| کد مطلب: ۱۰۲۹۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

هاشمی هنوز ممنوع الصدا و تصویر است

آرمان ملی - مطهره شفیعی: «از نام هاشمی هم می‌ترسند حتی پس از رحلتش» این جمله را 3 روز قبل فائزه هاشمی به «آرمان ملی» گفت اما شواهد این ترس پیش از اظهارات دختر آیت‌ا... هم عیان بود. حتی صداوسیمایی که خود را ملی می‌نامد سال‌هاست یادی از آیت‌ا...‌هاشمی نمی‌کند که پیش از رحلت دارای جایگاه‌های مهمی مانند ریاست مجمع تشخیص مصلحت بود و پیش از آن هم در بالاترین ارکان حضور داشت. روز گذشته برادر آیت‌ا...‌هاشمی به این موضوع چنین اشاره کرد : «صداوسیما که آقای هاشمی را ممنوع‌الصدا و ممنوع‌التصویر کرده و هیچ چیز در مورد ایشان نمی‌گوید. مثلا وقتی هفته دفاع مقدس است با اینکه آقای هاشمی فرمانده جنگ بوده اما یک کلمه راجع ‌به او چیزی نمی‌گویند.» محمد هاشمی افزود: گاهی ایشان را تحریف می‌کنند. همچنین در دهه فجر با اینکه آقای هاشمی از استوانه‌های انقلاب بود یک کلمه از ایشان گفته نمی‌شود. محمد هاشمی ادامه داد: این تحریف‌ها در مورد همه مناسبت‌ها وجود دارد. وی گفت: در مراسم رحلت ایشان نیز همچنین صداوسیما و رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرا نسبت به آقای هاشمی یا سکوت می‌کنند یا ایشان را تحریف می‌کنند. شاید ممنوعیتی دارند که نمی‌دانم از کجاست.
داستان دنباله‌دار تخریب آیت‌ا...
محمد هاشمی پیش از این هم در سال 96 به این موضوع اشاره کرده بود: «باوجود این‌که ایشان رئیس تشخیص مصلحت نظام بودند، اما از نظر رسانه‌ملی ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخبر بودند. تنها در موارد خیلی جزیی یا موضوعاتی که به نفع‌شان بود از آیت‌ا... استفاده کنند، این کار را می‌کردند. به‌عنوان مثال ایشان فرمانده جنگ بودند و زمانی که هفته دفاع مقدس می‌شود، نامی از ایشان برده نمی‌شود و تصویری نیز از ایشان دیده نمی‌شود. به‌هرحال وقتی از فرمانده جنگ نامی برده نشود، مشخص می‌شود که چه دیدگاهی در این زمینه وجود دارد. یا در دهه فجر. محور دهه فجر جناب‌ هاشمی بودند و حکم آقای بازرگان را به ایشان دادند تا در جمعی که آقای بازرگان حضور داشتند، بخوانند. اما دهه فجر که می‌شود، نامی از آقای‌ هاشمی برده نمی‌شود. خانواده ایشان هم مشمول این مهرورزی شده‌اند.» پس از رحلت آیت‌ا...‌هاشمی از فرزند کوچک او یعنی یاسر هاشمی سوال شد «به نظر بیش‌ترین دوران محدودیت آیت‌ا...‌هاشمی، دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بود؟ نظر شما در این باره چیست؟» که او پاسخ داد: «ایشان هیچ وقت از شرایط و حتی محدودیت‌ها گله نمی‌کرد. وظیفه‌ای برای خود در نظر گرفته بود و طبق آن عمل می‌کرد. آقای هاشمی در آن زمان به نوعی در حصر بود زیرا تلویزیون ایشان را ممنوع‌التصویر کرده بود و ملاقات‌های خارجی و داخلی منع بود اما همیشه رابطه خود با مردم را حفظ می‌کردند.» البته تحریف و توقف پخش آثار و سخنرانی‌های آیت‌ا...‌هاشمی در زمان حیات ایشان هم در جریان بود به عنوان نمونه اسفند 88 بود که تابناک نوشت: «یک منبع آگاه در ایرنا به خبرنگار شفاف خبر داد عبدالرضا داوری معاون خبر ایرنا که ابلاغیه معروفش در خصوص ممنوعیت به‌کارگیری عنوان آیت‌ا... برای هاشمی رفسنجانی بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت، اخیرا با صدور بخشنامه‌ای، انتشار هر نوع گزارش تصویری از برنامه‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز ممنوع اعلام کرده است. بنا به این گزارش در این بخشنامه که روز 17 اسفند 88، تحت عنوان دستورالعمل ممنوعیت انتشار گزارش تصویری از برنامه‌های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مدیران ارشد حوزه خبر ایرنا صادر شده آمده است: «بسمه تعالی اداره کل اخبار داخلی اداره کل اخبار خارجی اداره کل اخبار استان‌ها: از این تاریخ انتشار گزارش تصویری از برنامه‌های حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی، رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، ممنوع اعلام می‌گردد. بدیهی است مستثنیات این دستورالعمل صرفا از طریق معاونت خبری به واحد ذیربط ابلاغ خواهد شد. عبدالرضا داوری معاون خبری سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)».
بازخوانی مواجهه روسای صداوسیما
نکته قابل تامل به نحوه مواجهه روسای سازمان صداوسیما با نام آیت‌ا...‌هاشمی باز می‌گردد. سید عزت‌ا... ضرغامی رئیس اسبق رسانه‌ملی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود ۱۹ دی را حسن مطلع انقلاب و حسن ختام یار انقلاب دانست و از خداوند متعال خواست روح پاک ایشان را با قرآن محشور نماید. ضرغامی نوشت: «منتقدان آقای هاشمی باید عدالت و انصاف را در تبیین شخصیت ایشان رعایت کنند و طرفداران ایشان نیز نباید با خرده‌گیری از ابراز علاقه منتقدان منصف و اظهار همدردی از فقدان آن بزرگوار، مانع اجماع عمومی در تجلیل و قدردانی از این شخصیت تاریخ انقلاب شوند. در مقاطع مختلف، با آیت‌ا...‌هاشمی و فرزندان آن بزرگوار مراودات فراوانی داشته‌ام. هاشمی هر قدر در مبارزات انقلابی و ایفای نقش ممتاز و درجه اول در معادلات سیاسی کشور برجسته و کم نظیر است، در مقام رفتاری از عاطفه و احساس فوق‌العاده‌ای برخوردار بود.» سانسور و تخریب آیت‌ا...‌هاشمی در دوره علی‌عسگری در حالی رقم خورد که پس از درگذشت آیت‌ا...‌هاشمی شایعاتی مطرح شد و مهدی هاشمی توضیح داد: «صبح امروز هنگام حمل پیکر آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی، در حال گفت‌وگویی با آقای علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما در رابطه با هماهنگی‌های لازم جهت اطلاع‌رسانی مراسم تشییع و تدفین آیت‌ا...‌هاشمی رفسنجانی بودم که انتشار تصاویر تقطیع شده آن همراه با مطالبی بی‌اساس موجب بروز شایعات شده است در حالی که ایشان در حیاط منزل مهمان ما بوده و از مدیران اجرایی دولت سازندگی محسوب می‌شود.» با این همه تخریب آیت‌ا...‌هاشمی در صداوسیما تکرار شد به نحوی که محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به تخریب شخصیت آیت‌ا...‌هاشمی در صدا و سیما به علی‌عسگری، رئیس این سازمان نامه نوشت. و در آن تاکید کرد: «چرا جریانات و رسانه‌هایی در داخل نظام وبا پول بیت‌المال به جعل، تقطیع وتحریف سخنان وعملکرد آیت‌ا...‌هاشمی می‌پردازند تا ذهنیت افکار عمومی را که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد نسبت به نظام تخریب کنند.» پس از انتصاب جبلی هجمه به آیت‌ا...‌هاشمی در صداوسیما ادامه داشت به نحوی که محسن هاشمی، طی نامه‌ای به رئیس جدید سازمان صداوسیما، ضمن گلایه از تداوم تخریب آیت‌ا...‌هاشمی در رسانه‌ملی، ضمن استقبال خانواده هاشمی از نقد منصفانه و مستدل، جهت پاسخگویی به ابهامات و انتقادات در مورد عملکرد ایشان اعلام آمادگی کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار