| کد مطلب: ۱۰۱۵۰۲۶
لینک کوتاه کپی شد

خـبــر

اعتبار ۳۲۰۰میلیارد تومانی مدیریت تنش آبی
تسنیم: وزیر نیرو از تخصیص و تقسیم اعتبار ویژه ۳۲۰۰میلیارد تومانی بین استان‌ها خبر داد و گفت: بخش عمده این اعتبار ویژه، مخصوص شهرهای با تنش آبی در تابستان ۱۴۰۰ است. رضا اردکانیان افزود: با تخصیص این اعتبار، این مبلغ بین استان‌ها تقسیم شده تا پروژه‌های مشخص‌شده را در بخش آب اجرایی کنند. بخش عمده این اعتبار ویژه، مخصوص شهرهای با تنش آبی در تابستان 1400 است؛ البته اغلب این پروژه‌ها، پروژه‌هایی است که در حال اجرا بوده، اما برای تکمیل و تسریع در اجرا نیازمند منابع مالی بوده‌اند. این منابع مالی کمک می‌کند که این پروژه‌ها با سرعت بیشتری اجرا و تکمیل شوند. وزیر نیرو در پاسخ به اینکه آیا تخصیص این اعتبار موجب کاهش قطعی‌های آب در تابستان سال جاری خواهد شد؟، گفت: قطعی آب در تابستان سال جاری بیشتر به وجود خود منابع بازمی‌گردد؛ یعنی اگر می‌خواهیم قطعی آب نداشته باشیم، باید آب به‌اندازه کافی در اختیار داشته باشیم. این پروژه‌ها اغلب یا پروژه‌های احداث شبکه آب، یا پروژه‌های احداث تصفیه‌خانه یا احداث مخازن است؛ اما تأثیر مثبت اجرای این پروژه‌ها در تابستان سال جاری از این حیث خواهد بود که آب موجود بهتر و مناسب‌تر در اختیار مشترکان قرار گیرد.

تخلیه حباب سکه
ایسنا: طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، با وجود اینکه به دلیل افزایش نرخ ارز در داخل و افزایش قیمت هر اونس جهانی طلا، قیمت هر قطعه سکه ۳۵۰ هزار تومان افزایش داشته است اما حباب سکه در حال تخلیه شدن است و پایین میزان خود طی سال‌های اخیر را تجربه کرده است. محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: قیمت جهانی طلا با یک ثبات نسبی از ابتدای هفته که ۱۸۸۱ دلار بود، آغاز شد و این ثبات تا روز چهارشنبه ادامه داشت، اما در روز پنجشنبه تا بیش از ۱۹۰۰ دلار هم پیش رفت. افزایش قیمت اونس جهانی طلا تحت تاثیر مسائل اقتصادی و سیاسی دنیا، به‌ویژه تورم ناشی از ویروس کرونا و کاهش ارزش دلار ایجاد شده است. نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به اینکه پیش‌تر نیز پیش‌بینی شده بود که قیمت اونس جهانی میل به افزایش دارد و رشد آن طی چند هفته اخیر نشان داد که کاهش قیمت اونس جهانی بعید به نظر می‌رسد؛ گفت: با توجه به شرایط اقتصادی در دنیا، به زودی هر اونس جهانی طلا به کانال ۲۰۰۰ دلار هم خواهد رسید.

بازار روسیه
در اختیار تجار ایرانی
آرمان‌ملی: جدیدترین تصمیم‌های اعلام شده از سوی مسئولان اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فضایی جدی برای گسترش صادرات ایران در روسیه و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه به وجود آورده است. سازمان توسعه تجارت در این باره اعلام کرده است که طبق آخرین تصمیمات شورای‌عالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اکتبر ۲۰۲۰ و پیشنهاد برخی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای بهره‌مند از تخفیفات تعرفه‌ای مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در واقع همان نظام عمومی ترجیحات (GSP) روسیه است بعد از ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا به سایر کشورهای عضو تسری یافته، مورد بازنگری قرار گیرد و تعداد کشورهای بهره مند از امتیاز محدودتر شود. در همین چارچوب در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۱ فهرست جدید کشورهای برخوردار از این تخفیفات تعرفه‌ای تدوین گردید که اخیرا در وبسایت رسمی این اتحادیه نیز منتشر شده است که بر اساس آن، تعداد کشورهای در حال توسعه مشمول دریافت این تخفیفات تعرفه ای از ۱۰۳ کشور به ۲۹ کشور کاهش یافته و تعداد کشورهای کمتر توسعه یافته مشمول از ۵۰ به ۴۸ کشور رسیده است.

افتتاح اتاق بازرگانی
ایران و لهستان
ایلنا: رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان گفت: تا دو یا سه هفته دیگر امضاهای مربوطه را می‌گیریم و بعد از ماه آگوست یعنی مردادماه که تعطیلات اروپایی‌ها تمام می‌شود اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان را افتتاح می‌کنیم. رحیم بنامولایی در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و لهستان افزود: صادرات ما به لهستان بیشتر در مورد کالاهایی مانند دمنوش و خشکبار است و واردات در بخش‌های ماشین‌آلات و لوازم برقی هستند. لهستانی‌ها علاقه‌مند هستند که ارتباطات تجاری خود را با ما افزایش دهند حتی آمادگی دارند که در پایان سال جاری میلادی یک نمایشگاه در ایران داشته باشند. منتظر هستیم تا نتیحه مذاکرات وین و انتخابات مشخص شود. او افزود:‌ در حال تلاش هستیم که اتاق مشترک بازگانی ایران و لهستان را افتتاح کنیم. توصیه ما این است که اتاق کشورها در اتاق ایران مستقر شوند، اما به نظر می‌رسد متمایل به این کار نیستند. احتمالا تا دو یا سه هفته دیگر امضاهای مربوطه را می‌گیریم و بعد از ماه آگوست یعنی مردادماه که تعطیلات اروپایی‌ها تمام می‌شود اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان را افتتاح می‌کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار