| کد مطلب: ۱۰۲۲۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد

«فایــزر» از بلژیــک می‌آید

آرمان ملی: طبق آمار وزارت بهداشت، نیمی از جمعیت ایران واکسینه شده‌اند، اما هنوز این واکسیناسیون سراسری سبب کاهش آمار مرگ و میر و ابتلا از کرونا نشده است و روزانه بیش از 350 نفر در کشور جانشان را از دست می‌دهند. طبق آماری که وزارت بهداشت در روز گذشته اعلام کرد، بیش از ۱۷ هزار و ۵۶۴ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده و در همین مدت نیز ۳۷۹ تن جان سپرده‌اند. همچنین در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. در این شرایط عدم کاهش مرگ و میر کرونایی در روزهای اخیر و با سیل واکسن به کشور، موضوعی است که باعث نگرانی وزیر بهداشت شده و او باور دارد که «مرگ و میر روزانه کرونا، فاجعه است» در این رابطه بهدام عین اللهی روز گذشته در جلسه کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: « اینکه بیرون از کمیته برخی با گفته‌هایشان مردم را به خطا بیاندازند اشتباه است. مرگ و میر روزانه یک فاجعه است و هرکس که مردم را به رهنمودهای اشتباه تشویق کند جنایت می‌کند. اگر به نتیجه‌ای می‌رسیم همه به آن احترام بگذاریم و خارج از جلسه مخالف آن صحبت نکنیم. یک صدا باید از این جا بلند شود. تنها چیزی که مصوب این جلسه باشد همان را قبول کنید.» این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که از روز گذشته (سه شنبه) طرح ضربتی واکسیناسیون در استان تهران از کلید خورد و بر اساس آن قرار است جمعیتی در حدود ۷.۷ میلیون نفر در مدت 10 روز واکسن دریافت کنند.
به 95 مرکز دیگر نیاز داریم
به گفته علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، « 12 درصد از گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال در تهران هنوز واکسن نزده‌اند. به گفته او این مساله می‌تواند خطرناک باشد، زیرا این افراد جزو گروه‌های پرخطر هستند و باید واکسن بزنند. وی همچنین معتقد است که برای تسریع فرایند واکسیناسیون تهران باید در روزهای آتی حداقل ۹۵ مرکز واکسیناسیون دیگر نیز راه‌اندازی شود.» در شرایطی روند واکسیناسیون در کشور و در هفته‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته که روزانه بیش از یک و نیم میلیون دُز واکسن تزریق می‌شود و شرط سنی برای واکسیناسیون با هدف واکسینه کردن دانش آموزان برداشته شده است. اما هنوز آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور طی ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته و کارشناسان از بروز پیک ششم در دو ماه آینده ابراز نگرانی می‌کنند.
۲۲ واکسن ایرانی در مرحله پیش‌بالینی
در این میان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد شش واکسن کرونا از جمله «فایزر بلژیک» مجوز مصرف اضطراری در ایران گرفتند. سید حیدر محمدی افزود: قرارداد واردات دو میلیون دوز از این واکسن از بلژیک در حال تنظیم است و طی «یک تا دو ماه آینده» مشروط به پیش نیامدن مشکل انتقال ارز ارسال می‌شود. در این میان سخنگوی پروژه تولید واکسن کووپارس از توانایی تولید 15تا 20میلیون دوز واکسن در سال خبر داد و گفت: «اضافه شدن این واکسن به سبد واکسیناسیون، به سیاست‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مربوط می‌شود.» محمدحسین فلاح‌مهرآبادی، سخنگوی پروژه تولید واکسن کووپارس درباره زمان ورود این واکسن به سبد واکسیناسیون عمومی کشور به ایلنا گفت: «با گرفتن مجوز فاز سوم در هفته گذشته، این مرحله از کارآزمایی آغاز شده و همزمان، تولید صنعتی را هم از اواخر مردادماه شروع کرده‌ایم؛ به‌طوری‌که حدود یک‌و‌نیم میلیون دوز تولید و کنترل کیفی 400هزار دوز آن انجام شده است. نتیجه کنترل کیفی یک‌میلیون دوز دیگر هم این هفته می‌آید.» او با اشاره به تولید 15تا 20میلیون دوز واکسن به‌طور سالانه، افزود: «طبق پروتکل یک‌سوم از کارآزمایی بالینی فاز 3که انجام شود، می‌توانند درصورت رضایت‌بخش بودن نتایج به ما مجوز مصرف اضطراری بدهند، اما سیاست اصلی نحوه دادن مجوز اضطراری یا مصرف داوطلبانه با وزارت بهداشت است. البته تا پایان مهر 3میلیون دوز واکسن کووپارس تولید می‌شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار