در نتایج این طرح آماری برآورد می‌شود فقط هفت درصد از فروشندگان اقدام به خرید و فروش لوازم خانگی خارجی کرده بودند و 48 درصد خرید و فروش کالای داخلی داشتند و 45 درصد خرید و فروششان هم داخلی و هم خارجی بوده است. مرکز آمار ایران در بخشی دیگر به اعلام نقد کارشناس مبنی بر استناد به این قبیل از افراد که ذینفع بازگشت محصولات خارجی هستند، دور از متدولوژی علمی ‌افکارسنجی و خارج از دایره انصاف است پاسخ داده و اعلام کرده که حتی اگر جمله نویسنده پذیرفته شود، دانستن نظرات فروشندگان در زمان پیشین، نفی دانستن از نظرات دیگر اقشار نبوده و آگاهی است که می‌تواند برای سیاستگذاری کارگاه تولید کننده و مقایسه با حال مفید تلقی شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار