| کد مطلب: ۱۰۲۷۲۱۸
لینک کوتاه کپی شد

دولت بودجه نمي‌دهد؛ شهرداري شاكي!

آرمان ملی - مطهره شفیعی: «یکدست شدیم و این هماهنگی تمام مشکلات را حل می‌کند. اصلاح‌طلبان بودند که مانع خدمت به مردم می‌شدند وگرنه تمام هم و غم ما خدمت به مردم است» این جملات خلاصه‌ای از آنچه است که در ذهن اصولگرایان پس از جلوس بر کرسی‌های مدیریتی در نهادهای مختلف از جمله مجلس، دولت، شهرداری و... می‌گذشت. اما در واقعیت اتفاق دیگری رخ داد و عملکردها نشان داد که نه تنها گام‌های مورد انتظار برای خدمت به مردم برداشته نشد بلکه اختلاف نظرها و چالش‌های داخلی این جریان سبب ضربه به مردم شد. به‌عنوان نمونه شهردار کنونی تهران، علیرضا زاکانی، در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به نفع آقای‌رئیسی از عرصه رقابت کنار رفت تا کرسی شهرداری به او تقدیم شود! اما ظاهرا تعارف‌ها و تشکرها عمرکوتاهی داشت و اختلافات زودتر از آنچه تصور می‌شود، به عرصه علنی آمد مانند دیروز که چمران متحیر از وعده‌های فراموش شده رئیس‌جمهور درباره کمک به شهرداری، از این خبر داد که کمک‌های دولت به شهرداری قطع شده‌است.
بهشت خالی از بودجه پاستور
ماجرا چنین بود که رئیس شورای شهر تهران خبر داد که سازمان برنامه‌وبودجه در لایحه بودجه 1401 تمام ردیف‌های حمایتی از شهرداری را حذف کرده ‌است. این بار سازمان برنامه و بودجه از نگاه بهشت‌نشینان مقصر بود که اقدام به جذب اعتبارات شهرداری کرده‌ و به زاکانی این پیام داده شد که کنار کشیدن از رقابت با رئیسی متضمن ارایه امتیازات انبوه و بی حساب وکتاب به شهرداری نیست بلکه عزم پاستور برای ساماندهی بودجه در برخی فصول مهمتر از جلب رضایت همیشگی امثال زاکانی است. دیروز هم رئیس شورای شهر تهران با گلایه و انتقاد از تدوین بودجه ۱۴۰۱ توسط سازمان برنامه و بودجه و حذف اعتبارات شهرداری‌ها در سال آینده گفت: با این اقدام وضعیت حمل و نقل عمومی در سال آینده به مراتب بدتر خواهد‌شد و این یک هشدار جدی است. مهدی چمران با انتقاد از تدوین بودجه ۱۴۰۱ توسط سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: متأسفانه برخلاف تصور بودجه ۱۴۰۱ کشور بسته شده است و شب گذشته و امروز صبح که بنده تبصره‌های آن را بررسی می‌کردم به نکاتی برخورد کردم که وضعیت شهرداری‌های کل کشور را در آینده با چالش و مشکل روبرو خواهد کرد. چمران با بیان اینکه هر آنچه که برای شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود توسط سازمان برنامه و بودجه برای سال ۱۴۰۱ حذف شده است و این در حالی‌ست که ما با مشکل آلودگی هوا و ترافیک روبرو هستیم و راه حل این معضلات توسعه حمل و نقل عمومی است که متاسفانه بودجه آن در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان برنامه و بودجه حذف شده است. به گفته رئیس شورای شهر تهران، قیر، وام فاینانس، وام‌های خارجی، اعتبارات مترو و اتوبوس و هر آنچه که می‌شد برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته‌شود. در بودجه ۱۴۰۱ توسط سازمان برنامه‌وبودجه حذف شده است. این اقدام سازمان برنامه‌وبودجه دست به دست میکروب‌ها می‌دهد تا مشکلات کلانشهر‌ها و حتی شهر‌ها نیز بیشتر شود. وی ادامه داد: در این شرایط این اقدام ناپسند موجب گلایه شهرداری‌ها است و نارضایتی‌های عمومی را به همراه خواهد داشت چرا که شهرداری‌ها با کار و تلاش‌شان می‌توانند آسایش و آرامش را در شهر‌ها ایجاد کنند و بالعکس با کم‌کاری می‌توانند نارضایتی عمومی را به همراه داشته‌باشند و به تبع رضایت عمومی برای کشور لازم و ضروری است و با این اقدام سازمان برنامه‌وبودجه و در این شرایط نارضایتی عمومی ایجاد خواهدشد و نمی‌توان آن را دفع کرد. چمران با تاکید بر اینکه آلودگی هوا با تصمیم اخیر سازمان برنامه‌وبودجه و تدوین بودجه ۱۴۰۱ بدتر خواهد شد گفت: این یک هشدار است و خواهش ما این است که هم اکنون مدیریت سازمان برنامه‌وبودجه که از دوستان ما هستند و ارادت داریم این مسئله را اصلاح بکنند و ما نیز آمادگی داریم با آن‌ها بنشینیم و این اصلاحات را انجام بدهیم چرا که این مساله مشکلات عدیده‌ای را برای شهرداری‌های کل کشور به‌وجود خواهد آورد. در صورت عدم اصلاح بودجه ۱۴۰۱ شرایط در سال آینده بدتر خواهد شد. رئیس شورای شهر تهران همچنین از نامه‌نگاری به رئیس‌جمهور و دولت برای پیگیری حذف اعتبارات شهرداری‌ها در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: قطعا ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و این موضوع باید حتما اصلاح شود و از شهردار تهران و همکارانش هم می‌خواهیم به میدان بیایند و این موضوع را پیگیری کنند.
صندلی زاکانی در دولت!
ظاهرا اختلافات شهرداری و دولت فراتر از بحث بودجه است. در اذهان بسیاری هست که چه تبلیغی از سوی رسانه‌های اصولگرا در مورد دعوت شهردار تهران به جلسات هیات دولت صورت گرفت به عنوان نمونه خبرگزاری فارس در 15 شهریور نوشت: «در دوران روحانی جلوی حضور حناچی در جلسات هیات دولت گرفته شد اما در دوره جدید مدیریت شهری از شهردار برای حضور در جلسات دعوت شد. تعامل دولت و شهرداری برای شهر و شهروندان بسیار مثبت و تاثیر گذار است.» اما حضور زاکانی در جلسات دولت نه تنها تاثیری نداشت بلکه سبب شد تا رئیس شورای شهر بگوید:« اینکه شهردار تهران در هیئت دولت برود و بنشیند فایده‌ای ندارد و باید یقه بگیرند و این موارد را پیگیری کنند و قطعا شورا نیز به سهم خودش در کنار شورای عالی استان‌ها این مسئله را پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم آن را اصلاح بکنیم و این مسئله حیاتی است چرا که شهرداری‌های کل کشور در شرایط مالی خوبی قرار ندارند با این اقدام سازمان برنامه‌وبودجه سال آینده وضعیت آن‌ها به‌مراتب بدتر خواهد شد. ما قطعا جلسه‌ای را با رئیس‌جمهور خواهیم داشت که این نشست ما تشریفاتی نخواهدبود و ما به‌دنبال کار عملیاتی و اجرایی هستیم و این موارد را پیگیری خواهیم کرد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار