| کد مطلب: ۱۰۲۲۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد

اخـــبار کوتاه

بیانیه مشترک وزرای خارجه
4 کشور درباره افغانستان
وزرای امــور خارجه ایران، فدراسیون روسیــه، جمهوری خلـــق چیــن و جمهوری اسلامی پاکستان در حاشیه اجلاس شانگهای و پیمان امنیت دسته جمعی در تاریخ شانزده سپتامبر ۲۰۲۱ در شهر دوشنبه به منظور بحث و بررسی وضعیت افغانستان با یکدیگر دیدار نمودند. وزرای امورخارجه بار دیگر بر اراده خود نسبت به تقویت صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و کل منطقه تاکید کردند. وزرای امور خارجه ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، بار دیگر بر رعایت اصل پایه ای « به رهبری افغان‌ها، در مالکیت افغان‌ها» تصریح نموده و بر ادامه احترام به حق برخورداری از صلح، ثبات، توسعه و رفاه مردم افغانستان تاکید نمودند.

توصیه سفیر ایران به زوار
سفیر ایران در بغــداد به زوار ایرانی توصیه کرد که از منطقه کردستان عراق وارد بغداد، نجف و کربلا نشوند و افزود: همه زوار ایرانی باید از طریق هوایی وارد عراق شوند، ولی برای بازگشت می‌توانند از مرز مهران به کشور بازگردند. ایرج مسجدی عنوان کرد که همه زوار ایرانی باید از طریق هوایی و با هواپیما وارد عراق شوند و افزود: این براساس توافقی است که انجام شده و این نظر قطعی دولت عراق است و ما هم مجبور شدیم این را بپذیریم. وی در عین حال یادآور شد: البته زائران برای برگشت از عراق، اگر بخواهند از راه زمینی برگردند می‌توانند صرفا از مرز مهران به ایران بازگردند. سفیر ایران در بغداد بیان کرد: هموطنان ایرانی می‌توانند به اقلیم کردستان عراق و سیاحت و سفر به این منطقه بروند و مشکلی ندارند، ولی ورود به اقلیم کردستان مجوزی برای ورود به بغداد و نجف و کربلا و زیارت نیست.

۷۰ میلیون بشکه میعانات شناور در دریا داریم
نماینده لارستان در مجلس می‌گوید: توسعه میادین سرمایه زیادی نیاز دارد، ضمن اینکه ما در حال حاضر گشایش سیاسی برای صادرات و کسب درآمد برای تزریق به میادین را نداریم، اکنون ۷۰ میلیون بشکه میعانات شناور در دریا و توان تولید ۴ میلیون بشکه را داریم اما سرمایه نداریم. حسین حسین زاده گفت: درباره لزوم توسعه میادین مشترک اظهار داشت: در حوزه نفت و انرژی باید ابتدا هدف را مشخص کنیم و بدانیم که اکنون بازار جهانی در اختیار ما نیست، برای توسعه میادین مشترک باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته و بدانیم که سرمایه‌گذاری به چه شکل انجام می‌شود. وی با اشاره به فرموده رهبری در راستای جلوگیری از خام‌فروشی نفت، گفت: این موضوع به معنای تعطیلی بخش نفت نیست به معنای متنوع‌سازی اقتصاد از محل فروش نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی است.

نامه ۶ کشور به
دبیرکل سازمان ملل
نمایندگان دائم ایران، روسیه، سوریه، کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه در نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل نسبت به نقض توافقنامه مقر ۱۹۴۷ سازمان ملل از سوی آمریکا اعتراض و خواستار ارجاع آن برای حل و فصل به داوری شدند. در این نامه که از سوی نمایندگان ایران و کشورهای همفکر برای دبیر کل سازمان ملل ارسال شده، آمده است نقض تعهدات تحت توافقنامه بین سازمان ملل و ایالات متحده در مورد مقر سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ و هنجارهای مربوط به حقوق بین الملل که در نامه‌های پیشین آمده، به رغم تلاش‌های شما و مشاور حقوقی سازمان ملل که ما از آن بسیار سپاسگزاریم، همچنان پا برجاست. در نامه این چند کشور آمده است به طور خاص، کشور میزبان (آمریکا) همچنان روادید نمایندگان ما برای شرکت در رویدادهای سازمان ملل یا کار در سفارت های دائمی را به موقع صادر نمی‌کند. علاوه بر این، با توجه به تجربه خاص یک هیات، نمایندگان پس از دریافت اعلان صدور روادید، مجبورند به کشور سوم سفر کنند تا روادید خود را دریافت نمایند، اما به دلیل تاخیر در روند دریافت روادید، مجبورند ۱۰ تا ۱۴ روز در این کشور سوم منتظر بمانند.

نامه نماینده ارومیه به رئیس جمهور
نماینده مردم ارومیه طی یک نامه‌ای به رئیس جمهور به وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه اشاره کرد و هشدار داد: حال دریاچه ارومیه خوب نیست و معیشت و زندگی میلیون‌ها هموطن در شمال غرب کشورمان و در حوزه آبریز آن به ادامه حیات دریاچه گره خورده است. در نامه وحید جلال زاده آمده است:« از جنابعالی انتظار داریم به عنوان مهمترین مطالبه مردم آذربایجان و حوزه آبریز دریاچه ارومیه در راستای تحقق وعده دولت سیزدهم به مردمان دلیر این منطقه،
ترک فعل‌های صورت گرفته در ستاد احیای دریاچه ارومیه و نحوه هزینه کرد بودجه‌های میلیاردی که علی الظاهر فقط نتوانست جانی به دریاچه نیمه جان ببخشد؛ را پیگیری نمایید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار