| کد مطلب: ۱۰۱۶۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد

كدخدايي در مقام انتشار جلسه ٩٢

آرمان ملی- رد‌صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری یا به عبارت دیگر عدم‌احراز کاندیداها مساله‌ای است که با برگزاری انتخابات نیز هنوز به پایان نرسیده و کنار رفتگان هنوز پاسخ متقنی از شورای نگهبان در‌خصوص علت کنار رفتن خود دریافت نکرده‌اند. این مساله جایی جذاب‌تر می‌شود که ماجرای علت رد‌صلاحیت مرحوم آیت‌ا... هاشمی نیز توسط مصلحی گفته می‌شود تا شورای نگهبان را رسما به واکنش وا‌دارد‌. چنانکه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا پنجشنبه در نشست خبری خود به برخی از این ابهامات پاسخ داد و گفت: «‌اگرچه در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ما حکمی را برای بیان دلایل نداریم اما هر‌کدام از افراد که‌ درخواست کردند آنها را دعوت کرده‌ایم. هفته گذشته چهار نفر را دعوت کردم و مطالب را گفتم و الان هم دو نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را ارائه می‌کنیم.» این در حالی است که پس از این سخنان نیز کاندیداهای رد‌صلاحیت‌‌شده در اظهار‌نظرهایی از درخواست‌ خود و عدم‌اعلام رد‌صلاحیت‌شان خبر داده‌اند که این امر نیز در نوع خود جالب توجه است.
سایه رد‌صلاحیت‌ها
طی روزها و حتی هفته‌های گذشته مساله شورای نگهبان و رد‌صلاحیت برخی کاندیداهای برجسته و نامدار چون اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی بارها بر سر زبان‌ها افتاده و هر زمان نیز با رویکردهای مختلفی روبه‌رو شده است. چنانکه از همان فردای روز رد‌صلاحیت‌ها جهانگیری، لاریجانی، پزشکیان و‌ دیگر‌ کاندیداها نسبت به اعلام علل و دلایل رد‌صلاحیت خود خواستار توضیح شورای نگهبان شده‌اند. اما صرفا‌ بر‌اساس قانون، زمانی برای رسیدگی به اعتراض رد‌صلاحیت‌شده‌ها پیش‌بینی نشده است. اما با این حال از حجم اعتراضات کم نشد؛ تا جایی که مقام معظم رهبری رسما در سخنرانی خود با اشاره به ظلم و جفایی که به برخی کاندیداها رفت گفتند که دستگاه‌های مسئول باید جبران کنند. با این حال شورای نگهبان نیز بیانیه‌ای داد و به‌زعم خود ماجرا را فیصله داد. اما این پایان کار نبود؛ چرا‌که در روزهای بعد علی لاریجانی طی چند نوبت در‌ نامه‌نگاری با شورای نگهبان خواستار روشن‌شدن علت رد‌صلاحیت خود شد. با این حال اظهارات حجت‌الاسلام مصلحی وزیر اسبق اطلاعات در‌خصوص علل رد‌صلاحیت مرحوم آیت‌ا... هاشمی و تبعات و واکنش‌ها به آن‌ باز هم همه نگاه‌ها به سمت و سوی شورای نگهبان رفت تا این شورا در مقام پاسخگویی قرار گیرد.
نگاه شورای نگهبان سیاسی و جناحی نیست
سخنگوی شورای نگهبان در‌خصوص رد‌صلاحیت چهره‌های اصلی اصلاح‌طلبان اظهار داشت: «نگاه شورای نگهبان سیاسی و جناحی نیست و ارزیابی شورا براساس افکار سیاسی نیست؛‌ بلکه معیارهایی که در قانون اساسی ذکر شده ملاک است و شورای نگهبان یک نهاد فقهی و حقوقی است نه یک نهاد سیاسی.» عباسعلی کدخدایی گفت: «مبنای بررسی صلاحیت‌ها قانون بوده و برای ما فرقی ندارد که نگاه سیاسی افراد چیست. عملکرد شورای نگهبان در گذشته هم اثبات می‌کند که از همه گروه‌های سیاسی در انتخابات‌ها کاندیدا داشته‌اند.» وی افزود: »آنچه شورا براساس نظارت انجام می‌دهد، منطبق بر اصول ۱۱۵ قانون اساسی و قانون انتخابات است و بعد از بررسی‌هایی که انجام می‌شود باید با رای اکثریت اعضای شورا اظهار‌نظر شود و رای اکثریت شورا ملاک نهایی برای احراز یا عدم‌احراز کاندیدهاست.» وی درباره بیانات رهبری در خصوص ظلم‌هایی که به برخی کاندیداها رفت بیان کرد: «همان روز شورای نگهبان بیانیه‌ای صادر کرد. آنچه در روند رسیدگی‌ها رخ می‌دهد، مجموعه‌ای از مباحث است و نهایتا رای‌گیری اعضاست و اگر دستگاهی حس می‌کند گزارش خلاف‌واقع گفتند باید اصلاح کنند و‌ اینطور نیست که مبنای رسیدگی شورا یک گزارش واحد باشد و البته اگر گزارش‌ها خلاف باشد شورای نگهبان آن را مدنظر قرار نخواهد داد.» وی در ادامه اظهار کرد: «‌همچنین قبلا گفته‌ام شورای نگهبان براساس قوانین و بر مبنای رای اعضای شورای نگهبان اعلام‌نظر می‌کند. ملاک‌های قانونی ما باید مدنظر قرار گیرد و همانگونه که در رسانه‌ها مطرح شد، دستگاه‌های دیگر باید اقدامات لازم را انجام دهند.» سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل رد‌صلاحیت برخی از کاندیداها اذعان کرد: «بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی مستندات افراد مطرح و قرائت می‌شود و باید اعضا نسبت به هر فرد هفت رای مثبت داشته باشند. اینکه هر عضو شورا بر چه اساسی رای مثبت یا منفی می‌دهد را نمی‌توانم بیان کنم ولی ملاک نهایی رای اعضای شورای نگهبان است.» کدخدایی در خصوص عدم‌ارائه ادله موجود در رد‌صلاحیت‌ افراد عنوان کرد: «اگرچه در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری ما حکمی را برای بیان دلایل نداریم اما هر کدام از افراد که درخواست کردند آنها را دعوت کردیم. هفته گذشته چهار نفر را دعوت کردم و مطالب را گفتم و الان هم دو نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را ارائه می‌کنیم.» سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اظهارات مصلحی وزیر اسبق اطلاعات در خصوص مسائل رد صلاحیت مرحوم آیت‌ا... هاشمی تصریح کرد: «طبق قانون مراجع مختلف باید گزارشاتی را که در اختیار دارند، برای شورای نگهبان ارسال کنند اما این گزارشات تنها جنبه کارشناسی دارد. گاهی گزارشات دقیق نبوده و شورای نگهبان نیز خلاف آن نظر داده است. دو نفر از اعضای دیگر شورای نگهبان غیر از من نیز این خبر را تکذیب کرده‌اند. چهارشنبه نیز فیلم جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی‌رفسنجانی را به همراه برخی از اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی که گفته بودند را در آن جلسه بیان نکردند. ان‌شاء‌ا... در زمان مناسبی آن فیلم را منتشر خواهیم کرد. البته ایشان مواردی را که از او نقل قول شده بود، تکذیب کردند.»
واکنش لاریجانی
رئیـس سابـق مجلـس کـه بـه دلیـل آنچــه عــدم‌احـــراز صلاحیت خوانده می‌شود نتوانست وارد دور نهایی انتخابات ریاست‌‌جمهوری شود پس از انداختن رای خود به صندوق در پاسخ به پرسشی در‌باره دلایل ردصلاحیتش هم پاسخ داد‌: «هنوز دلایل رد‌صلاحیت را به من نگفته‌اند». علی لاریجانی گفت: «البته منطقی این بود که حین بررسی‌ها دلایل عدم‌صلاحیت به افراد گفته می‌شد چون طبق قانون اگر صلاحیت کسی احراز نشود‌، باید کتبا به او اطلاع داده شود و فکر می‌کنم بر مبنای سیاست کلی رهبری نیز باید به افراد اعلام کتبی می‌شد.» وی افزود: «البته سال ۱۳۷۸ قانونی در مورد رسیدگی و شکایات در انتخابات مصوب شد که الزام به گفتن دلایل رد‌صلاحیت از سوی شورای نگهبان به نامزدها دارد.»
کنایه به کدخدایی
پس از برگزاری این نشست محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا نسبت به سخنان کدخدایی واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: «حوصله داشتید مصاحبه آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان را بخوانید. خلاصه‌اش این است: کتاب قانون ما دو ماده دارد: ۱ - همیشه حق با شورای نگهبان است. ۲ - در موارد اختلاف به ماده یک رجوع شود.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار