| کد مطلب: ۱۰۱۵۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد

42 میلیارد بودجه فدراسیون «نوشدارو» می‌شود؟!

آرمان‌ملی - حسیـن ردکـا: تیم‌ملی فوتبال کشورمان در حالی در اردوی کیش به‌سر می‌برد که هنوز سازمان برنامه‌وبودجه طبق توافقی که انجام شده کمک خود را به فدراسیون فوتبال پرداخت نکرده و مشکلات مالی به‌قوت خود باقی است.
مهمترین مشکل
مهمترین مشکل فدراسیون فوتبال را در آستانه رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی می‌توان بودجه و وضعیت نقدینگی آن دانست. فدراسیون فوتبال بدهی‌های سنگینی دارد که از سال‌ها قبل و از دوران مدیران قبلی بلاتکلیف باقی مانده و پرداختی انجام نشده است. عدم پرداخت بدهی‌ها، سوای اینکه باعث شده همراهان قبلی به فدراسیون کمک نکنند دلیلی شده تا شرکای تجاری و طرف‌حساب‌های دیگری به فدراسیون فوتبال کمک نکرده و خدمات ارائه ننمایند. می‌توان گفت بی‌اعتباری بزرگترین مشکل فدراسیون فوتبال در سطح کشور است. از ایرلاین‌ها تا هتل‌ها و حتی کارمندان فدراسیون همه‌وهمه چندسال از فدراسیون قبلی طلبکار بودند . اینها به یکطرف، از طرف دیگر بدهی سنگینی که به‌خاطر قرارداد ترکمنچای با «ویلموتس» در انتظار فدراسیون فوتبال است و مطالبات دستیاران این مربی بلژیکی، فدراسیون را به بنگاهی ورشکسته تبدیل کرده است.
تلاش‌های رئیس
عزیزی‌خادم پس از حضور در راس فدراسیون و با توجه به اینکه مشکلات مالی و بی‌اعتباری فدراسیون «تاج» به‌دنبال مهیاکردن شرایط تیم‌ملی است ازهمین‌رو جلسه‌ای با دکتر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه داشت. بعداز این جلسه محمدباقر نوبخت در پستی نوشت: «درباره تامین پشتیبانی مالی و لجستیکی جهت پیروزی تیم‌ملی نیز این اطمینان را به آنان دادم که برای تامین هزینه‌های تیم‌ملی فوتبال و تیم‌ملی فوتسال، سازمان برنامه و بودجه از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کند.»
اردوی کیش
اسکوچیچ سرمربی تیم کشورمان جهت آماده‌سازی شاگردانش درخواست برگزاری اردوی تیم‌ملی در کیش در خردادماه را داده بود به همین منظور فدراسیون اولویت خود را مهیاکردن شرایط این اردو از هزینه‌های بلیت هواپیما و اسکان تا رسیدگی به وضعیت چمن محل تمرین تیم‌ملی قرار داد. اوایل اردیبهشت‌ماه گذشته و پس از مذاکرات و جلسات مختلف شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، با عبدالرضا موسوی، مقرر شد تا هتل داریوش کیش به‌صورت رایگان میزبان ملی‌پوشان ایران باشد. پس از آن فدراسیون فوتبال به‌دنبال حل مشکل مالی دیگر بود و البته به نتیجه نیز رسید. قرارداد فدراسیون فوتبال و کیش‌ایر باعث شده تا تیم‌ملی دغدغه‌ای برای پروازهای خود نداشته باشد. وضعیت زمین چمن ورزشگاه کیش نیز بعداز یکماه مورد رضایت دستیاران اسکوچیچ قرار گرفت. تیم‌ملی حالا و با تلاش عزیزی‌خادم، با پرواز رایگان راهی کیش شده و بدون پرداخت هزینه‌ای در یکی از بهترین‌ها هتل‌های کشور اقامت دارد اما هنوز از پرداختی به فدراسیون فوتبال خبری نشده است! روز سی‌ام اردیبهشت عزیزی‌خادم درباره دریافت کمک ویژه سازمان برنامه‌وبودجه به تیم‌های ملی فوتبال هم گفت: با مساعدت محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حساس‌ترین و سخت‌ترین زمان ممکن، مسئولان به کمک فوتبال ملی آمده و قول پرداخت کمک مالی ویژه به تیم‌های ملی را دادند. رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: خوشبختانه اولین مرحله از کمک‌های سازمان برنامه‌وبودجه از طریق وزارت ورزش‌وجوانان در اختیار فدراسیون قرار گرفت و در تلاشیم با توجه به نگاه ویژه نوبخت به فوتبال ملی، با توجه به برنامه فشرده پیش‌روی تیم‌های ملی مابقی این بودجه را دریافت کنیم.
مابقی بودجه
پرداخت به‌موقع بودجه می‌تواند گره‌گشای مشکلات فدراسیون فوتبال و البته تیم‌ملی کشورمان در این روزهای حساس باشد، اما در وزارت ورزش‌وجوانان بودجه‌ای که برای این فدراسیون واریز شده، خبری نیست. «تسنیم» نوشت: «بودجه‌ای که عزیزی‌خادم توانسته از سازمان برنامه‌وبودجه برای کمک به تیم‌ملی فوتبال در راه انتخابی جام‌جهانی 2022 و جام‌جهانی فوتسال دریافت کند، 52 میلیارد تومان بوده که وزارت ورزش‌وجوانان کمتر از 20 درصد آن را به حساب فدراسیون فوتبال واریز کرده است‌. یعنی همان 10 میلیاردی که گفته می‌شد، اما سوال اینجاست که چرا در حالی که این پول در ردیف بودجه کمک به تیم‌ملی اختصاص یافته است، وزارت ورزش آن را به حساب فدراسیون فوتبال واریز نمی‌کند؟ نکته دیگر اینکه، شنیده می‌شود وزارت ورزش‌وجوانان بودجه سال 1400 فدراسیون فوتبال را به حسابش واریز نکرده و این بودجه را جایگزین 25 میلیارد پولی کرده که سال گذشته از حساب وزارتخانه به شرکت «شستا» پرداخت کرد. یعنی پولی که وزارت ورزش بابت بدهی فدراسیون به شستا پرداخت کرد، قرضی بود که با عدم واریز بودجه سال 1400 تسویه شد. حالا هم گفته می‌شود مابقی کمک سازمان برنامه و بودجه (42 میلیارد) که برای کمک به تیم‌های ملی اختصاص داده و در حساب وزارت ورزش مانده و بابت طلب شستا به فدراسیون پرداخت نمی‌شود. یعنی وزارت ورزش‌وجوانان این پول را در حساب خود نگه داشته است تا بابت مابقی طلب شستا به این شرکت بدهد، در حالی‌که ساختمان فدراسیون فوتبال و سه‌دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس به‌نام این شرکت خورده و بازگشت اسناد از راه‌های دیگری پیگیری می‌شود و نباید ردیف بودجه کمک به تیم‌های ملی بابت مسائل دیگری نگه داشته شود.» با کناره‌گیری کره‌شمالی از گروه H نتایج تمامی ‌تیم‌ها مقابل تیم پنجم گروه‌شان محاسبه نمی‌شود و با این حساب اگر ایران تیم دوم گروه خود شود برتری ۱۴ بر صفر مقابل کامبوج انتهای جدولی برای صعود به مرحله بعدی محسوب نخواهد شد! این خبر در روزهای گذشته حساسیت بازی‌های تیم‌ملی را دو چندان کرده است و برای اینکه صعود کشورمان به مرحله بعدی به اماواگر کشیده نشود دیدارهای برگشت باید با پیروزی شاگردان اسکوچیچ به پایان برسد. با این شرایط اگر پرداخت بودجه مورد نیاز فدراسیون در روزهای شنبه یا یکشنبه هفته جاری انجام نشود قاعدتا در حکم «نوشداروی پس از مرگ سهراب» خواهد بود. این روزها عزیزی‌خادم همراه تیم‌ملی به کیش سفر نکرده تا کارهای اداری مربوط به پرداخت بودجه را پیگیری کند. بدون‌تردید پشتیبانی مناسب و عدم دغدغه مالی باعث موفقیت تیم‌ملی می‌شود و این مهم بدون عدم همراهی وزارت ورزش میسر نمی‌شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار