| کد مطلب: ۱۰۱۹۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد

نیروهای نظامی به جنگ کرونا مي‌روند

آرمان ملی: موج کرونا با ویروس جهش یافته «دلتا» کشور را فرا گرفته و استان‌های خراسان رضوی، تهران، بوشهر و سیستان و بلوچستان بحرانی است و سرایت این شرایط به سمت استان‌های شمالی و در کل کشور است. ناتوانی در واکسیناسیون عمومی و عدم محدودیت‌ و قرنطینه شهرها، موجب شد که خیلی زود، ویروس جهش یافته از پاکستان به سیستان و بلوچستان و سپس به کل کشور سرایت پیدا کند و اکنون 29 استان درگیر این ویروس و بیمارستان‌ها گنجایش ظرفیت یک بیمار را ندارند. عمق فاجعه کرونایی تا حدی است که چندین مسئول، وضعیت استان‌شان را فوق بحرانی توصیف کردند. غلامرضا خادمی، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد گفته است: «در حال حاضر رنگ بندی مشهد از نظر وضعیت کرونا از سیاه هم سیاه‌تر شده است، آنقدر وضعیت شهر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین پایین‌تر هم انجام دهند و به زیر ۴۰ سال برسد.» همچنین رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با بیان تاخت و تاز کرونا در کشور اعلام کرد که «تخت خالی برای پذیرش بیماران کرونایی وجود ندارد.» همزمان، ابراهیم رضایی، یک عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بحرانی خواندن این استان به لحاظ شیوع کرونا تاکید کرد که «باید علاوه بر تعطیلی استان بوشهر جهت قطع زنجیره کرونا، پزشک متخصص و نیروی استانی فرستاده شود. وضعیت کرونا در استان بوشهر به ویژه شهرستان دشتستان به شدت بحرانی است در حال حاضر بیمارستان شهید گنجی برازجان با سه برابر ظرفیت کار می‌کند و حدود ۳۰۰ بیمارستان روی تخت و صندلی پذیرش کرده که اکثر آنها کرونایی هستند.»
استمداد وزیر بهداشت از رهبر انقلاب
با افزایش شهرهای قرمز به ۲۸۵ و وضعیت نارنجی ۱۱۰ شهر کشور و رکورد شکنی مرگ و میر کرونا در شهر استراتژی پایتخت با 13 میلیون جمعیت به 180 نفر، روز گذشته، وزیر بهداشت که پیش از این خود را «سردار مقابله با کرونا» خوانده بود! در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، خواستار مداخله ایشان و شورای عالی امنیت ملی در بحران کرونا شد. سعید نمکی همچنین خواستار تعطیلی دو هفته‌ای و به‌کارگیری نیروهای نظامی برای جلوگیری از نقض محدودیت‌ها گردید. در بخشی از نامه او به حضرت آیت ا... خامنه‌ای آمده است: « مستحضرید پس از ۱۸ ماه صبوری، اعتراض ۶۶ مدیر نظام سلامت طی نامه‌ای در دو روز گذشته و التماس آنها برای استمداد بیان شد و خود را ناچار دیدیم تا از محضر حضرتعالی استمداد ویژه بطلبیم. تهران را بنا به درخواست ما تعطیل اعلام کردند ولی هیچ اتفاقی نیفتاد همه رستوران‌ها و محل‌های کسب و کار باز بود. روزانه حداقل ۱۲ اتوبوس از زابل به گلستان می‌رود، گفتیم و نوشتیم که شهرهای مذهبی همه روزه بدون اطلاع ما میزبان زائرین افغانستانی و پاکستانی است که ما اصلا خبر نداریم و نمی‌دانیم از کجا و چگونه آمده‌اند؟ و آلودگی در چه حدی است؟ شاید دوهفته تعطیلی جدی و ایستادگی و بکارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفسگیر بر همکاران ما بکاهد. اگر روزانه هزاران نفر در کلینیک‌های تخصصی و سرپانی درمان نمی‌شدند و این بار هم قرار بود به تخت‌های بیمارستانی تحمیل شود از مدت‌ها پیش تخت کم می‌آوردیم ولی متأسفانه فشار به‌گونه‌ای است که نگرانم این طرح هم پاسخ ندهد مگر آنکه سریعا با اقدامات پیشگیرانه و افزایش رعایت پروتکل‌ها از بار تصاعدی بیماری بکاهیم.» او اضافه کرد: «هر لحظه دیرتر تصمیم بگیریم ابعاد فاجعه وسیع‌تر و آوار آن بر دوش کشور سنگین‌تر خواهد شد.»
موج وحشی کرونا و روند صعودی بیماری
تعداد جان باختگان و مبتلایان به کرونا در روزهای گذشته نسبت به روزهای خرداد ماه دو برابر شده است. همچنین از شنبه تا یکشنبه (10 مرداد) ۳۲هزار و ۵۱۱ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شدند و ۳۶۶ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز شنبه گفته بود که گونه دلتا سراسر کشور را درنوردیده و در حال حاضر۲۹ استان درگیر این گونه هستند. در این میان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و حالا در چنین شرایطی شاهد صعود بیش از پیش و ویرانگر کرونای دلتا هستیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار