| کد مطلب: ۱۰۲۲۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد

ما زبان سانسور تلویزیون را یاد گرفتیم

مهدی فخیم‌زاده که این روزها در سریـــالی با عنوان «اپیدمی» با موضوع کرونا به ایفای نقش می‌پردازد، از دشواری‌های کار در شرایــط کرونا سخن گفت و یادآور ‌شد: من در هر شرایطی کار کردم؛ از کارهای دشوار در بمباران تهران در سال ۶۰ گرفته تا کارهای تاریخی و هلی‌کوپتربازی «خواب‌وبیدار» و غیره، اما شرایط کرونایی تجربه‌ای است که هیچگاه تا به‌حال نداشتم و با همه اینها فرق می‌کند.
همبازی‌شدن با «اطلسی»
این کارگردان با اشاره به شرایط کرونـــا، گفـــت: ما سینماگران بیش از هر صنـــف دیگری عادت به‌دست‌دادن و روبــوسی‌کردن داریم. در مجموعه «اپیدمی» من و آقای سیامک اطلسی همبازی هستیم. مدت‌ها بود همدیگر را ندیده بودیم و سر فیلم «همسر» با همدیگـــر کار کرده بودیم. و در این کار همدیگر را دیدیم و مانده بودیم که چه کنیم و واقعــا این ترس پنهان در همه لحظات است. خیلی از عوامل هم در حین کار کرونا گرفتند. به‌هرحال چیـــز عجیب و غریبی است که امیـدوارم بعدها خاطره شود. فکر می‌کنم این روزها خاطرات عجیب غریبی است. من در هر شرایطی کار کردم. از کار تاریخی تا هلی‌کوپتربازی «خواب‌وبیدار» و... اما این شرایط را تجربه نکرده بودم. از صبح که می‌رویم، مدام مراقب هستیم که کسی به ما دست نزند و ما هم به کسی دست نزنیم. البته من واکسن زدم و ارشاد این موقعیت را فراهم کرده اما خیلی از عوامل نزده‌اند. ضمن اینکه هیچ تضمینی نیست. از مرگ نمی‌ترسم، بیشتر از این دربه‌دری بیمارستــان‌ها می‌ترسم. فخیــــم‌زاده در همین زمینه درباره اخباری با موضوع واکسن در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، اظهارکرد: این شبکه‌های اجتماعی علاوه بر حُسن‌هایی که دارد، ویژگی‌های دیگری هم دارد. اخبار عجیب غریبی را به‌گوش مردم می‌رسانند که معمولا هم اخبار درستی دارد ولی گاهی هم اینگونه نیست. به‌نظرم اخباری که درباره واکسن از این شبکه‌ها منتشر می‌شود، اخباری است که در آن تلاش می‌کنند افراد را از واکسن‌زدن منصرف کنند.
همچنان به ورزش ادامه می‌دهم
این کارگردان یادآورشد: این روزها اغلب در خانه در قرنطینه هستم و حتما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنم، هم مطالعه می‌کنم، هم می‌نویسم و هم ورزش می‌کنم. از زمانی‌که باشگاه‌ها را تعطیل کردند، دوستانم مطرح می‌کردند با این وضعیت بدنشان افت کرده اما من همچنان به ورزش ادامه می‌دهم. اتاقم را خالی کرده‌ام، یکسری وسایل ورزشی گذاشته‌ام از جمله تردمیل و دمبل و... و ورزش را ادامه می‌دهم.
دوگانگی تلویزیون و «خانگی»
این کارگردان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره گرایش کارگردان‌ها به‌سمت تولید آثار نمایش‌خانگی، اظهارکرد: پلتفرم‌ها در حال حاضر اتفاق خوبی است اما باید ضابطه‌مند باشد؛ حتی آثاری که تولید می‌شوند. من سال‌ها در تلویزیون کار کردم و زودتر از همه به‌سمت تلویزیون رفتم و شاید بیشتر از همه هم در تلویزیون کار کردم، شاید هم نفر چندم باشم. اما پلتفرم‌ها هم خوب هستند. الان کمی ‌این دوگانگی نمایش و ضوابطی که در تلویزیون وجود دارد، مدیران را دستپاچه کرده است و می‌خواهند ضوابط تلویزیون را هم در شبکه نمایش خانگی پیاده کنند. ضوابط تلویزیون تاحدودی قابل درک است که یک شبکه عمومی ‌و دولتی است و تا حدودی باید رعایت شود. اما در این پلتفرم‌ها باید ضوابطی که در سینماها وجود دارد، رعایت شود و نه ضوابط تلویزیون. چراکه مخاطـــب خود انتخاب می‌کند. تلویزیون می‌گوید من به خانه مردم می‌روم اما در سینما و پلتفرم‌ها، مردم خودشان انتخاب می‌کنند. کسی که نمی‌خواهـــد آثاری که تولیدشده را ببیند، آن را انتخاب نمی‌کند. فخیم‌زاده در پایان با بیان اینکه ضوابط تلویزیون کاملا مشخص است، خاطرنشان کرد: این موضوع در تلویزیون کاملا مشخص است. کارهای اواخر من در تلویزیون تقریبا هیچکدام سانسور نمی‌شد. در واقع ما زبان سانسور تلویزیون را یاد گرفتیم. اما آنچه در سینما پخش می‌شود، هیچکدام در تلویزیون قابل‌پخش نیست. در حال حاضر شبکه نمایش خانگی تحت نظارت «ساترا» رفته، جایی‌که در آن می‌خواهند ضوابط تلویزیون را پیاده کنند و این مشکل است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار