| کد مطلب: ۱۰۲۴۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد

«رستم» پا پس کشید

آرمان ملی: دولت سیزدهــم که با طـرح حل مشکلات مردم به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت روی کارآمد مانور بسیار ویژه‌ای روی بحث ساخت مسکن داشت. چنانکه آقای رئیسی از ساخت سالی یک میلیون مسکن در سال خبر داد. این گفته رئیس‌جمهور که پس از وی وزیر راه و شهرسازی و مجلس نیز بر آن صحه گذاشتند با مخالفت‌های بسیاری در جامعه و کارشناسان روبه‌رو شد اما خللی در تصمیم دولت وارد نکرد. تا اینکه امروز با گذشت 2 ماه از آغاز به کار دولت وزیر مسکن می‌گوید که قرار نیست سالی یک میلیون مسکن بسازیم. معلوم نیست که این برآورد تازه به‌دست آقای وزیر آمده یا اینکه سابق بر این هم از این موضوع خبر داشته است؟ نکته مهم‌تر اینکه قرار است دیگر وعده‌ها همین‌گونه با تاکید مطرح شود و پس از چندی فراموش شود؟
داستان یک وعده
رئــیس جمهــور از ابتدای روی کارآمدن خود وعده‌های متعددی را به مردم داد که یکی از مهم‌ترین آنها وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال بود. در این راستا چهارم شهریورماه هیأت دولت سیزدهم به ریاست آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد و ایشان با اشاره به وعده خود برای ساخت یک میلیون مسکن در هر سال گفت: «وزیر راه و شهرسازی با جدیت دنبال کند تا این وعده محقق شود.» اما پرسش اینجاست که دولت سیزدهم که وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده و مجلس هم مهر تایید روی آن زده‌اند. آیا توانایی انجام این اقدام را دارد و ساخت انبوه مسکن سهم چه کسانی می‌شود؟ به باور کارشناسان نه تنها تحقق یافتنی نیست بلکه در صورت اجرا نیز نمی‌تواند اثرات مطلوب بر بازار مسکن گذاشته و نیازهای موجود را پاسخ دهد. بازار مسکن یک سالی است که با پشت سر گذاشتن جهش بیش از سه برابری قیمت، در خواب زمستانی معاملات فرو رفته؛ وضعیتی که کارشناسان مسکن نام آن را وضعیت انجماد و قفل‌شدگی گذاشته‌اند. قیمت‌ها در این بازار طوری سر به فلک گذاشته که از طرفی هر خریداری را با عدم قدرت خرید روبه‌رو کرده و از سوی دیگر فروشندگان آن هم در انتظار رسیدن به ثبات قیمت با تعلل عمل کرده و علاقه چندانی به فروش املاک خود ندارند. کنار بازار خرید و فروش باید بازار اجاره را هم در نظر بگیریم که داشتن یک سرپناه را برای هر مستاجری آن‌چنان دشوار کرده که طبق گزارش‌های مرکز آمار ۴۰ تا ۶۰ درصد از درآمد خانوار‌ها را پرداخت اجاره‌بها می‌بلعد. حالا دولت در کنار مجلس به‌‌عنوان راهکاری برای بهبود وضعیت آشفته بازار مسکن اعلام کرده‌اند که طی یک سال حدود یک میلیون مسکن خواهند ساخت. پروژه ساخت انبوه مسکن از سوی دولت پیش از این هم در دولت محمود احمدی‌نژاد تحت عنوان مسکن مهر تجربه شده بود و در دولت حسن روحانی هم بحث مسکن ملی مطرح بود که در همان مراحل اولیه ناتمام باقی ماند. این در حالی است که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی در توجیه اقتصادی و چگونگی تامین اعتبار ساخت یک میلیون مسکن گفته بود: «به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی هستیم.» در حالی‌که دولت در شرایط تحریمی نمی‌تواند نفت بفروشد، بخش خصوصی و پیمانکاران راه، ریل‌سازی و ساختمان‌سازی چگونه باید نفت بفروشند؟ در پروژه تهاتر قیمت نفت چگونه محاسبه می‌شود؟ قدرمسلم اولین و مهم‌ترین نهاده مورد نیاز به منظور تولید مسکن مسأله زمین است. به طور کلی بسیاری از مردم با نگاه به چهره کلانشهرها و ساختمان‌های بلند مرتبه واقع در این مناطق تصور می‌کنند که دیگر هیچ زمینی برای ساخت و ساز وجود نداشته و اساسا به همین علت است که بلندمرتبه‌سازی با تراکم‌های قابل توجه اوج گرفته است.
جزئیات ساخت 4 میلیون مسکن
وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی و جزئیات ساخت چهار میلیون واحد مسکن در دولت سیزدهم گفت: درباره مسکن به دلیل قانون جهش تولید و خواست دولت مقرر شده تا چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود و در این راستا اخیرا قانون خوبی در مجلس طی ماه گذشته ابلاغ شد که می‌تواند کمک بزرگی به مردم برای صاحبخانه شدن کند. وی افزود: البته وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که در هر سال یک میلیون واحد ساخته خواهد شد. چرا که همه می‌دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می‌برد؛ بنابراین از ابتدا این مسأله را اعلام کردیم که در وهله نخست باید تا حدود دو میلیون واحد مسکونی شروع کنیم و هم اکنون عملیات اجرایی آن نیز در شرف آغاز شدن است. رستم قاسمی بیان کرد: تامین زمین برای
2 میلیون واحد مسکونی در فاز اول پروژه در دستورکار قرار گرفته و تاکنون این زمین‌ها در 800 شهر کشور مشخص شده است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به قانون جهش تولید و تامین مسکن گفت: نظام بانکی مکلف است 360 هزار میلیارد تومان معادل 20 درصد تسهیلات پرداختی در هر سال را به حوزه مسکن اختصاص دهد، در همین راستا فردا سه‌شنبه جلسه‌ای در شورای پول و اعتبار برای تعیین تکلیف این تسهیلات برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار