| کد مطلب: ۱۰۱۸۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد

فراســـــــو

دیدار الحریری با السیسی
نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت جدید لبنان که به قاهره پایتخت مصر سفر کرده است با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. «سعد الحریری» چهارشنبه در قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد. در این دیدار همچنین «سامح شکری» وزیر خارجه مصر و «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات این کشور حضور داشتند. طبق گزارش وبگاه «الیوم السابع»، «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر در این خصوص گفت السیسی ضمن استقبال از الحریری بر حمایت کامل قاهره از مسیر سیاسی الحریری، که هدف از آن بازگرداندن ثبات به لبنان و برخورد با چالش‌های کنونی و تلاش برای تشکیل دولت است، تأکید کرد. السیسی همچنین ضرورت تشریک‌مساعی همه طرف‌ها برای حل‌وفصل اختلافات جهت برون‌رفت لبنان از وضعیت کنونی و اولویت‌دهی به منافع ملی لبنان به منظور حفظ توانایی‌ها ملت برادر لبنان و وحدت و انسجام ملی آن را مورد تأکید قرار داد. الحریری همچنین پیش از دیدار با السیسی، با سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز در کاخ التحریر دیدار کرد. به نوشته روزنامه «الأهرام» مصر، شکری در این دیدار بر حمایت قاهره از کشور برادر لبنان برای خروج از وضعیت کنونی و ضرورت اولویت‌دهی همه طرف‌های لبنانی به منافع ملی به دور از هر گونه منافع شخصی و تنگ‌نظرانه تأکید کرد. لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت. به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه «سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

اعتراض چین به دخالت ژاپن در امور تایوان
چین در پی انتشار گزارش سالانه دفاعی ژاپن که طی آن اشارات مستقیمی به وضعیت تایوان شده است، مخالفت جدی خود را با این گزارش اعلام کرد. «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت که طرف ژاپنی مکررا انگشت اتهام را به سوی چین نشانه رفته است. چین از این موضوع شدیدا ناراضی است و قاطعانه با اقدامات ژاپن مخالفت می‌کند. وی تاکید کرد مساله تایوان یک موضوع کاملا داخلی چین است و اضافه کرد که چین هرگز به هیچ کشوری و به هیچ‌نحوی اجازه دخالت در آن را نخواهد داد. جائو همچنین ادعا کرد جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی قلمرو چین هستند و گشت‌زنی در آب‌های اطراف آن حق طبیعی و مسلم چین است. ژاپن کنترل جزایر سنکاکو را در دست دارد. دولت ژاپن می‌گوید این جزایر بخش جدایی‌ناپذیر قلمرو ژاپن است. چین وتایوان نیز ادعای مالکیت این جزایر را دارند. پیش از این نیز در چند ماه گذشته، مقامات ژاپنی چندین بار در امور تایوان اظهار‌نظر کرده بودند که با واکنش جدی پکن مواجه شده بودند.

آلمان واحد فرماندهی نظامی فضایی ایجاد کرد
ارتش آلمان اعلام کرده واحد فرماندهی مجزای فضایی را ایجاد کرده است؛ این تازه‌ترین اقدام از سوی کشورهایی است که اختصاص منابع بیشتر و افزایش ماموریت در فضا را در اولویت قرار داده‌اند. تارنمای دیفنس‌نیوز گزارش داد: وزارت دفاع آلمان در ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) در مراسم مرکز آگاهی از وضعیت فضایی آلمان در «اودم» واقع در منطقه نورد راین- وستفالن ایجاد فرماندهی فضایی جدید را اعلام کرد. وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای نوشت: ارتش با ایجاد این مرکز به افزایش اهمیت فضا برای توانایی ما در عملکرد، رفاه مردم و افزایش وابستگی روزافزون نیروهای مسلح به داده‌ها، خدمات و محصولات پشتیبانی شده از فضا پاسخ داده است. مرکز هوا فضای آلمان اعلام کرده «نیروی هوایی آلمان از سال ۲۰۰۹ میلادی از این مرکز برای نظارت بر دارایی‌های فضایی، توصیه مسیرهای فرار برای اپراتورهای ماهواره‌ای تجاری استفاده کرده است. در پاییز ۲۰۲۰ مرکز عملیات هوا فضا در پاسخ به بیانیه ناتو درباره فضا به عنوان قلمرو جدید عملیاتی ایجاد شد. برلین در تلاش برای ایجاد مرکز مجزای فرماندهی جدید نظامی فضایی تنها نیست. نیروهای فضایی آمریکا نیز در اواخر سال ۲۰۱۹ مرکز مجزایی را که زیر نظر وزارت نیروی هوایی فعالیت می‌کند تاسیس کرده است. فرانسه نیز در پاییز سال ۲۰۲۰ نیروی هوایی خود را به نیروی هوا فضا تغییر نام داد. این تصمیم به دنبال ایجاد مرکز فرماندهی فضایی جدید در سال ۲۰۱۹ اتخاذ شد. انگلیس فرماندهی فضایی مجزایی را در بهار ۲۰۲۱ ایجاد کرده که اعضای آن را ارتش، نیروی دریایی سلطنتی و نیروهای هوایی سلطنتی و نیروهای خدمات کشوری تشکیل می‌دهند. سازمان پیمان آتلانتیک‌شمالی (ناتو) فضا را به عنوان یکی از هفت اولویت برتر خود برای فناوری‌های نوظهور و مخرب نامیده است. اسپوتنیک در گزارشی در این زمینه نوشت: روسیه، چین و هند هر‌گونه قصدی برای نظامی کردن فضا را آنچنان که آمریکا ادعا می‌کند، رد کرده‌اند و می‌گویند این آمریکا است که در ایجاد رقابت تسلیحاتی در فضا نقش دارد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار