| کد مطلب: ۱۰۲۱۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد

سرنوشت مبهم دیگر مدعیان کسب ریاست جمهوری

آرمان ملی- حمید شجاعی: تغییرات گسترده‌ای طی دو ماه گذشته در حوزه‌های مدیریت اجرایی و قضایی و حتی تقنینی صورت گرفت که در نوع خود قابل تامل و جالب توجه بود. جایی که با انتخاب سید ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری تغییرات گسترده‌ای در مجموعه کابینه و دولت شکل گرفت. از معرفی کابینه جدید که جملگی افراد جدید هستند و صرفا برخی از وزرای دولت احمدی نژاد در آن حضور دارند تا انتصاب محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور، غلامحسین اسماعیلی به سمت رئیس دفتر رئیس جمهور، مسعود میرکاظمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه و اخیرا محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور که نشان می‌دهد رئیسی درصدد است از تمامی ظرفیت‌های کارآمد و شایسته البته در جبهه اصولگرا برای پیشبرد کارها و اهداف خود استفاده کند. انتصاب سید محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی‌نژاد در دولت دهم به عنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز دیگر تغییری بود که طی چند وقت گذشته اتفاق افتاد. البته هنوز هم مناصب بسیاری در دولت باقی مانده که روزها و هفته‌های آینده شاهد انتصاب روسا و مدیران آنها توسط رئیس جمهور خواهیم بود. البته همانطور که گفته شد این تغییرات صرفا در حیطه مدیریت اجرایی کشور نبود و در حوزه قضایی نیز شاهد تغییر و تحولاتی بودیم. جایی که با حکم مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه منصوب شد و سپس با حکم رئیس جدید دستگاه قضا حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق به معاونت قوه قضائیه منصوب گردید. این در حالی است که طی هفته گذشته دستگاه قضایی شاهد تغییر جدیدی نیز بود که در این راستا پس از انتخاب غلامحسین اسماعیلی سخنگوی سابق قوه قضائیه به ریاست دفتر رئیس جمهور؛ محسنی‌اژه‌ای طی حکمی ذبیح‌ا... خداییان معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را به عنوان سخنگوی دستگاه قضا منصوب کرد. این تغییرات در مجلس نیز با حضور چند تن از نمایندگان در کابینه به عنوان وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی ادامه یافت و پیش از آن نیز مجلس استعفای علیرضا زاکانی را برای تصدی پست شــــــهرداری تهران پذیرفت و باید دید وزیر جدید کشور حکم او را تایید خواهد کرد یا خیر. با این همه هنوز به نظر می‌رسد برخی چهره‌های مطرحی که انتظار می‌رفت در این دولت از سوی رئیس جمهور برای حضور در کابینه یا مناصب دیگر حکومتی انتخاب شوند هنوز به آنچه پیش بینی می‌شد نرسیده‌اند. هر چند که قدر مسلم در آینده‌ای نزدیک در میانه تغییر و تحولات آنها نیز عهده‌دار پست‌هایی اجرایی یا مناصب حکومتی خواهند شد اما اینکه چه کسی در کجا قرار خواهد گرفت هنوز چیزی مشخص نیست.
لاریجانی در شورای امنیت ملی؛ جلیلی در مجمع؟
سید ابراهیم رئیسی در روز تحلیف وعده داد در کابینه خود از طیف‌های مختلف سیاسی استفاده کند. در این راستا هر چند به نظر می‌رسید او از رقبای خود مثل سعید جلیلی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا ‌زاکانی در کابینه استفاده کند؛ اما رئیس جمهور در گام‌ نخست به وعده‌ خود به گونه دیگری عمل کرد و محسن رضایی رقیب انتخاباتی خود را به‌عنوان معاون اقتصادی به کار گرفت. کرسی که پیش از این در اختیار محمد نهاوندیان بود. اما کوچ محسن رضایی از مجمع به دولت باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها نسبت به تغییرات در برخی سازمان‌ها و نهادها قوت بیشتری بگیرد و در این میان اسامی زیادی هم به گوش رسید. به نظر می‌رسد رضایی که پس از سه دهه، کرسی دبیری مجمع تشخیص مصلحت را خالی کرده احتمالا جای خود را به سعید‌جلیلی دیگر رقیب رئیسی که پیش از این سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی را داشته بدهد و جلیلی عهده‌دار دبیری مجمع گردد. این در حالی است که هنوز در راس شورای امنیت ملی نیز هنوز تغییراتی رقم نخورده است و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور علی لاریجانی در این سمت و شاید ابقای شمخانی مطرح می‌شود. البته از علی لاریجانی و علی شمخانی نیز به عنوان گزینه‌های دیگر یاد می‌شود، هرچند هنوز تغییری در راس شورای عالی امنیت ملی رقم‌ نخورده است. به نظر می‌رسد بازگشت لاریجانی به شورای عالی امنیت ملی مانند دولت اول احمدی نژاد همراه با سپردن پرونده هسته‌ای به او باشد. چنانکه زمزمه‌هایی هم مبنی بر خروج پرونده هسته‌ای از دست وزارت امور خارجه و سپردن آن به شورای عالی امنیت ملی شنیده می‌شود. البته لاریجانی هم‌اکنون پرونده مهم رابطه با چین را نیز در اختیار دارد و می‌تواند در نهادهای دیگری مانند شورای روابط خارجی که ریاست آن فعلا با کمال خرازی است و یا شورای حل اختلاف قوا نیز نقش آفرینی کند. این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد اگر رئیسی، طهرانچی را معاون علمی خود کند، شاید لاریجانی به‌جای او، در کنار علی اکبر ولایتی، ریاست دانشگاه آزاد را برعهده گیرد.
سعید محمد در ستاد اجرایی؟
روی کارآمدن رئیسی و دولتش باعث شد تا تغییرات دیگری هم رقم بخورد و نهادها و سازمان‌های دیگری هم دستخوش تغییر و تحول شوند. چنانکه به سبب انتصاب محمد مخبر رئیس سابق ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان معاون اول رئیس جمهور ؛ اکنون این پست نیز خالی مانده و گمانه‌زنی‌ها حاکی از این امر است که احتمالا سعید محمد که ابتدا قرار بود به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی شود اما با مخالفت قالیباف رئیس مجلس نتوانست به پاستور راه یابد می‌تواند در ستاد اجرایی نقش آفرین باشد. کرسی مهمی که می‌تواند کمک حال دولت در شرایط تحریم باشد. دیگر جایگاهی که می‌توان شاهد تغییرات در آن بود کرسی معاونت امور ایثارگران و ریاست بنیاد شهید است که برای آن هم از گزینه‌هایی همچون حسین دهقان مشاور مقام معظم رهبری در امور صنایع دفاعی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی نماینده تهران در مجلس نام برده می‌شود که اگر وی منصوب شود دومین کاندیدای رقیب رئیسی خواهد بود که به سمت معاونت رئیس جمهور برگزیده خواهد شد. از طرفی تغییرات در ساختمان شیشه‌ای جام جم نیز جدی است و با توجه به اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری دوره ۵ساله ریاست علی عسگری بر صدا و سیما به پایان خواهد رسید و از قرار تمدید هم نشده است. طی شنیده‌های از پیش محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد احمدی نژاد و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور پیشین که سابقه معاونت سازمان صدا و سیما را دارد از گزینه‌های جلوس بر ریاست ساختمان شیشه‌ای جام جم هستند. طی هفته‌‌های آینده قطع به یقین شاهد تغییراتی در سطوح مختلف مدیریتی خواهیم بود و باید دید این تغییرات چگونه و بر چه اساسی رقم خواهد خورد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار