| کد مطلب: ۱۰۲۴۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

عرضه نفت در بورس؛ -‌تحريم چه مي‌شود؟

آرمان‌ملی- محمدسیاح: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران معتقد است: فروش نفت نباید تنها به‌ روش‌های سنتی انجام شود، بلکه باید به‌صورت حرفه‌ای و قانونی و با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش خصوصی باشد. منظور از حضور بخش خصوصی و فروش حرفه‌ای، فروش نفت در بازار بورس است. هر چند که فروش نفت در بازار بورس در بیشتر کشورهای دارای نفت رایج است، اما در ایران این اتفاق وجود ندارد و آقای مدیرعامل سعی دارد این مفهوم را منتقل کند که فروش نفت در بورس روشی مدرن و حرفه‌ای است. ولی چند نکته اساسی در این حوزه وجود دارد که از همه مهمتر تحریم نفتی ایران است و معنای این جمله این است که ایران در عرصه فروش نفت با موانع جدی مواجه است! این نیست که صرفا فروش نفت از طریق دولت دچار مشکل باشد؛ بخش خصوصی هم به هر نوعی برای فروش نفت باید مسیرهایی را برای انتقال داشته باشد ولی اینطور نیست. ضمن اینکه در گذشته شاهد این بودیم که حضور برخی افراد از بخش خصوصی چه فسادهایی را رقم زد که تا امروز هم تکلیف بسیاری از این پرونده‌ها مشخص نشده است. بنابراین حضور بخش خصوصی در حوزه نفتی با اشکالات و ابهامات زیادی همراه است. سیروس تالاری، رئیس هیات‌مدیره فعلی انجمن استصنا (انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران) در همین رابطه به «آرمان‌ملی» گفت: 2 بحث اساسی در این موضوع مطرح است. بحث اول حاکمیت بر مقدرات نفت که کشور ما در مشروعیت و جامعیت خودش است به‌هرحال تا الان حکمرانی در حوزه نفت چه از منظر استخراج و تولید و چه از نظر فروش و چه مصرف داخلی به‌طور کامل در اختیار دولت است و بخش خصوصی طبق قانون هیچ نقشی در اینجا ندارد و این دست دولت هم نیست و بحث حاکمیتی است. او ادامه داد: بنابراین بر این اساس تمام مقدرات و امورات حوزه نفت از بالادست و پایین دست در اختیار و حکمرانی دولت است. تالاری اظهارکرد: بحث بعدی این است که اصولا در دنیای امروز جز در ایران و چند کشور نظیر عراق، ونزوئلا، لیبی، عربستان و... نفت در بازار بورس خریدوفروش می‌شود. حالا اگر این دو را در کنار هم بگذاریم متوجه نمی‌شود که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تناقض بین حکمرانی دولتی بر مقدرات نفت و عرضه آن بر بازار بورس را چگونه حل کرده است. اگر در دنیا در بازار بورس عرصه می‌شود دلیل آن این است که صنعت نفت در اختیار بخش خصوصی است. رئیس هیات‌مدیره فعلی انجمن استصنا اضافه کرد: در دنیا چند کارتل نفتی داریم که اینها نفت را استخراج کرده و از طریق بازار بورس می‌فروشند و مالیات آن را هم به دولت پرداخت می‌کنند؛‌ در کشور ما که تمام مقدرات نفت تحت حکمرانی دولت است چگونه و با چه مجوزی قرار است در بازار بورس عرضه شود؟ اولین سوالی که برای من پیش می‌آید این است که مجوز قانونی شما برای عرضه نفت در بازار بورس چیست؟
تحریم؛ دولتی و خصوصی نمی‌شناسد
تالاری توضیح داد: فرض کنیم نفت در بازاربورس هم ارائه شد؛ با توجه به محدودیت فروش نفتی که الان داریم در بازار بورس چه اتفاقاتی قرار است در بازار بورس بیفتد که دولت نمی‌تواند آن را ایجاد کند؟ اگر قرار است کشتی‌های حامل نفت ایران به مقصد مثلا اروپا روانه شود درحالیکه قوانین تحریم مانع آن می‌شود و دیگر چه فرقی می‌کند که فروشنده آن دولت ایران باشد یا بخش خصوصی حقیقی یا حقوقی؛ قطعا وقتی کشتی وارد بنادر اروپا شود توقیف و مصادره می‌شود! رئیس هیات‌مدیره فعلی انجمن استصنا اظهارکرد: بنابراین این اتفاق ریسک بخش خصوصی را افزایش می‌دهد و کدام بخش خصوصی را داریم که بتواند ابعاد این ریسک را بپذیرد و با مقیاس جهانی به بازار نفت عرضه کند که با توجه به حجم مورد نیاز برای صادرات در بازار جهانی سرمایه‌گذاری بسیار بالا و ریسک‌های بزرگی دارد. او توضیح داد: بنابراین چه دولت و چه بخش خصوصی باشد به فرض اینکه چالش‌های قانونی هم برطرف شود باید ریسک صادرات را بپذیرند. تالاری با اشاره به جبران خسارت و ضمانت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: بحث من این است که برخی از مدیران راه‌حل‌هایی را ارائه می‌کنند که در میدان این راه‌حل‌ها یا امکان‌‌پذیر نیست یا اگر امکان‌پذیر باشد با ریسک‌های بسیار فراوانی همراه است که بخش خصوصی نمی‌تواند آن را بپذیرد مگر اینکه شرکت نفت یا بازار بورس ضمانت کند که اینکه اصلا معنا ندارد!
اظهارات در جایگاه رسانه یا قاضی!!!
در همین رابطه با رضا پدیدار، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران در پاسخ به این سوال که اولا بخش خصوصی در این حوزه چطور می‌تواند فعالیت کند با توجه به اینکه وقتی خود دولت امکان فروش نفت را ندارد بخش خصوصی چکاری می‌تواند انجام دهد؛ دوم اینکه درحالیکه با توجه به سوابق،‌ این اقدام در گذشته به شکل‌گیری بابک‌زنجانی‌ها منجر شد؛‌ این اقدام چطور می‌تواند انجام شود؛ گفت: شما سوالتان را چند وجهی و چند بعدی مطرح می‌کنید هم در مقام یک رسانه قرار می‌گیرد هم در مقام یک شخص قضائی و حقوقی. به من بگویید که شخصیت شما کدام است، اگر به‌عنوان رسانه هستید نمی‌توانید در جایگاه قضائی قرار بگیرید. او در پاسخ به این پرسش که بخش قضائی این پرسش کجا بود؛ افزود: بخش قضائی این سوال اینجاست که گفتید در گذشته بابک‌زنجانی‌ها بودند! مایی که به‌عنوان فعالان اقتصادی در بخش خصوصی هستیم از اینکه چرا چنین ماجرایی پیش آمده سر درنیاوردیم و از آدم‌هایی که در جایگاه قضائی هستند یا از مدیران دولتی بپرسید. بخش خصوصی تعریف دارد و دولت برای انجام معاملات خودش قانون دارد؛ گذشته از قوانین و مکانیزم عرضه تعریف شده است و گفته‌اند اگر می‌خواهید نفت و فرآورده‌های هیدروکربی بفروشید به بورس رجوع کنید و بعد بورس خودش قوانین و مقرراتی دارد و هرکسی هم نمی‌تواند وارد آن شود. باید قوانین و مقررات بورس را بپذیرد و از طی مراحلی به‌جایی برسد که کالایی در بورس عرضه شود و قیمت بگیرد. پدیدار گفت: شما در جایگاه مدعی‌العموم قرار نگیرید که از من یا هرکس دیگری بپرسید که امثال بابک‌زنجانی‌ها بودند که مشکلاتی را به‌وجود آوردند؛ شما اگر شجاعت دارید بروید از افراد دولتی بپرسید که چرا این بلا‌ها سر «ما» آمده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار