| کد مطلب: ۱۰۲۴۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد

درک فشار بر روی مردم کافی نیست؛ مردم تغییر می‌خواهند

آرمان ملی- حمید شجاعی: دولت سید‌ابراهیم رئیسی از زمان تشکیل، وعده‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف داده و رئیس‌جمهور و مردانش نیز تاکنون تا حد توان به حل امور و مسائل جاری جامعه مشغول بوده‌اند اما آنچه که باعث شده چندان تغییری از 2 ماه گذشته تاکنون در جامعه مشاهده نشود را شاید بتوان عدم هماهنگی در دولت قلمداد کرد. چنانکه هنوز مشخص نیست که تکلیف تیم اقتصادی دولت چیست و چگونه برنامه‌ای در پیش خواهند گرفت. البته نکته مهم و حیاتی نیز در بحث برداشتن تحریم‌ها و مذاکرات است که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بسیار بر روی ادامه مذاکرات تاکید داشته‌اند. اما مساله اینجا است که نباید در مذاکرات آن‌قدر تعلل کنیم که از عدم شرکت به‌موقع ایران در مذاکرات بر علیه خودمان استفاده کنند. حال باید دید که شرایط و موقعیت در حوزه سیاست داخلی و خارجی چگونه پیش می‌رود.
زمان را از دست ندهید
زمان در حال گذر است و با چشم برهم زدنی 2 ماه از تشکیل دولت سیزدهم و عملکرد دولت، گذشته است و در هر حوزه‌ای شاهد وعده‌ها و اظهار‌نظرهای مختلف از سوی وزرا و مسئولان بوده‌ایم. این درحالی است که رئیس‌جمهور چه پیش از حضور در پاستور در زمان تبلیغات انتخاباتی و چه پس از آن در دو ماه گذشته که در مقام رئیس‌جمهور قرار گرفته، همواره شعار نخست خود را حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم قرار داده و حتی در مناظرات انتخاباتی از برنامه‌ای جامع برای حل مشکلات اقتصادی سخن گفته است. این در شرایطی است که به قرائت آمار، قیمت کالا‌ها، ارز و... نه تنها به سمت کاهش نرفته بلکه بعضا در مقاطعی افزایشی بوده است. پیش از این در دولت حسن روحانی مخالفان دولت در انتقادی که بیشتر سویه تخریب و تخطئه داشت وی را صرفا به سخنرانی و بدون عمل متهم ‌می‌کردند و معتقد بودند که دولت صرفا حرف می‌زند و عملی در کارش نیست. حال چند ماهی است که دیگر روحانی و مردانش رفته‌اند و دولت جدیدی جایگزین شده و دولت رئیسی همان دولت مطلوب و دلخواه اصولگرایان است. لذا بهتر است دولت به جای وصف شرایط برای مردم در عمل به مردم نشان دهد که از وضع مردم با اطلاع است. آقای رئیس‌جمهور! مردم خود بر شرایط و وضع زندگی خود واقف‌اند و اساسا به دنبال این هستند که مسئولانی که به واسطه رای آنها بر مصدر قدرت نشسته‌اند به جای بیان مشکلات به حل مشکلات بپردازند. لذا باید در تصمیم‌گیری‌ها و عملکردها به نحوی عمل شود که مردم بفهمند تغییری حاصل شده و قرار است این دولت که نام دولت مردم را یدک می‌کشد برای مردم کاری انجام دهد. عملکردهای دولتمردان بیش از جنبه تبلیغاتی باید نمود اجرایی و عملیاتی داشته باشد تا تفاوت عملکرد این دولت و دولت پیشین مشخص گردد. اگر قرار باشد که رئیس‌جمهور در این دولت نیز مانند دولت قبل صرفا بگوید از مشکلات مردم با خبریم و در هر موضوعی نیز قید «باید بشود» به کار گیرد مردم تفاوت چندانی میان رئیسی و روحانی نخواهند گذاشت. جناب رئیس‌جمهور اگر به دنبال روش جدیدی هستید قدرمسلم نیاز به ابزار جدیدی هم دارید. پس همان‌طور که خود گفته‌اید با کسانی که انتخاب می‌کنید بدون تعارف رفتار کنید و تحت‌فشار نهادهایی مثل مجلس یا... نباشید. آنچه مسلم است برای پیشرفت ابتدا باید وحدت و هماهنگی در دولت ایجاد شود و همه در یک راستا و هدف فعالیت کنند اما بدون تعارف آن‌طور که باید، چندان هماهنگی میان دولتمردان وجود ندارد. آقای رئیس‌جمهور شما نشان داده‌اید که اهل عمل هستید پس بیش از حرف، عملگرایی پیشه کنید. نگاهی به وعده‌‌های داده شده تاکنون نشان می‌دهد که توازنی میان وعده‌های داده شده وجود ندارد و همین امر است که بعضا موجب می‌شود برخی از این وعده‌ها دست‌نیافتنی تلقی شود. نمونه عینی این مساله را می‌توان در وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال دید که پس از دو ماه از سوی مجری طرح یعنی وزیر راه‌وشهرسازی تکذیب شد. آقای رئیس‌جمهور زمان را از دست ندهید تا چندی دیگر به 100 روزگی دولت خواهید رسید و باید به مردم از عملکرد 100 روزه خود بگویید پس باید در همین زمان کوشش کرد که با دستی پر در پیشگاه مردم حاضر شد.
حل مشکلات در عمل نه در سخن
شامگاه دوشنبه بود که رئیس‌جمهور در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی رودررو با مردم حاضر شد و پاسخگوی سوالات مرتضی حیدری بود. سید‌ابراهیم رئیسی با بیان اینکه دومین موضوع مهم برای دولت معیشت مردم است، گفت: «وضعیت معیشت مردم دغدغه روزانه و هر ساعت بنده است، من از فشاری که بر دوش مردم است با خبر هستم و خود را در کنار سفره مردم احساس می‌کنم و همواره احساس می‌کنم در کنار سفره اینها هستم و سختی‌شان را احساس می‌کنم.» پرسش اینجا است که صرف همین احساس فشار بر روی دوش مردم کافی است یا باید کاری هم برای برداشته شدن این فشار از دوش مردم صورت گیرد؟ هر چند که رئیس‌جمهور گفته، به دنبال این هستیم که بتوانیم این وضع را اصلاح کنیم. آقای رئیس‌جمهور بارها گفته که به گذشته بازنمی‌گردیم و رو به جلو حرکت می‌کنیم اما به جای اینکه نسخه‌ای برای حل مشکلات معیشتی مردم دهد مثل رئیس‌جمهور پیشین مشکل را به گردن دولت روحانی انداخته و بیان کرد: «شرایطی که شاهد هستیم، مربوط به تصمیماتی است که از قبل گرفته شده و آثار تورمی آنها امروز در بازار و در سفره مردم آشکار شده است.» نکته اینجا است که گوش مردم از این مساله که مسبب وقوع این شرایط دولت قبلی است پر است؛ چراکه حسن روحانی نیز در جایگاه رئیس‌جمهور مشکلات کشور را به گردن احمدی‌نژاد و دولتش می‌انداخت. البته رئیس‌جمهور صحبت‌هایی هم در مورد سفرهای استانی خود داشت که بعضا با انتقاداتی هم روبه‌رو است. رئیسی درخصوص آثار واقعی این سفرها و اینکه چقدر مصوبات آن رصد و پایش می‌شود، گفت: «کارهای ۶ روز از هفته را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم به استان می‌رویم؛ بالاخره حق استان است و وظیفه ماست که به استان‌ها سر بزنیم چرا که فقط در تهران مسئولیت نداریم.» نکته اینجا است که سفرهای استانی باید برنامه‌ریزی شده باشد تا ضمن بازدهی بیشتر و بهتر، رئیس‌جمهور را نیز خسته و بعضا عصبی نکند. نکته مهم دیگر در بحث وعده‌هایی است که داده می‌شود و باید دقت شود تا وعده‌هایی قابل عمل و اجرا به مردم داده شود. نکته دیگر اینکه باید تامین اعتبار لازم در سفرهای استانی صورت گیرد که برخی مصوبات دولت روی زمین نماند. آقای رئیس‌جمهور دولت شما دولت مردمی است پس به نظر می‌رسد که باید بر مبنای منفعت مردم پیش بروید. برخی درصددند که منویات مدنظر خود را به نام دولت تمام کنند. به‌عنوان مثال طرح صیانت از کاربران فضای مجازی که بخش کثیری از مردم با آن مخالفند از مسائلی است که مجلس می‌خواهد آن را به دولت پیوند زند تا نگاه مردم را به رئیس‌جمهور و دولت نیز تغییر دهد. لذا نباید اجازه داد که نگاه مردم به دولت مردمی با برخی اقدامات و تصمیمات تغییر کرده و مایوس شوند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار