حمایت از امنیت غذایی به مذاق مغرضان خوش نیامد
آرمانملی: با ابلاغ مصوبه افزایش قیمت شیرخام به 6400 تومان از سوی «شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» واکنشها و انتقادات زیادی نسبت به این مصوبه مطرح شد بهگونهای که فعالان صنایع لبنی بهدلیل آنکه قیمت محصولات لبنی با افزایش مواجه نشده و آزادسازی صادرات شیرخشک و کره نیز برای تمامی واحدهای تولید لبنیات میســر نیست از عــدم خــرید شیرخام با قیمت مصوب خبر دادند. بهگفته فعالان صنعت لبنیات این مصوبه نهتنها فاقد ضمانت اجرایی خواهد بود بلکه به نوعی نمایشی بوده که برای ایجاد آرامش در روزهای پایانی دولت اتخاذ شده است. درواقع فارغ از اینکه صنایع لبنی همواره نشان دادهاند که از هر روزنهای برای تحقق اهداف خود در آزادسازی قیمتها بهره میگیرند در موضوع افزایش قیمت شیرخام که به گفته دامداران عدم اجرای آن صنعت دامپروری کشور را با بحران جدی مواجه میکند در حالی شاهد برخی از انتقادات نسبت به آزادسازی برخی محصولات جــانبی همچــون شیرخشــک و کره هستیم و از آن بهعنوان تخصیص یارانه به کشورهای خارجی نام برده میشود که سالانه بالغ بر یکمیلیون تن شیرخام به انواع فرآوردههای لبنی تبدیل و از
کشور صادر میشود و هیچگونه عوارضی از آن اخذ نمیشود، اما هیچ اعتراضی نسبت به اینکه شیر از ارز یارانهای بهره برده، نمیشود، اما وقتی که صادرات کره و دام زنده و شیرخشک قرار است آزاد شود برخی با این بهانه میخواهند مانع آن شوند. موضوعی که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به آن واکنش نشان داده و این تصمیم را براساس حمایت از تولید عنـوان کــرده است. حال باید منتظر شد و دید آیا صنایع لبنی از این مصوبه تمکین خواهند کرد و یا بازهم از جیب دامداران یارانه به مصرفکنندگان لبنیات داده خواهد شد. در این رابطه وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به مباحث مطرح شده درباره تعیین قیمت جدید شیرخام، با نادرستخواندن این اظهارت تاکید کرد: براساس اصلاحیه قــانون خرید تضمینــی محصـولات کشاورزی، «شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی محصولات اساســی کشاورزی» مسئـولیت تعیین و قیمتگذاری محصــولات اســاسی کشاورزی را بر عهده دارد و اعضــای این شورا ترکیبی از نمایندگان دولت و بخــش خصوصـی هستند. بنابراین، تصمیمگیری حسب درخواست اعضای شورا و کمک به تصمیمگیری منطبق با واقعیتهای صورت گرفته است. در این جلسه، نماینده سازمان حمـایت مصرفکنندگان و
تولیدکننــدگان، گزارش مربوط به آنالیز قیمت شیر، از جمله اعلام قیمت ۶۴۰۰ تومانی را بهعنوان قیمت مورد توافق همه ذینفعان به شورا ارائه کرد و با وجود ایراد و اعتراض به قیمت اعلامی، نمایندگان دولتی عضو شورا (سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی) نیز با قیمت اعلامی موافقت کرده و در نهایت بهعنوان قیمت تعیینشده از سوی شورا به تصویب رسید. این گزارش با تاکید بر اینکه قیمت ۶۴۰۰ تومانی برای شیر با مشخصات کیفی مطرح شده در راستای تصمیم شورای قیمتگذاری و بر مبنــای گــزارش کارشــناسی ســازمان حمایت مصرفکننــدگان و تولــیدکنندگان توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است، خاطرنشان میکند: برای محاسبه قیمت تمام شده شیر، باید تمام تمام هزینههای یک واحد گاوداری شامل گاوهای ماده شیرده و گاوهای آبستن خشک (آمادهزایش)، گوسالههای نر و ماده (به اصطلاح دامهای پشت گله) محاسبه شود. این گزارش در ادامه میافزاید: با توجه به افزایش قیمت تمام شده شیرخام و در صورت عدم اصلاح قیمت شیر، دامداران به ازای تولید هر کیلوگرم شیر بیش از ۱۹,۰۰۰ ریال ضرر میدهند که در یک گله کوچک ۱۰۰ رأسی با تولید روزانه ۳۰۰۰ کیلوگرم شیر خام،
روزانه بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ماهانه بالغ بر ۱۷۱ میلیون تومان ضرر و زیان متحمل خواهند شد. که بهدلیل عدم توانایی دامداران در تحمل این ضرر و زیان سنگین، دامداران در چند ماه اخیر مجبور به کاهش تعداد دام گله و کشتار دامها شدهاند. بهگونهای که به استناد آمار منتشرشده مرکز آمار ایــران کشتار دام سبک و سنگــین در ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷۱ و ۸۴ درصد افزایش نشان میدهد و این روند در هفتههای اخیر شدت بیشتری گرفته است. این گزارش با اشاره به اینکه حذف دامهای مولد علاوه بر از دستدادن سرمایه و ذخایر ژنتیکی دامهای کشور، در مدت کوتاهی موجب کاهش تولید شیر و گوشتقرمز شده و جمعیت کل دام را بهشدت کاهش میدهد، میافزاید: با توجه به فاصله نسل ۳.۵ تا ۴ سال به هیچ وجه در میان مدت، کاهش جمعیت دام قابل جبران نبوده و کشور را با خطر کمبود شیر و گوشت مواجه خواهد ساخت. در نتیجه تاخیر در بازنگری در قیمت شیرخام باعث کاهش تولید تمامی فرآوردههای دامی میشد که در مدتکوتاهی اثر منفی آن به مصرفکننده منتقل و امنیت غذایی کشور را نیز با خطر روبهرو میکرد.
سیاست یک بام و دو هوا
این گزارش در ادامه با یادآوری اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۹ میلیونها دلار ارز صرف واردات ۵۰ هزار تن کره از دیگر کشورها میشده است، تاکید میکند: با همــت و سیاسـت گذاریهای دقیق و بلندمدت وزارت جهادکشــاورزی تلاش کارخانجات تولید کره در کشور به بار نشست و با افتخار کره ایرانی ارزانتر از محصولات مشابه خارجــی در داخل تولید شده است. در این رابطه لازم به توضیح است که محصول جانبی تولید کره در کارخانجات، پودر شیرخشک بدون چربی است که میزان تولید آن بیش از مصارف داخلی است و لاجرم مازاد آن باید صادر شود. اعمال سیاست محدودیت صادرات شیرخشک و اخذ ۱۶ هزار تومان عوارض برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک و همچنین اعمال ممنوعیت صادرات کره در مقابل صادرات آزاد و بدون اخذ عوارض سایر فرآوردههای لبنی، شائبه سیاست یک بام و دو هوا را در ذهن متبادر می کندو جای این سوال اساسی است که چگونه است بنا به ادعای مطرح شده، صادرات مازاد محصول جانبی تولید کره ایرانی که شیرخشک است رانت ایجاد میکند ولی صادرات چند صد هزار تن فرآوردهای لبنی (معادل نزدیک به یکمیلیون تن شیرخام در سال) بدون پرداخت عوارض صادراتی رانت محسوب نمیشود؟ مطابق ادعای برخی
از افراد که خود ذینفع هستند آیا صرفا ۵۰ هــزار تن شــیرخشــک و ۴۸ هزار تن کره مازاد با نهادههای وارداتی تولید شده اند اما سایر محصولات لبنی از نهادههای وارداتی استفاده نکرده و بدون عوارض صادر نمیشوند؟ این گزارش تصریح میکند: مطابق جز (۲) تبصره (۱) مصوبه شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاستهای حمایتی مورخ 14 تیرماه امسال صادرات شیرخشک، کره و روغن حیوانی، فراوردههای لبنی و دام زنده آزاد است اما بعضی افراد مغرض آنقدر در اتهام زنی عجله کردهاند که به تبصره (۲) همین مصوبه توجه نکردهاند که اشعار میدارد «مدیریت صادرات اقلام فوقالذکر اعم از مقدار، زمان، مابهالتفاوت صادرات، اهلیتسنجی و اولویتبندی صادرکنندگان به عهده وزارت جهاد کشاورزی است» و این سوال مطرح است که این فرد یا افراد مطابق کدام مصوبه قانونی مطرح نمودهاند که مابه التفاوت شیرخشک حذف شده است؟ کاملا روشن است که این گونه ادعاها برای جلوگیری از ایجاد یک فضای عادلانه و اتخاذ سیاست منصفانه برای کلیه ذینفعان بازار شیر اعم از دامداران عزیز و سایر تولیدکنندگان محصولات لبنی که با تولید کره منجر به خودکفایی و جلوگیری از واردات (با ارز ترجیحی) شدهاند،
قلمداد میشود.
ارسال نظر