| کد مطلب: ۱۰۱۸۹۳۳
لینک کوتاه کپی شد

«خستگی راننده» اسم رمز مشکلات کامیونداران در بنادر

آرمان‌ملی: کامیــونداران راه‌طولانــی را تــا بندرامــام‌خمینی‌(ره) می‌آیند و خسته هستند. اگر اعتراضی هم می‌کنند، حق دارند اما فرآیند ترخیص کالا طولانی نیست و هم‌اکنون بالغ بر دو میلیون تن کالا ترخیص شده و آماده بارگیری است. همچنین از ابتدا هیچ ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ترخیص، تخلــیه و بارگیری کالا وجود نداشته است. این سخنان معاون بندری و امور اقتصادی سازمان بنادر و دریانــوردی است که معتقد است تمامی مشکلاتی که از سوی کامیونداران مبنی بر بی‌نظمی و حمل‌ونقل کالا از بنادر مطرح می‌شود تنها منشأ آن خستگی ناشی از طولانی‌بودن راه است و ادعای فعالان این حوزه که می‌گویند هزینه اینکه به‌واسطه زمان حداقل یک هفته‌ای برای بارزدن به کامیونداران تحمیل می‌شود به‌همراه فرسودگی ناوگان که زمینه فعالیت آنها را به یک‌سوم کاهش داده با واقعیت همخوانی نداشته و تنها گرما طاقت این گروه را طاق کرده است موضوعی که به‌نظر می‌رسد این اظهارنظرات در شرایطی که اکثر فعالان این حوزه نسبت به بروز ناهماهنگی‌ها تاکید دارند فقط برای پاک‌کردن صورت‌مساله بوده و حتما با اعلام این اظهارات باید نسبت به وضعیت آرام بارگیری در بنادر تردید کرد. طی هفته گذشته مشکلاتی در زمینه حمل و جابه‌جایی کالا از بندرامام‌خمینی(ره) به‌وجود آمده بود و خبرهای بسیاری منتشر شد از اینکه به‌دلیل کمبود کامیون تخلیه و بارگیری کالا از بندر امام‌خمینی(ره) با کندی انجام شده و حجم بسیار زیادی از کالاهای اساسی در این بندر انباشت شده است. پس از آن در ویدئوهایی که از کامیونداران در حال اعتراض به مسئولان محلی و در مصاحبه‌های نمایندگان تشکل‌های آنها منتشر شد، انتقادات بسیاری مطرح شد از اینکه چرا این وضعیت به‌وجود آمده است. احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران در این باره می‌گوید: بی‌برنامه‌بودن و کوتاهی دستگاه‌ها و متولیان متعدد سبب شده که حمل کالا در بندرامام‌خمینی(ره) با مشکل مواجه شود اما موضوع کم‌کاری کامیونداران در این زمینه به هیچ وجه درست نیست. وی افزود: اگر کامیونی برای حمل بار به بندرامام‌خمینی(ره) می‌رود باید یک هفته در تعمیرگاه کرایه‌ای که گرفته را هزینه کند تا این ماشین دوباره برای بارگیری آماده شود و این زمانی طولانی را می‌گیرد. این در حالی است که اگر کامیونی فرسوده نباشد در ماه تا هشت سرویس هم می‌تواند برای بارگیری به بندر امام سفر کند اما با این شرایط توانایی کامیون فرسوده تا حدود سه سرویس در ماه کاهش می‌یابد. دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران بی‌برنامه بودن و و ناهماهنگی برای ترخیص کالا را یکی از مشکلات کامیونداران دانست که سبب کندی تخلیه و بارگیری کالا از بندرامام‌خمینی (ره) می‌شود و افزود: کامیونداران در بندرامام‌خمینی(ره) به همین دلیل، مدت‌طولانی منتظر می‌مانند؛ چرا که فرآیند ترخیص کالا تا مرحله بارگیری بسیار طولانی است.
ناهماهنگی وجود ندارد
ایــن اظهــارات در حالــی مطــرح شد که فرهاد منتصرکوهســاری؛ معاون بندری و امور اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی این گلایه‌های کامیونداران را ناشی از خستگی آنها می‌داند وی در این باره معتقد است که کامیونداران راه‌طولانی را تا بندرامام‌خمینی(ره) می‌آیند و خسته هستند. اگر اعتراضی هم می‌کنند، حق دارند اما فرآیند ترخیص کالا طولانی نیست و هم‌اکنون بالغ بر دو میلیون تن کالا ترخیص شده و آماده بارگیری است. همچنین از ابتدا هیچ ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای ترخیص، تخلیه و بارگیری کالا وجود نداشته است. منتصر کوهساری افزود: طی روزهای گذشته مشکلاتی در زمینه کمبود کامیون وجود داشت، اما هم‌اکنون این مشکل برطرف شده و روزانه حدود 20هزار دستگاه کامیون به بندرامام‌خمینی(ره) می‌آیند و کالاهای اساسی را جابه‌جا می‌کنند. همچنین در تلاشــیم تا در روزهای آتی تعداد کامیون‌ها را که به بندرامام‌خمینی می‌آیند به ۲۵۰۰ دستگاه افزایش دهیم و برای رسیدن به این هدف مشوق‌هایی هم برای کامیونداران در نظر گرفته شده است. با وجود این اظهارات به‌نظر می‌رسد مشکلات متعددی طی ماه‌ها و سال‌های گذشته به‌وجود آمده و همه آنها ریشه در خستگی کامیونداران ندارد چرا که همواره یکی از مباحث مطرح شده در این زمینه، انباشت کالا در بنادر کشور به‌دلایل مختلف بوده که به‌نظر می‌رسد همچنان گریبانگیر این بخش است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار