| کد مطلب: ۱۰۲۲۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد

فرش قرمز شانگهای برای بازار 1200 میلیارد دلاری

آرمان‌ملی: اجلاس ســــران ســـــازمان همکاری‌های شانگهــــای کار خود را آغـــازکرده و سیدابراهیم رئیسـی، رئیس‌جمهور‌ به‌همراه وزرای نیرو، امورخارجه، تعاون،کار‌ورفاه‌اجتماعی، میراث‌فرهنگی و دادگستری با دعوت رسمی‌ امام‌علی‌رحمان، رئیس‌جمهور‌ تاجیکستان برای شرکت و سخنرانی در این اجلاس عازم کشور تاجیکستان شدند. درواقع سازمان همکاری شانگهای که امسال بیستمین سال فعالیت آن محسوب می‌شود با 9 عضو دائمی ‌و 3 عضوناظر با هدف مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی و همکاری فزآینده اقتصادی ایجادشده و جمهوری اسلامی ‌ایران به‌عنوان عضوناظر سال‌هاست در این سازمان حضور دارد؛ اما فارغ از اهمیت این اجلاس به‌لحاظ تعاملات سیاسی آنچه در شرایط کنونی اهمیت دارد؛ حجم بالای تعاملات تجاری درون‌گروهی اعضای این سازمان با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون نفری است که می‌تواند سهم ایران را در شرایطی که رویکرد دولت افزایش درآمدهای صادراتی و کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی است را ارتقا دهد.
تعاملات 1293 میلیارد دلاری
براساس این گزارش سازمان همکاری شانگهای مشتمل بر 9 عضو اصلی و 3 عضوناظر از سال 2001 و با هدف برقرارکردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد. البته حجم کل تجارت کالایی کشورهای عضو این سازمان در نخستین سال فعالیت چندان چشمگیر نبود و تنها 528 میلیون دلار را شامل می‌شد. در این رابطه بررسی‌ها از میزان تجارت این سازمان‌ها نشان می‌دهد اعضای این سازمان بالغ بر 1293 میلیارددلار تعاملات تجاری داشته‌اند که از این میزان 329 میلیارد دلار به صادرات و 964 میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است، همچنین در بین کشورهای عضو چین با 46 درصد بیشترین سهم از تعاملات تجاری را به‌خود اختصاص داده و تاجیکستان با 0.46 درصد کمترین سهم را داشته است، همچنین در سال گذشته سهم ایران از تجارت با اعضای سازمان همکاری شانگهای در صادرات حدود 5 درصد و در واردات 4.3 درصد برآوردشده که 95 درصد از این صادرات به کشورهای چین، افغانستان، هند و پاکستان بوده و بیش از 96 درصد از واردات ایران نیز از کشورهای چین، هند و روسیه صورت گرفته است، براساس تازه‌ترین آمار و گزارش گمرک مجموع تجارت ایران و چین (صادرات و واردات) در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۷۳ میلیارد دلار بوده که از این میزان ۱۱۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تن را کالاهای صادراتی به ارزش ۳۴ میلیارد و ۵۲۶ میلیون دلار تشکیل داده است.
تحکیم موقعیت ایران
محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای به‌عنوان عضو دائمی ‌و تاثیر آن در افزایش مبادلات تجاری با این کشورها به «آرمان‌ملی» می‌گوید: ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی به‌عنوان عضوناظر این سازمان فعالیت خود را آغاز کرده و سهم چندانی نیز از تجارت با این کشورها نداشته است. بنابراین با پیوستن ایران به‌عنوان عضو دائم انتظار می‌رود شاهد افزایش سطح تعاملات خارجی کشور با اعضای این سازمان باشیم تا از این طریق بتوان در مقابل برخی از محدودیت‌ها و تحریم‌های اروپا و آمریکا ایستادگی کرد. وی به سهم 25 درصدی اعضای سازمان شانگهای از تولید ناخالص جهان اشاره کرد و افزود: کشورهای عضو این پیمان یک‌سوم خشکی‌های زمین و همچنین 42 درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارند همچنین احتمالا در یکی دو سال آینده نه تنها نخستین اقتصاد جهان از اعضای این سازمان خواهد بود بلکه احتمالا برخی از اعضای دیگر نیز در ردیف 5 قدرت نخست اقتصادی جهان قرار خواهند گرفت. بنابراین پیوستن به این گروه می‌تواند هم به‌لحاظ سیاسی و هم اقتصادی منافع زیادی را برای کشور به‌همراه داشته باشد. لاهوتی تصریح کرد: ایران دارای ظرفیت‌های گسترده است که می‌تواند در یک همکاری گسترده با کشورهای عضو پیمان شانگهای مورد استفاده قرار بگیرد؛ به نحوی که ایران عملا در مسیر کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق قرار دارد. در طول سال‌های گذشته بسیاری از کشورها تلاش کرده بودند تا به نوعی جایگزین ایران در منطقه غرب آسیا شوند، اما همچنان ایران مهم‌ترین کریدور برای عبور از این منطقه به آسیا محسوب می‌شود. از سوی دیگر برخورداری ایران از ذخایر نفت و گاز جهان که مورد تقاضای چین و هند است، موقعیت مناسبی را به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی برای ایران رقم خواهد زد. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: وجود سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به‌عنوان مکملی برای این پیمان می‌تواند عمل کند؛ ضمن اینکه ایران با عضویت دائم در این سازمان، به بازارهای گسترده کشورهای عضو سازمان شانگهای نیز متصل می‌شود و در حوزه‌‌های مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی به‌عنوان یک قدرت منطقه می‌تواند با این کشورها تعاملات اقتصادی مثبتی را داشته باشد و با توجه به این‌که اخیرا ایران عضوناظر اتحادیه اوراسیا شده، حضور در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند این روند را تکمیل کند که ایران از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای این حوزه که ۶۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده، نیز استفاده کند. ضمن آنکه طرفین می‌توانند همکاری‌های تجاری، اقتصادی و امنیتی خود را نیز گسترش دهند. لاهوتی به حجم تجارت خارجی ایران و اعضای این نهاد بین‌المللی اشاره کرد و بیان داشت: کارنامه ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در تجارت ایران با ۱۱ عضو دیگر سازمان شانگهای، حکایت از تجارت ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری دارد؛ این در حالی است که چین بیشترین حجم تجارت در میان اعضا و مغولستان کمترین حجم تجارت را با ایران دارد همچنین در سال گذشته نیز میزان تجارت ایران با مجموعه کشور‌های شانگهای، ۲۸ میلیارد دلار بوده که از این میزان، صادرات ایران ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و واردات ایران از این کشور‌ها ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار