| کد مطلب: ۱۰۱۶۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد

‎نظرهای متفاوت درباره میزان مشارکت

عکس: مرضیه موسوی

آرمان ملی: پایان عرصه انتخابات. امروز نتایج پرحاشیه ترین انتخابات ریاست جمهوری چند دهه اخیر مشخص می شود . انتخاباتی که در آن برای نخستین بار شورای نگهبان با ابلاغیه ای قوانین جدید برای ثبت نام نامزدها وضع کرد و به‌ رغم رد این ابلاغیه از سوی رئیس جمهور، بررسی تایید صلاحیت‌ها را از میان همان هایی که از دید این نهاد طبق قوانین ابلاغی، ثبت نام شده به حساب میآمدند انجام داد . بعد ازاین، ماجرای رد صلاحیت - عدم احراز صلاحیت - چهره های شاخص از جمله اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی که کمتر کسی فکرش را می کرد به این حواشی دامن زد و البته رد بسیاری دیگر از چهره های نامی از رئیس جمهور سابق تا نایب رئیس سابق مجلس... انتخاباتی با وجود نامزدهای تایید صلاحیت شده پوششی چون زاکانی و جلیلی و البته حواشی مانند خبر اعلام انصراف قاضی زاده هاشمی از طریق تلویزیون بی آنکه خود قاضی زاده هاشمی خبر داشته باشد. آخرین حاشیه این انتخابات اما دیروز و در ماجرای صندوق های رای بود.‎ انتخابات امسال ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که بسیاری برخلاف گذشته دوقطبی موجود را به جای رقابت‌های دوجناح ، بر اساس مشارکت و عدم مشارکت مردم تلقی می کردند . همین موضوع نیز باعث اظهارات ضدو نقیض و بعضا متفاوت خبرگزاری ها به ویژه خبرگزاری های خاص اصولگرا شد . به‌عنوان مثال در حالی که رجانیوز حضور مردم را تا ساعت 19دیشب 18.5 میلیون از 60 میلیون واجد شرایط رای اعلام می کرد ، خبرگزاری فارس از 22 میلیون تا ساعت 19:30سخن می گفت و حتی پیش بینی خودش را اینطور بیان کرده بود که میزان مشارکت تا پایان به بالای پنجاه درصد می رسد. این در حالی بود که برخی رسانه ها میزان مشارکت را تا ساعت 18 ، 16 میلیون نفر اعلام کرده بودند و مدعی بودند با این روند انتخابات تا ساعت 24 میزان مشارکت به 24 میلیون تا 26 میلیون میرسد. افزایش ناگهانی میزان آرا نیز یکی دیگر از موارد مورد بحث بود اینکه چگونه آرایی که از ساعت 7تا 13 ، حدود 5 میلیون اعلام شده بود ناگهان از عصر در هریکی دوساعت به میزان تمام آن شش ساعت اولیه صبح به آن اضافه می‌شود. هرچند افزایش مشارکت در ساعت های عصر نیز امری بدیهی است . برخی از کم رمقی انتخابات سخن به میان آورده و برخی آن را پرشور توصیف می کردند . در حالی محمود صادقی چهره اصلاح‌طلبی از پروژه شکست تحریم در میانه ظهر سخن گفت و از همه مردم می‌خواست تا به همتی رای بدهند. آمارو ارقام متفاوت و میزان مشارکت‌ها به نحوی بود که بعضا برخی خبرگزاری ها از میزان رای برنده هم سخن می گفتند. اخبار ضد و نقیض درباره میزان مشارکت سرانجام باعث شد که روح ا... جمعه ای مشاور وزیرکشور در توئیتی نسبت به این اخبار هشدار دهد و نوشت: «برابر قانون انتخابات تنها مرجع اعلام آمار رسمی میزان مشارکت آرای ماخوده نامزدها و... وزارت کشور می باشد و هیچ یک از آمار منتشره در فضای مجازی صحت نداشته و مورد تایید نیست و تبعات ناشی از این اقدام غیر قانونی متوجه انتشاردهندگان اینگونه شایعات است.»
اعلام آمار رسمی در حالی براساس
اما هنوز آمار رسمی و دقیقی از سوی مسئولان ستاد انتخابات کشور در خصوص میزان مشارکت و تعداد و درصد رای کاندیداها منتشر نشده بودکه عده ای از به دور دوم کشیده شدن انتخابات سخن به میان آوردند. عبدالرضا داوری در توئیتی دراینباره مدعی می‌شود: ‏وزارت کشور برای مرحله دوم انتخابات آماده شد؛ همه احکام ماموریت مربوط به انتخابات تا ششم تیر ۱۴۰۰ تمدید شد. او در توئیت دیگری نوشت: ‏مشاهدات نشان می‌دهد که بخش مهمی از آرای هواداران سعید جلیلی به سبد قاضی زاده هاشمی سرازیر شده است. داوری همچنین در توییت دیگری عنوان کرد: ‏مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مجموع هواداران ‎سید ابراهیم رئیسی تا ساعت ۱۳ پای صندوق رای آمده و مجموع آرا از عصر دیروز به سود رئیسی نبوده است. از سویی طرفداران رئیسی چیز دیگری می‌گویند آن‌ها در شبکه‌های مجازی از یک شگفتی رای سخن به میان می‌آورند. برخی از رقابت نزدیک همتی و رضایی با یکدیگر سخن گفته و عده‌ای هم از کشیده شدن کار رئیسی به دوردوم و عده‌ای هم از پیروزی قاطع او.
انتخاب سیزدهم؛ مشارکت مردم
‎سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا از ساعت 7 صبح روز گذشته 28 خرداد ماه همزمان با مراکز اخذ رأی در تهران در سراسر کشور آغازشد، در تهران و سراسر کشور از ساعت 17 و با خنک شدن هوا، مراکز اخذ رأی با استقبال بیشتری روبه رو شد. این در حالی است که همزمان با مردم مسئولان و چهره‌های سیاسی نیز از ساعات اولیه صبح جمعه به مشارکت در انتخابات پرداختند.از نکات مهم این موضوع حضورو شرکت خاتمی و کروبی و تشویق به مشارکت تمام قد مردم در این انتخابات بود.
واکنش به ادعای خریدوفروش آراء
رئیس ستاد انتخابات استان تهران در پاسخ به پرسشی درباره خریدوفروش آرا در تهران تصریح کرد: ما گزارش‌هایی هم داریم - که البته نیاز به بررسی دارد تا صحت آن معلوم شود - که در برخی از روستاهای اطراف تهران خریدوفروش آرا صرفا برای انتخابات شورای شهر و روستا انجام می‌شود. شکرا... حسن‌بیگی ادامه داد: من ابلاغ کردم تا مستندسازی لازم انجام شود و در زمان رسیدگی به تخلفات توسط هیأت اجرائی و نظارت این گزارش‌ها بررسی شوند تا اگر تخلفی وجود دارد و محرز شده است، با آن برخورد لازم صورت گیرد. پس این افراد بدانند که هرچه پول هزینه کرده‌اند بی‌فایده خواهد بود چرا که انتخابات در آن حوزه‌ها باطل می‌شود.
حضور مسئولان، مقامات و شخصیت‌ها
‎ محمد باقر قالیباف رئیس مجلس پس از مشارکت در انتخابات و انداختن رای خود اظهار داشت: انتخابات ثمره مردم سالاری دینی در کشور ما است. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم گفت: امیدوارم مردم هم مشارکت خوبی داشته باشند و کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم در داخل و فضای بین الملل به وجود بیاورد. علی ربیعی سخنگوی دولت دیروز در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «هم‌وطنانم، بیایید گلایه‌ها را به فردای‎انتخابات بسپاریم تا در کنار هم همه آن گلایه‌ها را به مطالبه و تغییر تبدیل کنیم. » آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دراین انتخابات ابراز داشت: حضور پرشور مردم موجب افزایش اقتدار نظام امنیت ملی کشور و همچنین مقابله با نقشه‌های دشمن‌ها خواهد شد. حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور نیز گفت: مردم می‌توانند با نظارت و مطالبات خود، گله‌ها، ضعف‌ها و اشکالاتی که احیانا در مسایل اجرائی کشور دیده می‌شود را به حداقل برسانند. مجیدانصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امیدوارم در ساعات باقی مانده همه هموطنان ما اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اند تصمیم خود را بگیرند و یقین بدانند شرکت نکردن نوعی رای دادن است، اما رای دادن به چیزی که نتیجه‌اش را نمی‌دانیم. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: هر نتیجه‌ای در انتخابات پیش رو رقم بخورد به دلیل این که نظر اکثریت مشارکت کنندگان در انتخابات است قابل احترام می باشد اما مهمتر از نتیجه، اصل حضور و مشارکت مردم است. محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور در عین حال گفت: همه همت‌ها به رفع تحریم متمرکز شود. علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری نیز لاریجانی پس از شرکت در انتخابات اظهار کرد: اگرچه نابسامانی‌هایی در دولت و حکومت وجود دارد، اما این موجب دلخوری و قهر از انتخابات و صندوق نباید باشد. حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز با حضور در حسینیه جماران در انتخابات مشارکت کرد. آیت‌ا... سید حسن خمینی نیز با حضور در حسینیه جماران در انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و... شرکت کرد. عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از اینکه رای خود را به صندوق انداخت، گفت: اگر رای نیاورم باز هم در خدمت مردم و پیگیر شعارهایم خواهم بود. محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان هم بیان کرد: مردم صاحب انتخاب هستند و در چهارچوب قانون اساسی باید سیاست‌های انتخابات پیاده شود و مردم از طریق رای در صندوق حرف خود را بزنند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر نقش مردم در سرنوشت و آینده کشور با حضور در انتخابات گفت: امروز ایران نه تنها در 40 سال بلکه طی 400 سال گذشته مقتدرترین وضعیت را دارد.
همچنین علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در دبیرستان پسرانه مولوی در خیابان شهید قندی رای خود را به صندوق آرا انداخت. محسن مهرعلیزاده کاندیدای انصرافی ریاست جمهوری اظهار کرد: به مردم نباید سخت‌گیری شود و بپذیرید مردم باید در زندگی راحت و در انتخاب‌های شان آزاد باشند وباید زندگی برازنده یک ایرانی سرافراز را داشته باشند. معصومه ابتکار معاون زنان رئیس جمهور پس از رای دادن به رئیس جمهور آینده توصیه کرد وارد دسته بندی‌ها وجناح بازی‌های سیاسی نشود. ابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور در مسجد جامع ارشاد شهرری رای خود را به صندوق انداخت. همچنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز رأی خود را به صندوق سیار واقع در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان انداخت. علی اکبرناطق نوری نیز برای شرکت در انتخابات در ساعت اولیه رای‌گیری در حسینیه ارشاد حضور یافت و در انتخابات شرکت کرد. همچنین بسیاری از علما ، مراجع تقلید و چهره‌‌های سیاسی، لشکری و کشوری با حضور در پای صندوق رای در انتخابات مشارکت کردند.
بازتاب‌بین‌المللی انتخابات
دیروز ‎رسانه‌های خارجی سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را مورد توجه قرار دادند. خبرگزاری رویترز با بازتاب حضور حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی پای صندوق‌های رای گیری به اظهارات ایشان درباره اهمیت مشارکت گسترده رای دهندگان در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان پرداخت. خبرگزاری تاس نیز نوشت: ایرانی‌ها در هفت صبح جمعه به وقت محلی پای صندوق‌های رای رفتند تا رایشان برای انتخابات ریاست جمهوری در صندوق رای بیاندازند. بیش از ۶۶ هزار مرکز رای گیری در سراسر این کشور برقرار شده است. خبرگزاری آذربایجانیترند نوشت: مقامات رسمی ایران در حال رای دادن در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند. شبکه الجزیره نیز با تهیه گزارش در بخش‌های مختلف خبری با اشاره به مشارکت مردم در انتخابات، بیانات مقام معظم رهبریبعد از انداختن رای خود در صندوق را باز تاب داد. شبکه آر تی عربی نیز با انتشار ویدیویی، مشارکت مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری را بازتاب داد. بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی از حضور مردم پای صندوق های رای، حضور و مشارکت مقام معظم رهبری در انتخابات ریاست جمهوری را پوشش خبری داد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار