| کد مطلب: ۱۰۲۳۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

تحميل هويت غربي در جهان با « روش جنگ» شكست خورده است

سید ابراهیم رئیسی روز سه شنبه به وقت محلی در ســــخنانی که به صورت ویدئو کنفــرانس در هفــتاد و ششمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحــد پخش شد، با بیان اینکه اســــتقامت ملـــت‌ها قوی‌تر از قدرت ابرقدرت‌هاست و امروز پروژه تحمیل هویت غــربی شکست خورده است،گفت: اشتبــاه آمریکا در چند دهه گذشتــــه این بوده که به جای تغیـــیر «روش زندگی» خود با جهان
«روش جنگ» خود با جهان را تغییر می‌دهد. اهـم سخنان آیت‌ا... رئیسی بدین شـــرح است:
ایران سرزمین فرهنـــگ و تمدن است؛ ســـرزمین دانـــش و معنویت؛ سرزمین استقامت و اســـتقلال. ملت ایران، ملتی است خداپرست و مــیهن دوست؛ هویت‌گرا و جهان‌نگر.
ملت ما صــــدها ســـــال برابر سلطه‌طلبان از حــق خود برای تعیین سرنوشت و آزادی، محافظت کرده و پیشروتریــن کشور در نظام سیاسی انتخابی در غــرب آسیا بوده است. انقلاب اسلامی جهــشی بزرگ برای تحقق آرمان‌های ملی و اسلامی ملت ایران از جمله آزادی،‌ استقلال و مردم­سالاری دینی بود.
در سـال گذشته، دو تصـــویر تاریخ‌ساز شد: ۶ ژانویــه که کنگره آمریکا مورد هـــجوم مردم آمریکا قرار گرفت، و در اگوست که مردم افغان از هواپیــــمای آمریکایی به پایین پــــرتاب شـدند. از کپیتال­ تا کابل یک پیام به جهان مخابــره می‌شود و آن: نظام سلطه آمریکا بی اعتبار است؛ چه در داخل چه در خارج. آنچه امروز در منطقه دیده می‌شود بیانگر آن است که نه تنها سلطه‌گر و تفــکر سلطه‌گری بلکه پروژه تحمیل هویت غربــی شکست خــورده است. نتیجه هژمونی‌طلبی، خونــریزی و بی‌ثباتی و نهایتاً شکست و فرار است. امروز آمریکا از عراق و افغانستان خــــارج نمی‌شود بلکه اخراج می‌شود. با این حال، هزینه این عدم بهره‌مندی از عقلانیت را ملـــت‌های مظلـــوم از فلسطین و سوریه تا یمن و افغانستان، و از ســوی دیــگر مالـــیات‌دهندگان آمریکایی می‌پردازند. امروز برای جهان مهم نیست که آیا «آمریکا اول» است یا اینکه «آمریکا برگشته است». اگر عقلانیت در دستورکار تصمیم‌گیران باشد باید بفهمند که استقامت ملت‌ها قوی‌تر از قــــدرت ابرقدرت‌هاست. اشتباه آمریکا در چند دهــه گذشته این بوده بجای تغییر «روش زندگی» خود با جهان، «روش جنــگ» خود با جهان را تغییر می‌دهد. راه غلط را نمی‌توان با روش متفاوت به نتیجه رساند. تحریم روش جــدید جنگ آمریکا با ملت‌هاست. تحریــــم علیه ملت ایران نه از زمان برنامه هسته‌ای و نه حتی انقلاب اسلامی شروع شد بلکه از سال ۱۹۵۱ یعنی زمان ملی شدن صنعت نفت آغاز گردید و منجر به کودتای نظامی علیه دولت منتخب ملت ایران شد توسط آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها. تحریم، به‌خصوص تحریم دارو، در دوران کرونا، جنایت علیه بشریت است. در قرآن کریم یکی از ویژگی‌های ظالمان نابودی طبیعت و نسل بشر معرفی می‌شود. جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌کند که با معرفی دو مقوله سلامت و محیط زیست به عنوان مسائل انسانی، هرگونه تحریم یا اختلال در زنجیره تأمین آن ممنوع اعلام گردد. همچنین من به نیابت از ملت ایران و میلیون‌ها پناهنده‌ای که میهمان کشورم هستند ضمن محکوم کردن تداوم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بخصوص در اقلام بشردوستانه، خواستار ثبت این جنایت سازمان‌یافته علیــه بشریت، به عنــوان نمــــاد و واقعیت حقــوق بشــر آمــریکایی هـــستم. جمهوری اسلامی ایران در عین اینکه از ابتدا اهتمام به خرید و واردات واکسن از طرف‌های معتبر بین‌المللی داشت، اما تحریم‌های دارویی مقابل ملت ایران قرار گرفت و لذا از همان ابتدا به فکر تأمین پایدار واکسن از طریق تولید داخلی قرار گرفتیم.
الگوی امنیت‌سازی جمهوری اسلامی ایــران مبتنی بر شکل­دهی به مکانیسم‌های درون منطقه‌ای با محوریت دیپلماسی، و بدون مداخله خارجی بوده است. سیاست ما حفظ ثبات و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه است. اگر قدرت و نقش ایران در کنار دولت و ملت‌های سوریه و عراق نبود و اگر مجاهدت شهیــــد ابـومهدی المهندس و سپـــهبد شهید آقای حاج قاسم سلیمانی نبود، امروز داعش همسایه مدیترانه‌ای اروپا بود. البته، داعش آخرین موج از افراط‌گرایی نخواهد بود. تلاش جدید برای بلوک‌بندی‌های جنگ سردی یا منزوی کردن کشورهای مستقل کمکی به امنیت انسان‌ها نمی‌کند. رفتــــار گزینشی راه‌حل معضـل تــروریسم نیســت.‌ آزادی در کوله‌پشتی‌های سربازان بیگانه جای نمی‌گیرد. اگر در افغانستان، ‌حکومتی فراگیر با مشارکت موثر تمام اقوام اداره کشور را در دست نگیرد امنیت به افغانستان باز نخواهد گشت. قیم‌مآبی نیز همانند اشغالگری محکــوم به شکـــست است. بــحران انسانــی یمن بسیار نگران‌کننده است و جهان باید سکوت خود را در قبال جنایت علیه بشریت بشکند. راه‌حل؛ توقف سریع و بدون قید و شرط تجاوز، باز شدن مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه و تسهیل گفت‌وگوهای سازنده بین یمنی‌هاست. رژیم اشغالگر قدس، سازمان‌دهنده بزرگترین تشکیلات تروریسم دولتی است که دستورکار آن، کشتار زنان و کودکان در غزه و کرانه باختری است. امروز محاصره همه‌جانبه، غـــزه را به بـــزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است. طرح معامله قرن نیز مانند سایر طرح‌های تحمیلی قبلی شکست خورد. راه حل یک چیز است: مراجعه به آراء همه فلسطینی‌ها اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی در قالب برگزاری یک همه‌پرسی فراگیر. این طرح را رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال‌ها قبل اعلام کردند و امروز طرح جمهـوری اسلامــی به عنوان یکی از اسناد رسمی ســازمان ملل ثبت شده است.
امروزهمه جهــان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکـل و محتوای برجام جلوه‌گر شــــد و با سیــاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، بطور کامل شکست خورده است. با این حال،‌ سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است. ما چیزی بیش از حق خود نمی‌خواهیم. ما خواستار اجرای حقوق بین‌الملل هستیم. همه طرف‌ها باید به توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پایبند بمانند. پانزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید کرده است. اما آمریکا به تعهد خود که لغو تحریم‌هاست عمل نکرده است، نقض عهد کرده است، از برجام خارج شده است، تحریم‌های بسیار بیشتری را بر ملت من تحمیل کرده است. آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد ما مستأصل می‌شویم اما ایستادگی ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. مقاومت هوشمند و پویای جمهوری اسلامی، برآمده از عقلانیت راهبردی است. ما به وعده‌های دولت آمریکا اطمینان نداریم. سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایـــران طبق فتوای رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، حرمت تولید، ‌ساخت و انباشت سلاح اتمی است و سلاح اتمــی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ندارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار