| کد مطلب: ۱۰۱۸۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

جهش بزرگ تولید با پیشرانی بخش معدن

آرمان ملی: وزارت صمت در خصوص احصای ظرفیت‌های غیرفعال معدنی کشور با شناسایی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ محدوده معدنی غیر فعال در کشور و حذف هفت هزار و ۵۰۰ محدوده شامل مخالفت دستگاه‌های موضوع ماده ۲۴ قانون معادن نسبت به آماده سازی برای واگذاری ۶ هزار محدوده بدون معارض و بدون مخالفت ارگان‌های ماده ۲۴ اقدام کرده است در واقع این طرح که با توجه به اهمیت بخش معدن در توسعه اقتصادی غیر نفتی می‌تواند اثرات مثبتی را برای کشور به ارمغان آورد در چند روز اخیر اگرچه با واکنش‌های مختلفی همراه شده و حتی برخی از منتقدان آن را نمونه بارز معدن فروشی عنوان می‌کنند، اما فارغ از اینکه اثرگذاری این طرح به شدت متاثر از نوع اجرای آن است اما به اعتقاد اکثر فعالان و کارشناسان بخش خصوصی اجرای این طرح نه تنها زمینه فعال شدن دیگر زنجیره تولید را فراهم خواهد آورد بلکه با جذب سرمایه‌های مولد می‌تواند جهشی بزرگی را در حوزه اشتغال و تولید به ارمغان آورد.
فعال شدن زنجیره‌های تولید
رئیس سازمـان نظام مهندسی معدن بـرگـزاری مزایده بزرگ واگذاری 6 هزار محدوده و معدن غیر فعال را عاملی برای فعال شدن بقیه زنجیره‌های تولید در بخش معدن اعلام کرده و می گوید: اشتغال و اقتصاد کشور با اجرای این طــرح تحــت تاثیر قرار خواهد گــرفت. وی همچنین فعــال شدن محدوده‌های حــذف شده از چرخــه تولیــد بخش معدن را جزء خواسته‌های چندین ساله این بخش می‌داند و می‌افزاید: در ســازمان نظــام مهندسی معدن هم تمهیدات لازم اندیشیــده شــده بود تا بتوانیم در جامه عمل پوشاندن به این طرح بزرگ و تسهیل در امر سرمایه‌گذاری متقاضیان، اقدامات مناسـب را انجام دهیم. رئیس نظــام مهنــدسی معدن اقدامات اخیر وزارت صمت را فصل نوینی در فعالیت‌های معدن‌کاری کشور اعلام می کند و می‌افــزاید: اگر حتی یک پنجم از پنج‌هــزار و 800 معدن و محدوده معدنی یاد شده فعال شود، 20 درصد به وسعت محدوده‌های فعلی معدنی کشور اضافه می‌شود و بسته به حجم سرمایه‌گذاری در چشم‌انداز معدن‌کاری، فضای بسیار خوبی را از نظر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال ایجاد خواهد کرد.
ایجاد جهش بزرگ در بخش معدن
رئیس خانه معدن ایران نیز در همین خصوص می‌گوید: رونمایی از 6 هزار محدوده و معدن غیر فعال، فضای جدیدی را در این بخش ایجاد کرده است. به اعتقاد بهرامن، با رونمایی از طرح وزارت صمــت، حداقــل 60 هــزار میلیارد تومان سرمایه در بخش معدن جــذب خواهد شد و با اراده این وزارتخانه، جهشی بزرگ در این بخش از نظر اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. او می‌گوید: بر اساس اصل 44 و 45 قانون اساسی، وظایف بخش معدن به وزارت صمت سپرده شده است و این وزارتخانه با اقداماتی که اخیرا انجام داد، به وظایف خود بر اساس قانون اساسی به خوبی عمل کرد. رئیس خانه معدن معتقد است : با آزاد سازی 6 هزار محدوده و معدن غیر فعال در محیط‌های معدنی با در نظر گرفتن 20 شغل برای هر محدوده، به طور مستقیم شاهد حداقل 120 هزار شغل هستیم و با احتساب میانگین نسبتا پایین در اشتغال‌ مستقیم و غیر مستقیم، شاهد ایجاد 800 هزار شغل در سطح کشور خواهیم بود.
نبود معارض نقطه قوت طرح
از سوی دیگر دبیر انجمن سنگ آهن ایران، معارض نداشتن محدوده‌ها و معادن آزادسازی شده را مهمترین نکته و نقطه قوت این طرح بر می شمرد و توسعه کمی و کیفی، افزایش سرمایه گذاری و ارتقای بهره وری در معادن را از پیامدها و آثار مثبت این طرح عنوان می‌کند. سعید عسگرزاده درباره اقدام وزارت صمت در آزادسازی معاون و محدوده‌های حبس شده، می‌افزاید: هیچ کس با کلیت این موضوع مشکلی ندارد و قطعا هر اقدامی در راستای تسهیل در بهره برداری از معادن مفید خواهد بود. به گفته این مقام صنفی، باید پذیرفت اثرگذاری این اقدام به شدت متاثر از نوع اجرای آن است.
رونق سرمایه‌گذاری معادن با واگذاری به اهل فن
رئیــس کمیته بورس و تامین مالی خانه معدن هم در خصــوص اجــرای طــرح آزادسازی 6000 محدوده و معدن غیر فعال کشور بیان می‌کند: معادن پتانسیل بسیاری در بخش سرمایه‌گذاری دارند اگر سرمایه‌گذاری در بخش معدن به شکل صحیحی انجام شود بازدهی قابل توجهی خواهد داشت. محمدرضا عربی مزرعه شاهی با اشاره به اینکه معادن را می‌توان از لحاظ کیفیت مواد کانی به معادن غنی، متوسط وضعیف از نظر بازدهی سرمایه‌گذاری تقسیم کرد، می گوید: در میان محدوده ها و معادنی که در حال واگذاری هستند مطمئنا از هر سه طیف معدن وجود خواهد داشت. وی با تاکید بر تقویت سرمایه‌گذاری در بخش معدن اظهار می‌دارد: در مجموع حوزه معدن حوزه پر پتانسیل و با قابلیت مطلوب است اگر سرمایه‌گذاری در آن به روش صحیح و با رعایت مسائل کارشناسی باشد حتماً نیازهای کشور را تامین خواهد کرد و کمک قابل توجه به ایجادشغل به‌ویژه در مناطق محروم و دور افتاده خواهد کرد.
بالفعل شدن ظرفیت‌های بالقوه با ورود سرمایه‌های جدید
از سوی دیگر رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح می کند: با طرح آزادسازی پهنه‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری بر بخش معدن را تقویت و این ظرفیت بالقوه را بالفعل کرد. بهرام سبحانی می‌گوید: نکته مهم در طرح واگذاری پهنه‌ها آن است که صلاحیت افراد باید تایید شود. وی می‌افزاید: معادن و پهنه‌ها طی این سال‌ها در دست افرادی بوده که هیچ بهره‌برداری از این مواد معدنی نکرده‌اند، بنابراین با طرح آزادسازی پهنه‌ها می‌توان سرمایه‌گذاری بر بخش معدن را تقویت و این ظرفیت بالقوه را بالفعل کرد. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه صلاحیت افراد یکی از عوامل مهم در آزادسازی پهنه‌ها است، تصریح می کند: صنایع پایین دستی بخش معدن از جمله گروه‌هایی هستند که صلاحیت دراین واگذاری را دارند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار