| کد مطلب: ۱۰۱۹۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد

مشکلات خوزستان باید طبق دستور رهبری حل‌و‌فصل شود

آرمان ملی: رئیس‌جمهوری با اشاره به بحران کم‌آبی در استان خوزستان گفت: بخشی از مشکلات در این استان کم شده است و حل‌و‌فصل مسائل خوزستان طبق دستور رهبری باید ادامه پیدا کند. اهم اظهارات حسن روحانی از این قرار است:
برای همه ما مردم خوزستان و خود خوزستان دارای ابعاد و اهمیت ویژه‌ای است؛ خوزستان سرزمین زرخیز و استان مرزی و بسیار مهم ماست و مردم خوب این سرزمین همواره مدافع خوبی از ایران اسلامی و مردم خود بوده‌اند. این روزها شاهد مشکلاتی برای زندگی مردم استان خوزستان؛ از لحاظ آب و شدت گرمای موجود هستیم. این شدت گرما موجب کم شدن ورودی سدهای آب‌ها شده و در مجموع مردم مشکلاتی پیدا کرده‌اند که بخشی از این مشکلات کم شده است. با حضور آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر نیرو و سایر مسئولان امیدوارم بقیه مشکلات در روزهای آینده تخفیف یابد و مسائلی که نسبت به خوزستان باید حل‌و‌فصل شود، طبق دستوری که دیروز مقام معظم رهبری داده‌اند، ادامه پیدا کند.
آب آشامیدنی بعد از اکسیژن و هوا برای ما بسیار مهم است؛ چون به سلامت و زندگی مردم وابسته است. یکی از خدمات بسیار خوبی که وزارت نیرو از آغاز دنبال کرده و در سال‌های اخیر به اطلاع مردم رسیده، این است که هر روز و هر هفته بخشی از کشور از آب سالم تصفیه‌شده استفاده می‌کنند که امیدوارم افتتاح همزمان این تصفیه‌خانه‌ها برای مردم مازندران، اردبیل، سیستان‌و‌بلوچستان و چهارمحال‌و‌بختیاری مبارک باشد. سد هایقر با شروع بارندگی‌های امسال می‌تواند هم آب لازم را برای منطقه حفظ کرده و هم از سیلاب در شرایط خطر جلوگیری کند. این سد ۲۲۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که سدی بزرگ بوده و جزو سدهای ملی است. هایقر آخرین سدی است که در دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد.
مجموعا در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۵۷ سد ملی، تکمیل و بهره‌برداری شده است. قبل و بعد انقلاب تا قبل دولت یازدهم ۱۴۴ سد در کشور وجود داشته که در این دو دولت ۵۷ سد به بهره‌برداری رسیده است و این سدها برای حفظ آب و خاک و در سیل هم برای حفظ جان مردم بسیار مهم است. این سدها برای کشاورزی، صنعت و آب آشامیدنی اهمیت فراوانی دارد. بسیار مهم است که به سمت نیروگاه‌ها و امکانات تجدیدپذیری برویم تا به سوخت و آب نیازی نداشته باشند و گرمای تابستان نه‌تنها تاثیر منفی روی آنها نگذارد؛ بلکه تاثیری مثبت داشته باشد. همچنین در مجموع بتوانند هم به مردم از لحاظ نیازمندی‌ها به برق و هم به محیط‌زیست از لحاظ سلامت محیط‌زیست کمک کنند و موجب صرفه‌جویی در انرژی کشور شوند.
در کشور ما برخی نقاط نیروگاه‌های بادی و در بسیاری از نقاط و شاید همه نقاط نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی در مقیاس کوچک، فراوان داریم. رودخانه‌ها می‌توانند نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک را به حرکت دربیاورند. همه اینها می‌تواند در روزهای سخت کم‌برقی مفید باشد و در واقع کار بسیار ارزشمندی‌ درحال انجام است. تلاش داریم مشکلات این استان حل شود. در سال ۹۹ بخش بزرگی از اعتبارات مربوط به آبرسانی به دزفول، اندیمشک، شادگان، مسجدسلیمان، آبادان، خرمشهر، ایذه و باغملک بوده که پرداخت شده است، البته باید کارهای بیشتری انجام شود. در این دولت کار عظیمی برای توسعه کشاورزی در استان خوزستان انجام داده‌ایم.
برای توسعه کانال‌کشی و زهکشی در استان خوزستان اقدامات مهمی انجام شده است. ۲۹۵هزار هکتار زمین کشاورزی در استان خوزستان و بخشی در ایلام کانال‌کشی و زهکشی شده که تحولی بزرگ در کشاورزی خوزستان است. این اقدامات موجب گشایش بزرگی در جنوب خوزستان شده است. در زمینه آب و فاضلاب خوزستان نیز اقدامات مهمی در چندین سال اخیر انجام شده است. برای افتتاح چندین طرح فاضلاب، بنده شخصاً در استان خوزستان حضور یافته‌ام. طرح غدیر، آب آشامیدنی را از سد دز به اهواز، خرمشهر و آبادان رساند. به‌رغم همه تلاش‌ها، مشکلات این استان پایان نیافته است. قبلاً ‌باران در خوزستان می‌بارید و بعد از آن گرد‌و‌خاک بود و کل برق استان قطع می‌شد و مردم مدت‌ها دچار مشکل تأمین برق در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بودند. همه قرقره‌های مسیر انتقال برق تعویض شده؛ کار بزرگی بوده است که ماه‌ها گرفتار آن بوده‌ایم. مدت طولانی خوزستان دچار مشکل گرد‌و‌غبار بود که برای حل این مشکل، بخش بزرگی از جنوب خوزستان نهال‌کاری شده است.
کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم نسبت به خوزستان قابل‌قبول است، اگر امسال دچار خشکسالی، که در ۵۰ سال اخیر بی‌نظیر است، نمی‌شدیم این مشکلات ایجاد نمی‌شد. باید مشکلات مردم حل شود، اعتراض، حق روشن مردم است. تعداد اندک چند ۱۰ نفر را کنار می‌گذاریم، بقیه مردم اعتراض به‌حقی داشتند که می‌خواستند مشکلات کشاورزی، نخلستان‌ها و دام‌هایشان حل شود؛ حق آنها بود. مسئولان نیز همه تلاش خود را به کار گرفتند. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده و صنعت کشور در طول چهار سال اخیر به‌رغم جنگ اقتصادی، توسعه خوبی پیدا کرده است. توسعه صنعتی در دو سال اخیر به‌طور طبیعی مصرف برق را افزایش می‌دهد. امسال به دلیل گرمای هوا و کاهش ظرفیت آب سدها، مشکل تأمین برق ایجاد شده است.
تأمین برق‌خانگی مردم دچار مشکل شده است. پیش‌بینی این است که تا دو هفته آینده گرمای شدید ادامه دارد و بعد از آن از این شرایط عبور خواهیم کرد. در عرض دو سال اخیر وزارت نیرو برای آب و برق کشور ۱۳۲هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است. همه سرمایه‌گذاری‌ها طی دو سال گذشته به افتتاح رسیده است. امروز نیز پروژه‌هایی با ارزش دو هزار میلیارد تومان افتتاح شده است. در طول این مدت سدهای مهمی در نقاط مرزی در استان‌های مختلف ساخته شده است. آب شیرین به منطقه شرق کشور فرستاده شده که جزو طرح‌های بی‌نظیر تاریخ ایران بوده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار