| کد مطلب: ۱۰۲۳۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد

آقاي وحيدي! بدعت نگذاريد

آرمـان مـــلی: «شــــایســـته‌سالاری» واژه پر‌طمطراقی است که بسیاری از مسئولان در ادوار و مقاطع مختلف درخصوص انتخاب افراد زیرمجموعه خود درخصوص آن صحبت کرده‌ و مبنای گزینش افراد برای پست‌های مختلف را بر همین امر پایه‌گذاری کرده‌اند. جالب اینکه هر دولتی روی کار آمده انتخاب‌های خود را ولو اینکه بعضا عملکردهای مطلوب و درستی هم نداشته‌اند بر اساس ملاک‌های کارآمدی و شایسته‌سالاری توجیه‌ کــــرده‌اند. نمونه این امر را می‌توان در دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد دید که برخی مدیران و حتی وزرا عملکرد نه‌چندان مطلوبی از خود بر جای گذاشتند اما رئیس دولت تمام‌قد از آنها دفاع کرد. حتی در دولت روحانی نیز بعضا شاهد برخی افراد در پست‌هایی بودیم که عملکرد چندان مطلوبی از خود بروز ندادند اما مورد حمایت مسئولان وقت قرار گرفتند. لذا آنچه مسلم است از شایسته‌سالاری در سخن تا شایسته‌سالاری در عمل تفاوت بسیار است. باید دید دولت مستقر که سید‌ابراهیم رئیسی آن را هدایت کرده و به پیش می‌برد چه میزان بر این مبنا قدم بر‌می‌دارد. از اتفاق رئیسی در زمره روسای‌جمهوری است که شایسته‌سالاری و کارآمدی را جزء شعارهای اصلی و سر‌لوحه عملکردی دولت خود قرار داده است و تاکید داشته که در انتخاب‌ها و انتصابات بر همین اساس عمل خواهد کرد؛ هرچند که در برخی انتصاب‌ها در دولت رئیسی نیز حرف‌و‌حدیث‌‌هایی وجود دارد. از برخی اعضای کابینه که به قرائت کارشناسان، رئیس‌جمهور می‌توانست نفرات کارآمدتر و شایسته‌تری را برگزیند تا برخی مدیران و زیرمجموعه وزارتخانه‌ها که می‌شد به جای انتصاب بر مبنای گرایش سیاسی و تفکر همراه؛ بر مبنای کارآمدی و توانایی به انتخاب پرداخت. آنچه مسلم است معیار و ملاک برای گزینش افراد در سمت‌های مختلف فارغ از تعلقات و گرایشات حزبی و سیاسی به چند مورد اصلی تقسیم می‌شوند. تخصص‌گرایی، تعهد‌ کاری، سوابق تحصیلی مرتبط با جایگاه محل فعالیت و خدمت و داشتن سوابق اجرایی مربوط با آن جایگاه از مهم‌ترین مسائلی است که باید برای انتصاب یک مدیر یا مسئول برای فعالیت در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته شود. حال مسائلی مثل انقلابی بودن و تفکر یکسان با روح حاکم بر دولت در درجه بعدی قرار می‌گیرد. لذا برای پیشرفت و حرکت رو‌به‌جلو باید از نخبگان، افراد توانمند، کارآمد و شایسته ولو اینکه به جهت جریانی و جناحی همراه نباشند استفاده کرد. گرچه رئــیس‌جمهور بارها از نگاه فراجناحی به مسائل مـــهم کشوری و ملی صحبت کـــرده اما آنچه که مشاهده می‌شود روح حاکم بر دولت نه فراجناحی که اصولگرایی است. البته این موضوع طبیعی است که دولت به جهت گرایش تفکری و گفتمانی به جریانی تعلق داشته باشد اما این مساله نباید باعث شود تا در عرصه انتخاب مدیران و مسئولان، کارآمدی و شایسته‌سالاری به محاق فراموشی برود و رویکردهای جریانی و جناحی غالب گردد و از شایسته‌سالاری نیز جز اسمی باقی نماند. لذا به نظر می‌رسد که دولت برای بالندگی، پویایی و عملکرد بهتر و بیشتر باید دقت بیشتری در انتخاب و انتصاب مدیران خود به خرج دهد.
شایسته‌سالاری در انتخاب
با گذشت بیش از یک ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم ارکان دولت کم‌کم تکمیل شده و پست‌های خالی نیز در حال پر شدن هستند و کمتر جایی از زیرمجموعه‌های دولت است که خالی مانده باشد. این در حالی است که پس از انتصابات مختلف در دولت کم‌کم چهره دولت تکمیل می‌شود و رفته‌رفته استان‌های مختلف کشور نیز استاندار تازه خود را می‌شناسند. این در حالی است که از چندی پیش زمزمه‌هایی درخصوص برخی تاثیـــــرات و سفارش‌ها از تاثیر برخی نمایندگان مجلس گرفته تا برخی مسئولان استانی در‌خصوص انتخاب استانداران شنیده می‌شود و افراد مختلف نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. البته تا اینجا چندین استاندار مشخص شده‌اند و انتظار می‌رود که سایر استان‌ها نیز به‌زودی با استاندار خود آشنا شوند. البته انتصاب استانداران در این دولت چندان بی‌سروصدا و بی‌حاشیه نیز نبوده است. جایی که نخستین چالش اصولگرایان با دولت رئیسی بر سر انتصاب حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت در دولت روحانی به استانداری سیستان‌وبلوچستان رقم خورد. رسانه‌‌های اصولگرا وی را مدیر نجومی‌بگیر معرفی کردند اما وزارت کشور در بیانیه‌ای از او حمایت کرد. اخیرا نیز در جریان انتصاب سید‌حامد عاملی استاندار جدید اردبیل حواشی بروز کرده و برخی انتصاب وی را به نسبت فامیلی وی با امام‌جمعه اردبیل مرتبط می‌دانند. چراکه استاندار جدید اردبیل برادرزاده امام‌جمعه این استان است. هر چند که عده‌ای نیز طرح چنین مسائلی را دامن زدن به مشکلات و ایجاد حواشی برای دولت قلمداد می‌کنند. آنچه مسلم است دولت رئیسی باید با عهدی که با مردم در نخستین بیانیه خود بسته درخصوص انتصاب افراد بر اساس شایستگی و کارآمدی پایبند بوده و بابت برخی انتصابات احتمالی بر‌خلاف این شعار در زیرمجموعه وی در وزارتخانه‌ها یا سایر دستگاه‌ها از مدیران خود پاسخگویی مطالبه کند. این مساله نشان خواهد داد که رئیسی دغدغه کارآمدی و حل مشکلات کشور به دست افراد توانمند و شایسته را دارد.
تهمت‌زنندگان پاسخگو باشند
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در مراسم تودیــع و مـــعارفه استانـــدار جدید این استان درخصوص بــرخی حواشی پیرامون این انتصاب اظهار داشت: بنده در مسئولیت نمایندگی مقام معظم رهبری در استان دخالتی در عزل‌ونصب‌ها ندارم و به هیچ‌وجه سفارش فردی را نمی‌کنم و اگر نامه‌ای را به مدیران و یا مجموعه قضایی استــان ارجاع مــی‌دهم قطعـــــا با پی‌نوشت بررسی قانونی و دقت‌نظر در پرونده‌هاست تا حقی از کـــسی ضایع نشود اما قضات و مدیران در تصمیم‌گیــــری نهایی مبسوط الید هستند. حجت‌الاسلام سید‌حسن عاملی گفت: برخلاف برخی اظهارنظرها و طرح مسائل حاشیه‌ای بنده اعلام می‌کنم که در انتخاب استاندار جدید اردبیل دخالتی نکرده و سفارشی را به دولت و یا وزیر کشور نداشته‌ام بلکه رزومه افراد به وزارت کشور ارسال شده تا تصمیم نهایی را وزیر کشور و دولتمردان اتخاذ کنند. امام جمعه اردبیل تصریح کرد: آنهایی که تهمت زده و اظهارات دروغی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌کنند باید بدانند که در روز قیامت باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند چراکه خدا را شاهد می‌گیرم که برای استانداری سیدحامد عاملی حتی یک قدم نیز برنداشته‌ام.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار