| کد مطلب: ۱۰۲۲۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد

برند؛ دارایی مبهم سرخابی‌ها

آرمان‌ملی- حسین ردکا: صحبت‌های کارشناسان در خصوص خصوصی‌سازی سرخابی‌ها همچنان ادامه دارد. نگاهی به ارزیابی برند سرخابی‌ها نشان می‌دهد در طی 6 سال افزایشی 1300 درصدی داشته حال آنکه بدهی‌های این باشگاه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است.
ارزش برند سال 93
مردادماه سال 93 پوری‌حسینی، رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: باید بدهی‌ها و دارایی‌های این دو باشگاه به‌روزرسانی شود و دارایی‌های خالص آنها مشخص شود. فرآیندهای مالی برای 31 خرداد 92 تا 31 تیرماه 93 نهایی شده است و صورت‌های مربوط به ۱۴ ماه قبل تایید نشده و هنوز مجمع عمومی ‌دو باشگاه صورت‌های مالی جدید را دراختیار ما قرار نداده‌اند. وی ادامه داد: سازمان حسابرسی برای باشگاه بازرس و حسابرس قانونی تعیین کرده و مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نامه زده‌اند که آمادگی دارند تا حسابرسی یکسال قبل انجام شود. صحبت‌های امیررضا خادم غیردقیق است، البته من حساسیت‌های ایشان را متوجه می‌شوم. پوری‌حسینی در مورد زمان خصوصی‌شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس افزود: این دو باشگاه بدهی زیادی دارند، البته با واگذاری دو ورزشگاه مرغوبکار و درفشی‌فر انتظار داریم بدهی‌های آنها کم و منفی شود، با این حال برند این دو باشگاه آنقدر ارزشمند است که بدهی‌ها را می‌پوشاند. قیمت برند این دو باشگاه بالای 100 میلیارد تومان است و این دو باشگاه با ورزشگاه یا بی‌ورزشگاه برای واگذاری‌شان آپشن‌های مختلفی دارند مثل واگذاری 80 درصد یا 100 درصد، به عقیده من مذاکره شیرینی در ارتباط با این دو باشگاه خواهیم داشت.
ارزش سال 99
شش سال بعــد یعنـــی مردادماه سال 1399 ارزش برند سرخابی‌ها حدود 1300 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد! بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در سال ۹۷ قیمت برند این دو باشگاه را یک گروه تخصصی ارزش‌گذاری برند، ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است، البته با توجه به اینکه پرسپولیس چهار دوره پیاپی قهرمان لیگ‌برتر شده است قیمت برند پرسپولیس از ۷۰۰ میلیارد تومان فراتر می‌رود.
نظر خادم
امیررضا خادم معاون سابق وزارت ورزش در خصوص احتمال واگذاری این دو باشگاه تاکید کرد: فکر می‌کنم بهتریــن صحبت را در ابتدای این کار در دولت دهــم، دکتر طیب‌نیا وزیر اقتصاد انجام داد. ایشان مدعی شدند اگر به این شکل دو باشـگاه را واگذار کردیم در آینده تبعاتی بر ســـر دولت هوار خواهد شد. موضوعاتی مثل هفت‌تپه که سر‌وصدای زیادی را ایجاد کرد و حتی جایی دیدم که نوشتند هفت‌تپه آزاد شد. خادم خاطرنشان کرد: به‌عنوان یک ورزشی به صراحت می‌گویم، آن چیزی که در دولت مشاهده می‌شود به هیچ وجه بحث امنیتی در عدم واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد. وی افزود: در آن زمان به سازمان خصوصی‌سازی انتقاد داشتم که آنقدر این دو باشگاه مسائل حقوقی، بدهی و مالیاتی زیادی دارند که به هیچ وجه واگذاری آن شدنی نیست. دولت بسیار تلاش کرد و وزارت ورزش نیز در یکسال گذشته خیلی تلاش کرد این دو باشگاه را رد کند تا خاطره خوبی بماند، اما سازمان خصوصی‌سازی، بورس و فرابورس قوانینی دارند که هرچقدر بخواهند عدول کنند این دو شرکت دولتی مشکلات بسیاری برای واگذاری دارند و هیچ چیزی جز یک برند نیستند.
صحبت واعظ‌آشتیانی
امیررضا واعظ‌آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال درباره خصوصی‌شدن باشگاه‌های پایتخت گفت: اصلا ورزش ما توجیه اقتصادی دارد؟ کسی تاکنون این سوال را پاسخ نداده است. در ورزش ما از جمله فوتبال، اداره ورزش امروز در باشگاه‌ها توسط دولت یا به واسطه دولت در حال انجام‌شدن است. در حالیکه بخش خصوصی ما در رشته‌های ورزشی مختلف، مدتی حضور داشتند و حتی قهرمانی یک رشته در آسیا را هم به‌دست آوردند و سپس رفتند. پس این نشان‌دهنده آن است که ما توجیه اقتصادی نداریم و اصلا اقتصاد ورزش نداریم. ما زمانی می‌توانیم خصوصی‌سازی این دو باشگاه را انجام دهیم که شرایط اقتصادی کلان کشور حال خوبی داشته باشد. بحث خصوصی‌کردن استقلال و پرسپولیس در این چند سال فقط فرار از یک پاسخگویی بوده است. یک موضوعی را برای اینکه پنهان کنند این بحث را راه می‌انداختند. یکی کار پوپولیسیمی ‌بوده و دیگر برای اینکه پاسخ به عملکرد ضعیفشان در انتخاب مدیرعامل در این دو باشگاه را به افکار عمومی ‌ندهند مسیر را به سمت خصوصی‌سازی تغییر می‌دهند. من مخالف خصوصی‌سازی نیستم ولی در شرایطی که همه‌چیز محیا و قانون‌مدار باشد. مگر این دو باشگاه همین الان سود می‌دهند؟ وی ادامه داد: ما اصلا بحث برند و استفاده از این برندها را بلد نیستیم. ما قهرمانان بزرگی در سطح حهان و المپیک داشتیم که می‌توانستند برند باشند. هم درآمد برای این ورزشکاران باشد و هم ارزی را وارد کشور کنند. آیا توانستیم از این موضوع استفاده کنیم؟ در کل دنیا این کارها تعریف شده است و اصولی دارد. اینگونه نیست که دست هر کسی را بگیریم و بگوییم مدیرعامل شود. وی با توجه به این سوال که چقدر می‌توان این دو باشگاه را خــودگردان کرد؟ پاسخ داد: همـــین الان اسپانسری که برای این دو تیم است با پست دولت است. همه چیز که بخش تلویزیونی نیســـت. بلیت‌فروشی در گذشته هم ناتوان بود. کپی‌رایت قانونی داریم پیگیری نمی‌کنند. باید فردی را انتخاب کنند که به لحاظ مدیریتی جامع‌الشرایط باشد. یک مدیر توانمندی که مسائل اقتصادی را خوب بفهمد، مسائل فرهنگی را گوشه ذهنش داشته باشد مسائل سیاسی را درک کند. ما با توجه به شرایط اقتصادی این روزهای کشور فروختن این دو باشگاه که ۱۰ درصد آن را بخواهند واگذار کنند اصلا امکان‌پذیر نیست. با این تفکر و این شرایط تا چه زمانی می‌خواهیم افکار عمومی ‌را بازی دهیم؟ این موضوع چالش بزرگی دارد. من تعجب کردم که آقای سجادی این مورد را مطرح کردند. اصلا وزیرورزش به خودشان زحمت دادند که این موضوع را مطالعه کنند و می‌دانند که این موضوع می‌تواند چه تبعاتی برای وزارت ورزش و حتی دولت داشته باشد؟ و کسی که در قالب شخصیت حقیقی و حقوقی سهام اینجا را می‌خرد آیا در پایان عملکرد این دو باشگاه ادعای سود نمی‌کند؟

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار