| کد مطلب: ۱۰۲۴۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد

انتخابات عراق به چالش تبدیل شده است

آرمان ملی: انتخابات پارلمانی عراق در هفته جاری همان طور که نظرسنجی‌ها حکایت می‌کرد به دلیل سرخوردگی مردم عراق از روند سیاسی این کشور با اقبال گسترده رای دهندگان مواجه نشد و بر اساس نتایج به دست آمده هیچ یک از گروه‌های پیروز در انتخابات موفق به کسب اکثریت پارلمانی نشده‌اند و دولت آینده باید ائتلافی باشد. البته در این بین برخی گروه‌ها از پذیرش نتایج انتخابات استنکاف کرده و در فرایند رای گیری و صحت برگزاری انتخابات تردید کرده‌اند. برای بررسی تحولات جاری عراق و انتخابات اخیر پارلمان در این کشور «آرمان ملی» با مصیب نعیمی تحلیلگر مسائل منطقه به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

انتخابات عراق برگزار شد و همان طور که پیش بینی می‌شد شاهد مشارکت پایین مردم عراق در این انتخابات بودیم؛ تحلیل شما از نتایج این انتخابات و حواشی آن چگونه است؟
انتخابات عراق چند اشکال عمده داشت که یکی از این موارد مشارکت پایین و مشارکتی که مورد انتظار بود رخ نداد و نزدیک به 40 درصد بود، ایراد بعدی طبق روال برگزاری انتخابات اعتراض‌ها و اختلافات بالا گرفته؛ نه تنها از طرف «هادی العامری» بلکه از طرف اکثریت جناح‌هایی که کمترین کرسی را به دست آوردند این اعتراض شروع شده و شکایت شده و در برخی مناطق هم مستنداتی ارائه کرده‌اند که آمار کمتر از تعداد رای دهنده اعلام شده و این اشکال را ستاد انتخاباتی که یک ائتلافی است قرار است بررسی کند. از طرفی هم پیروز شدگان انتخابات مانند آقای «مقتدی صدر» سخت حمایت کرده و هرگونه تغییر، تعدیل یا بازنگری را رد کرده است. به نظر می‌رسد این چالش همچنان تا انتخاب نخست وزیر و تشکیل کابینه ادامه داشته باشد. برخی هم از انتخابت مجدد صحبت می‌کنند اگرچه هیچ یک از احزاب و گروه‌های عراقی چه آنهایی که بیشترین کرسی را به دست آوردند و چه آنهایی که کرسی‌های کمتری به دست آوردند به تنهایی نمی‌توانند دولتی را تشکیل بدهند؛ چراکه باید نصف به اضافه یک پارلمان را داشته باشند، لذا این نیازمند یک ائتلاف است. احزاب و گروه‌هایــی کــه بیشترین رای را دارند خیلی تمایلی به تشکیل ائتلاف نـدارند و ایجاد ائتلاف هم بعید است که محقق شود و از ایــن رو باید منتظر ماند و دید تا تلاش‌هــا و وساطت‌هــایی که در جریـــان اسـت چــه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت و در وضعیت فعلی انتخابات تبدیل به چالش شده است و اگر این چالش به نتیجه نرســـد امکــان تشکیل پارلمــان و دولت وجود نخواهد داشت. هیچ یک از احزاب و گروه‌های سیاسی عراقــی اکثــریتی ندارند که بتوانند دروه جدید پارلمان را تشکیل بدهند و توافق و ائتلاف اکثریت را مــی‌خواهد و اگر حضــور پیدا نکنند- یعنی معترضان بیش از نصف باشند - قطعا کارکرد پارلمان جدید عراق را با دشواری مواجه خواهدکرد و این امر بر مشکلات موجود خواهد افزود. باید منتظر ماند و دید وساطت‌ها و میانجیگری‌هایی که در حال انجام است به چه نتیجه و راهکار مشترکی می‌رسد.
اعتراضات اخیر در عراق از چه جهتی شکل گرفته و آیا به خاطر شیوه برگزاری انتخابات است؟
با توجه به عملکرد احزاب در عراق کاهش مشارکت در انتخابات پیش بینی می‌شد و به خاطر عملکرد احزاب در عراق، مردم روی خوشی به احزاب نشان نمی‌دادند و افراد مستقل هم با توجه به اینکه جایگاه و امکانات کافی نداشتند، تعداد کمی از منتخبین را تشکیل می‌دهند ولی در کل اختلافات بر سر نحوه انتخابات است و ایجاد تردید در صحت و سلامت انتخابات که توسط بسیاری از گروه‌های موثر مانند گروه «هادی العامری»، اکثر جناح‌های شیعه به همراه برخی از جناح‌های کرد، مطرح شده است. گروه‌های معترض و مجموعه‌های کوچک‌تر که در کنار معترضان قرار دارند به نیمی از اعضای پارلمان می‌رسد و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارلمان به حد نصاب نمی‌رسد و از اکثریت می‌افتد که اشکال جدیدی در روند سیاسی عراق می‌تواند ایجاد کند. در وضعیت فعلی یا باید راهکار سیاسی و تفاهم حاصل شود یا اینکه انتخابات جدیدی برگزار شود. یکی از این دو راهکار در انتظار عراق است. برخی معتقد هستند اگر انتخابات با نظارت بهتری دوباره برگزار بشود و بتوان تعداد بیشتری از مردم را به مشارکت در انتخابات و رای دادن ترغیب کرد، برخلاف نتایج نامتوازن فعلی نتایج متفاوتی به دست می‌آید.
چشم انــداز تشکیل دولــت توسط ائتلاف به رهبری مقتدی صــدر را چگونه می‌بینید؟
مقتدی صدر درست است که بیشترین رای را بین احزاب و گروه‌ها به دست آورده است، ولی از این نظر که برای تشکیل دولت نیازمند نصف به اضافه یک کرسی است در حالی که در حال حاضر 73 کــرسی را در اختیار دارد و بــرای تشکیل دولت نیازمنــد 319 کرسی پارلمان عراق و حداقل نیازمند 158 تا 160 کرسی به دست بیاورد تا بتواند نخست وزیر را معرفی کند. اگر هم آقای صدر مامور تشکیل کابینه بشود باید ائتلافی را ایجاد کند که نصف به اضافه یک پارلمان در کنارش باشند تا بتواند نخست وزیر را به پارلمان معرفی کند. الان مهم تفاهم و پذیرش نتیجه انتخابات توسط اکثریت است. معترضــان هــم باید اعتراض‌هایشان دارای ملاک قانونی باشد. در حال حاضر با ستاد انتخابات عراق که ناظران بین المللی عربی هم در آن بودند و فرایند انتخابات را زیر نظر داشتند در حال مذاکره هستند تا معترضان را قانع کند یا معترضان به صورت قانونی اثبات کنند که تخلف صورت گرفته است. در این پیچ و خم فعلا انتخابات عراق گرفتار شده و خیلی نمی‌توان در مورد چشم انداز آینده صحبت کرد. در خصوص نگرش آیت‌ا... سیستانی نیز باید بگوییم که ایشان معمولا در چنین مواردی که اختلاف بر ســر آرا است خیلی ورود نمی‌کنند. همه رای دهندگان که مقلدان آقای سیستانی نیستند؛ اهل سنت،کردها و طیف‌های شیعه هم در عراق مختلف هستند و اصلا ورود نمی‌کنــند و این مسائــل سیاسی را به خود گروه‌های سیاسی واگذار می‌کنند.
وضعیت فعلی عراق که پارلمان و دولت تعلیق هستند، چه تاثیری بر کشورهای همسایه عراق می‌گذارد؟
وضعیت فعلی عراق، درگیری و تنش سیاسی داخلی این کشور ربطی به کشورهای همسایه ندارد. البته ممکن است بعضی از طیف‌های سیاسی توسط برخی از کشورهای همسایه مورد تایید باشند ولی کشورهای همسایه نمی‌توانند کاری بکنند و این عراقی‌ها هستند که خودشان باید در مورد این قضیه به یک نتیجه مشترک برسند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار