| کد مطلب: ۱۰۲۲۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

آغاز نبرد جهانگیری با مافیا؟!

آرمان ملی- مطهره شفیعی: «گفتنی‌ها و ناگفتنی‌های این دوران سخت باشد برای بعد» این جمله بخشی از توئیت خداحافظی اسحاق جهانگیری با دولت بود و به نظر می‌رسد به تدریج ناگفته‌ها به گفته تبدیل شود مانند شکایت جهانگیری از یک نماینده مجلس که خبر آن در روز گذشته منتشر شد. احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس گفت: اسحاق جهانگیری به دلیل آنچه که آن را اتهام فساد و مافیا از سوی بنده به خود عنوان کرده از من شکایت کرده است. وی افزود: « دادگاه، پرونده این شکایت را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع داده تا هیات بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده و گزارش خود را در این باره به دادگاه ارسال کند.» اتهام زنی به مدیران ارشد دولت قبل در طی 8 سال حضور در پاستور فراوان بوده اما آنها تمایلی به شکاست از اتهام‌زنندگان نداشتند چرا که می‌دانستند هر شکایت به معنای میدان جدیدی برای تخریب دولت و اخلال در امور از سوی دلواپسان است پس سعه صدر و صبوری را در دستور کار قراردادند اما ظاهرا برخی دلواپسان چنان به راست‌نمایی اتهامات پرداختند که خودشان هم باور کردند که درست می‌گویند! برخی از این اتهامات ساده نبود و چنان بود که مسئولان دولت روحانی چاره‌ای جز شکایت نداشتند مانند شکایت اسحاق‌جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم از احمد علیرضابیگی نماینده تبریز!
ماجرا چه بود
ماجرا از 12 اردیبهعشت آغاز شد که اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس گفت:« هیچ راهی جز رای دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگر داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم و شهر را حفظ کنیم و شهر را به مافیا واگذار نکنیم، خب کار دیگری می‌کردیم.» یک روز بعد از آن یعنی 13 اردیبهشت بود که احمدعلیرضابیگی به مهر گفت: پس از انتخابات دولت‌های‌ یازدهم و دوازدهم شهر به دست مافیا افتاد و ۸ سال است که شهر توسط مافیا اداره شد. مافیای جهانگیری و پوری حسینی شرکت‌های مهم و کلیدی اقتصادی را به مافیای خود واگذار کرده و بیت‌المال را با خسارت محض مواجه کردند. نماینده تبریز در مجلس ادامه داد: بی‌شرمی مافیای اقتصادی دولت در واگذاری‌های غیر قانونی به حدی بود که به‌رغم ارائه مدارک متقن، شخص جهانگیری در پرونده واگذاری‌ها ورود کرده و مانع از ارجاع پرونده‌ها به هیأت داوری می‌شد. وی افزود: یک شگرد این مافیا این است که دستگاهی را به عنوان کاتالیزور معرفی می‌کردند و از این دستگاه وکالت گرفته و خودشان مال بیت‌المال را به فرد دیگری واگذار می‌کردند. این شگرد مافیایی در پرونده واگذاری ایران ایرتور و ماشین‌سازی تبریز به کار گرفته شد. عضو هیأت تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی گفت: در تخلفات واگذاری کشت و صنعت مغان و ایران ایرتور کاملاً رد پای مافیای جهانگیری پیدا بود و معاون اول رئیس‌جمهور تلاش زیادی برای جلوگیری از ابطال این واگذاری کرد. وی ادامه داد: در ماجرای واگذاری کشت و صنعت مغان، ژائله (مالک کشت و صنعت مغان بعد از واگذاری غیر قانونی) با لابی با معاون اول رئیس‌جمهور تلاش داشت تا تصمیم هیأت واگذاری مبنی بر درخواست بطلان معامله را متوقف کرده و عملاً سناریویی را به جریان بیندازند تا با گذشت زمان این معامله نهایی شود. این اظهارات سبب شد تا رسانه‌های دلواپس داخلی همراستا به دلواپسان خارجی به تخریب جهانگیری بپردازند چنانکه مشرق از تیتر «رد پای جهانگیری در واگذاری‌های غیرقانونی خصوصی‌سازی» و در همان روز العربیه از تیتر:« ردپای «مافیای» جهانگیری در خصوصی سازی» استفاده کردند.
نقش مافیا در اتهام زنی به جهانگیری
البته براساس آنچه گذشت می‌توان این گمانه را مطرح کرد که چالش اصلی بر سر مافیاست، چرا که وقتی جهانگیری 12 اردیبهشت نسبت به نقش مافیا در انتخابات هشدار داد، نماینده تبریز طاقت نیاورد و فقط یک روز بعد، اتهام حضور در مافیای اقتصادی را به جهانگیری وارد کرد تا جهانگیری در واکنش غیرمستقیم به این ادعاها در 25 اردیبهشت پس از ثبت نام در انتخابات بگوید: «مافیا، کسانی هستند که می‌خواهند انتخابات بی‌رمق برگزار شود.» هراس از افشای مافیا در اتهام زنی به جهانگیری واضح است چنانکه روزنامه جوان 18 اردیبهشت نوشته بود:« بسیاری از واگذاری‌هایی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته، همگی دچار حواشی بسیاری بوده که متأسفانه ردپای چند چهره خاص نیز در میان این حواشی دیده می‌شود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که مردم را از مافیا می‌ترساند، نخستین کسی است که از نظر گروه‌های تحقیق و تفحص باید پاسخگوی بروز چنین وضعیتی باشد.»
اتهام زنی به برادران جهانگیری
اتهام زنی به اسحاق جهانگیری خلاصه در این مورد نیست و بارها وی مورد هجمه دلواپسان قرار گرفته است اما در فروردین سال جاری اردشیر مطهری نماینده دلواپس دیگر مجلس ادعاهایی درباره خانواده جهانگیری مطرح کرد که قابل پذیرش و سکوت از سوی برادران جهانگیری نبود. اردشیر مطهری گفته بود:« اگر در سازمان و اداره و یا شوراهای اسلامی فردی برای عضویت و استخدام اقدام کند اما برادرش تخلف می‌کند با او برخورد می‌کنند، حال برادر رئیس جمهور و برادر معاون اول دولت و همچنین دختر وزیر دزد هستند اما رئیس جمهور از این موضوع حیا نمی‌کند.» 29 فروردین «علی کریمی فیروزجایی» جوابیه ابراهیم و مهدی جهانگیری را قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود:« نظر به اینکه این نماینده محترم بدون دادن نشانی خاص از مفهوم کلی برادر معاون اول رئیس جمهور نام برده است، این توضیح را ضروری می دانیم؛ جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری ۴ برادر به نام های محمد، یعقوب، ابراهیم و مهدی دارد. محمد و یعقوب در دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند، ابراهیم جانباز دوران دفاع مقدس و بازنشسته آموزش و پرورش و مهدی از فعالان بخش خصوصی است. نکته حائز اهمیت اینکه فعالیت‌های اقتصادی مهدی نیز هیچ گونه ارتباطی با دولت و معاون اول رئیس جمهور ندارد و در پرونده قضائی مهدی که تعیین تکلیف نهایی نیز شده است هیچ گونه دزدی و اختلاسی مطرح نیست.» در نهایت مشخص نیست تسویه حساب با افشاگری‌های اسحاق جهانگیری درباره مفاسد اقتصادی تا چه زمان از سوی مافیا ادامه دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار