| کد مطلب: ۱۰۲۸۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد

مقصر حادثه فاضلاب اهواز محاكمه نشد؛ گم شد!

آرمان ملی:‌ مشکلات فاضلاب اهــواز پس از عــوض شدن چهار استاندار و ســه دولت، همچنان پابرجاست و این‌بـــار به غیــر از خسارات مالی که با یک بارندگی معمولی در این شهر رخ مـــی‌داد، جان یک کــودک را در این شهر گرفت. هفته گذشته بود که یک کودک به دلیل افتادن در کانال روباز فاضلاب، جان خود را از دست داد. در روز 19 آذر، فارس حیدری، کودک یک سال و چهار ماهه‌ که هنگام بازی مقابل خانه‌‌ خود در کوی گلدشت اهواز به دلیل افتادن در جوی روباز فاضلاب جان خود را از دست داد، ولی هیچ سازمان یا ارگانی مسئولیت این حادثه را برعهده نمی‌گیرد و خانواده داغدار این کودک هنوز نمی‌دانند، مقصر این حادثه کیست.
سرعت فاضلاب کافی نیست
در شــرایطـــی کــه شبکــه غیراستانـــدارد آب و فاضلاب در استان خوزستان موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شهرهای مختلف این استان شــده است، سرریز شدن فاضلاب به زندگی هزاران نفر از ساکنان شهرهای این استان به‌هنگام بارندگی و شیوع گسترده بیماری بعد از آن از جمله آنها است، اما بودجه‌های میلیاردی برای این امر تاکنون ثمربخش نبوده و حتی برخی از بودجه‌های جهانی که برای اصلاح سیستم آب و فاضلاب این استان اختصاص پیدا کرد، خبر ندارد. 17 سال پیش بود که بانک جهانی ذیل پروژه‌ای، ۱۴۹ میلیون دلار برای اصلاح و تکمیل آب و فاضلاب شهرهای اهواز، شیراز و دو شهر دیگر اختصاص داد، اما در طی این سال‌ها، مصلا در شهری مانند اهواز، سرنوشت این وام خــبری جز صحبت‌های متناقض در زمــان استاندارهای قبلی در دستـــرس نیست و روند اصلاح فاضلاب و تصفیه‌خانه این شهر متوقف شده است. سال گذشته نیز غلامرضا شریعتی، استاندار وقت خوزستان از موافقت مقام معظم رهبری با تخصیص ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز خبر داد. چند روز پیش نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه سرعت اصلاح و تکمیل شبکه فاضلاب در دولت سیزدهم، پنج برابر شده است، گفت: «طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز پیش از دولت فعلی تنها در ۲۴ نقطه فعال بود که این آمار امروز به ۱۲۴ جبهه کاری افزایش یافته است.» این گفته‌ها در شرایطی اعلام می‌شود که هر ساله با بارش‌های فصلی، مردم کوت عبدا... اهواز، شاهد سرازیر شدن آب به خانه و مغازه‌هایشان هستند و نعمت باران برایشان نقمت می‌شود، آن هم در شرایطی که این استان از کمبود آب و خشکسالی رنج می‌برد.
کی بود، کی بود، من نبودم
اما حال مرگ این کودک در اهواز با موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده و حتی ویدئویی از اتفاق مشابه منتشر شده است. در این ویدئو که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، یک کودک دیگر در اهواز هنگام بازی با دوستان خود در کوچه به جوی آب می‌افتد و با کمک کودک دیگری از مرگ نجات پیدا می‌کند. در همین حال، فارس در گزارشی از مرگ دست‌کم شش کودک به دلیل سقوط در چاه‌های بدون درپوش و جوهای فاضلاب روباز در اهواز و خوزستان از سال ۱۳۹۵ خبر داده است. اما در واکنش به این حادثه، رئیس شورای شهر اهواز با بیان این که جوهای روباز در اهواز کار «دفع آب‌های سطحی و فاضــلاب» را انجام می‌دهند، گفته است: «مسئولیت رسیدگی به آنهـــا بر عهــده شهرداری و شرکت آب و فاضلاب است.» اما شهرداری اهواز و شرکت آب و فاضلاب این شهر با انتشار اطلاعیه‌هایی در روزهای گذشته مسئولیت رسیدگی به جوهای روباز در منطقه را بر عهده یکدیگر انداخته‌اند. روابط عمومی‌آب و فاضلاب اهواز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که «این شرکت فاقد کانال فاضلاب در منطقه گلدشت بوده و جوهای روباز فاضلاب در این منطقه توسط شهرداری احداث شده‌ است.» در مقابل شهرداری اهواز نیز در اطلاعیه‌ای با اشاره به انجام عملیات خروجی فاضلاب منطقه گلدشت از سوی شهرداری بدون اشاره به جزئیات از شرکت آبفای اهواز خواسته تا نسبت به انجام «تعهدات قانونی خود» در محلات تلاش کند. اداره ارتباطات شهرداری منطقه۶ در اطلاعیه خود آورده است: «امید است شرکت آبفای اهواز نسبت به تعهدات قانونی خود در محلات اهتمام جدی داشته باشد تا شاهد حوادث اینچنینی نباشیم.» این حادثه در حالی تکرار می‌شود که تاکنون سرنوشت پرونده های قبلی سقوط کودکان مشخص نشده است. در سایه بی‌توجهی شهرداری و شرکت فاضلاب اهواز به مسئولیت‌های قانونی، همچنان باید شاهد استمرار مرگ خاموش کودکان در فاضلاب‌های روباز باشیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار