ساخت نخستین سمفونی «کرونا»
با گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا، اوایل مهرماه امسال اعلام شد که شاهین فرهت آهنگساز، موسیقیدان و مدرس موسیقی خلق نخستین سمفونی کلاسیک ایرانی را با موضوع کرونا بهدست گرفته است؛ اثری که شاید بتواند روایتگر بخشی از آنچه گذشت، البته به زبان موسیقی باشد. فرهت برای ساخت این اثر به خارج از ایران سفر کرد تا در فضایی مملو از آرامش باقی سمفونیاش را به اتمام برساند و حالا با گذشت سه ماه از اعلام آن خبر این هنرمند باردیگر به وطن بازگشته است و از اتمام کار خبر میدهد. این هنرمند درباره ساخت سمفونی «کرونا» توضیح داد: ساخت سمفونی «کرونا» به اتمام رسیده است. طی سالهای فعالیت هنری خود، مدت زمانی که برای ساخت آثار موسیقی در قالب سمفونی صرف کردهام، چهار ماه تا دو سال بوده است. برای ساخت این اثر هم بعد از ساخت بخش اول در ایران به مدت دو ماه به سوئد سفر کردم و با درنظرگرفتن این نکته که در آنجا وقت آزادتری دارم، در آرامش، تماموقت خود را برای ساخت باقی اثر صرف کردم. وی همچنین تاکیدکرد که با آغاز پاندمی کرونا، تاکنون هیچ سمفونی جدیای درباره این موضوع ساخته نشده است. موسیقی بیکلام میتواند با الهامگرفتن از موضوعی خاص و
بهصورت نمادین ساخته شود ولی صرفا نکته خاصی را بیان نکند. بهعنوان نمونه ساخت یک سمفونی بیکلام برای موضوعی مثل کرونا میتواند نمادین باشد. چون موسیقی، هنری با این قابلیت است که بهصورت خیلی آبستره و انتزاعی به کمک تمام مسائل بیاید ولی در عین حال نکته خاصی را هم بیان نکند. او ادامه میدهد: در سایر هنرها مثل مدرنترین نقاشیها از هنرمندانی مانند سالوادور دالی یا پیکاسو، مخاطب درنهایت در پی درخت یا چهرهای است که موفق به پیداکردن آن میشود یا در اشعار مدرن هم کلملاتی چون شب، جنگ، انسان، عشق و مرگ به چشم میخورند ولی در موسیقی کلاسیک یا بیکلام این مساله انتزاعی و تجریدی است. فرهت اضافه میکند: اما سمفونی «کرونا»، به صورت نمادین با موضوع پاندمی در ارتباط است و این اثر را در حالی خلق کرده که کرونا را در ذهن داشته است. او درباره فرم ساخت این اثر بیان میکند: برای ساخت آثارم اگر مثلا فرم سونات را در نظر بگیرم، واقعا به آن فرم وفادار خواهم بود و در همان قالب کار خود را ارائه خواهم داد، نه اینکه تنها نام سمفونی یا سونات روی اثرم باشد.
ارسال نظر